Джамел Агауа: Най-лесният начин да опазиш данните на потребителите е да не разполагаш с тях

Rakuten Viber

Джамел Агауа: Най-лесният начин да опазиш данните на потребителите е да не разполагаш с тях

Изпълнителният директор на Rakuten Viber пред "Капитал"

Йоан Запрянов
14286 прочитания

Rakuten Viber

© Rakuten Viber


Визитка

Джамел Агауа е изпълнителен директор на Rakuten Viber от януари 2017 г. насам. През това време Viber се превърна в едно от най-масовите приложения за комуникация в света. Към 2020 г. над 1.1 млрд. уникални потребители по света ползват Viber, а в България то се ползва от 90% от всички смартфон потребители в страната. Джамел Агауа ще бъде един от основните лектори на тазгодишното издание на конференцията DigitalK, организирана от "Капитал" и LAUNCHub.

От гледната точка на изпълнителния директор какво отличава Viber и като приложение за чат, и като компания?

- Ние правим нещо, което беше много важно преди пандемията и е дори по-важно сега. Ситуацията беше голямо предизвикателство за нас, защото видяхме колко е важна комуникацията между хората. Разбира се, първите приоритети на хората бяха да има храна на масата и близките им да са в безопасност, но когато тези нужди бяха покрити, те искаха да комуникират едни с други. Нашата роля е важна. Направихме всичко възможно, за да бъдем на нивото, което и ние, и потребителите ни очакват.

Мисля, че това, което ни отличава от другите на пазара, е ефективността, поверителността и безопасността. Ефективност, защото във Viber може да комуникираш по всеки възможен начин. Да го кажа така - каквото имаме ние, го има и на други места, но на 2-3 други места, а при нас всичко е включено в едно приложение. Видеоразговори, конферентни разговори, разговори извън приложението, чатове, поверителни чатове, групови чатове и всичко останало.

Поверителност, защото, както може би знаете, преди повече от пет години решихме да поставим криптирането на разговори като настройка по подразбиране. Това не е малък избор и не е нещо, което направихме само за да се хвалим. Цялата архитектура беше направено така, че всичко да бъде скрито от всички, включително от нас. Ние не можем да видим какво си пишете с близките ви. Това е много важно, защото ни позволява да дадем обещание на потребителите си и да им кажем: ние не искаме вашите данни, да знаем какво си пишете, да правим пари от вас. Други приложения го правят, това е техният бизнес модел: те събират данни, разбират по-добре потребителите си и правят пари от тях.

Третият елемент е безопасност, защото в крайна сметка стотици милиони хора зависят от нас. Всякакви възрасти, всякакви националности. Вече знаем, че има много различно съдържание в интернет, понякога фалшиво, понякога опасно. Нашето решение на този въпрос беше да ограничим стриктно какво съдържание може да се търси и вижда. Така ние се борим за безопасността на нашите потребители, особено най-младите. Инвестираме милиони долари всяка година в тази насока.

През 2021 г., когато много правителства искат да проверяват съдържание в интернет, страхуват се от това какво има в него, макар и по различни причини, какъв е аргументът в полза на поверителността? Какво ви накара да вземете решение да бъдете криптирани по подразбиране?

- Причината е много проста: всички знаем, че няма сървър, който не може да бъде хакнат. Хакери са стигали до ФБР, ЦРУ и къде ли още не, така че винаги има риск. Другото е, че както знаем от Facebook, колкото повече данни имаш за потребителите, толкова повече пари можеш да правиш от реклами. Нашето решение беше да не работим по този начин, да не се концентрираме над парите от реклами. От бизнес гледна точка това е важно решение, понеже в момента рекламите са около 20-25% от приходите ни. Нашият бизнес е друг: комуникация. Ние искаме да имаме повече услуги за комуникация, а не да караме хората да се откажат от личните си данни, за да правим пари. Така че, когато дойде времето да решаваме проблема с това какво да правим с данните на потребителите ни, отговорът беше просто да не ги имаме. Ако ги нямаме, значи са в безопасност. Ако някой хакне Viber, няма да открие вашите разговори, защото ние не ги държим при нас. Когато получите съобщение, това е краят на живота му при нас. Това беше мисленето ни преди пет години.

Днес, през 2021 г., ние виждаме какво се случва в много страни по света, в млади демокрации или дори недемокрации. Виждаме каква е опасността някой да може да чете разговорите на хората. Затова мислим, че решението ни е било правилно. Днес ние сме много горди от решението ни преди пет години и все още го смятаме за най-сигурното решение някога. Сигурността не е задължително нещо сложно. Всяка компания с глобални операции има сървъри на различни места, никой не залага всичко в една кошница. Но е най-лесно, когато няма какво да вземат от кошницата ти.

Хората рядко използват едно приложение за разговори, най-често ползват поне две или три. В такъв смисъл как измервате успеха в този сектор?

- Това, което казвате, е напълно вярно. Веднъж направихме проучване, според което повече от 95% от потребителите използват редовно поне три приложения за чат. Но също така повечето от тях имат любимо приложение - може би заради интерфейса, може би защото имат повече приятели в него. Ние измерваме успеха, като измерваме ефективността, броя на изпратените съобщения, участията в групи и др. Всичко това ни показва, че хората са с една идея по-обвързани с нас, отколкото с други. Повечето хора използват Viber за разговори с всеки, от майките си до учителите на децата си. Понякога някой идва в приложението, защото в него има групов чат на негови приятели. Опитваме се да им дадем нови и нови причини да използват Viber. Това е свързано и с предишния ми отговор - целта е да имаме повече услуги, а не да правим пари от реклами. Преди три години направихме така, че да могат да се добавят приставки. Тази година пускаме възможност за разплащане чрез Viber. Но все пак ние не сме социална мрежа, така че обратно на въпроса ви - не отчитаме колко време прекарва даден човек в приложението. Когато става дума за писане на съобщения, колкото по-малко време, толкова по-добре. И колкото по-бързо, също толкова по-добре. Така че отчитаме например колко време отнема за едно съобщение да стигне или колко е добра връзката на разговорите ни, но не и колко време прекарваш във Viber. Това са триковете на Facebook или Fortnite, където колкото повече време прекарваш, толкова повече приходи имат те. Не е нашият бизнес модел.

В този ред на мисли какво още може да се добави във Viber, без да се превърнете в социална мрежа?

- Много. Вече споменах плащанията, които пускаме в няколко страни. Изпращане и получаване на пари, плащания в магазин, плащане онлайн, плащане на сметки, плащане на пари между някои страни. Това те прави по-удобен за потребителите. Днес ние даваме възможността на бизнесите да работят с клиентите си през Viber чрез комуникация. Утре те биха могли да продават чрез Viber. Визията ни в страните, в които сме силни - като България например - е, че трябва да се превърнем в основното приложение за тази страна. Да си говориш с приятели, близки - разбира се, но не само, също и разплащания, пазаруване, правене на бизнес. Viber трябва да бъде приложението за всекидневния живот, а не социална мрежа, където прекарваш време за нищо. Ако мога да погледна пет години напред в бъдещето, искам да видя, че Viber е най-полезното приложение в един смартфон. Приложение, което пести, а не губи време.

Споменахте България. Защо Viber избра страната да бъде европейски център за компанията?

- България е прекрасна страна. Дори преди да бъда част от Viber, когато бях в други компании, винаги съм имал големи инженерни екипи в България. Има много университети, има много технологично знание. Viber e суперуспешна в региона, в цяла Източна Европа. Решихме, че България ще бъде мястото, където ще се развиваме, след което събрахме много силен екип там. Мисля, че България е една от двете страни, заедно с Гърция, където потребителите ползват най-много на брой услуги и функционалности - чатове, разговори, стикери, те ползват всичко. Така че дори преди да имаме технически екип в България, ние използвахме пазара за тестване на нови функции. Така решихме да направим и България хъб за Източна Европа. Той управлява всичко - от разработките до маркетинга, и сме повече от доволни. Липсват ми пътуванията до София. Преди COVID-19 посещавах града по два-три пъти на година. Надявам се, че скоро ще мога отново да бъда там.

Какви са плановете на компанията за бъдещето предвид пандемията и промяната в технологичните тенденции?

- Оптимисти сме. Не знам дали знаете, но "Rakuten" означава "оптимизъм" на японски. Така че ние мислим сякаш пандемията е приключила, макар все още да не е. Знаете ли, ние сме различна компания поради една проста причина: работим на печалба. Няма много печеливши компании в сферата на чатовете. WhatsApp например няма приходи, Telegram работи при големи дългове и т.н. Горди сме, че сме здрава и силна компания, която може да прави избори в полза на потребителите си, а не в опит да оцелее. Има около 33 страни, в които имаме много силно пазарно присъствие, като Източна Европа, Русия, Северна Африка, Югоизточна Азия и т.н. Там искаме да продължим да растем, макар че на някои места сме достигнали тавана: в България например 80% от потребителите ползват Viber, в Украйна 95%. Добрите новини са, че в бъдеще там ще има още повече потребители, още повече смартфони, така че таванът е подвижен. Както споменах, нашата цел в тези страни е да се превърнем в основното приложение за населението, не само за комуникация, но за различни причини. Да влизат по 10-20 пъти на ден, но с конкретна цел.

Някои правителствени услуги също могат да бъдат вкарани във Viber, например да си поръчаш нова лична карта. Имаме такива разговори с различните администрации. Другаде говорим с правителствата за помощ с ваксинационния процес и конкретно със запазването на часове за ваксинация. Много правителства вече видяха плюсовете от разпространението на информация чрез канали като нашия. Това е нашият път и сме много доволни какво сме постигнали тази година, особено предвид, че всичко се случи в домашна обстановка. Вече над година работим от вкъщи. На някои места започваме да се връщаме малко по малко в офисите и се радвам за това. Липсва ми екипът ми и се надявам да започна да ги виждам по-често лице в лице. Единствените добри новини от тази пандемия е, че някои услуги, които не можехме да си представим като дигитални, се превърнаха в такива с щракването на пръст, като училището. Знаем, че след пандемията не всичко ще бъде същото. И ние играем много важна роля във всичко това.

Тазгодишното издание на конференцията DigitalK, организирана от "Капитал" и LAUNCHub Ventures, ще се проведе на 27 и 28 май. Събитието ще бъде в хибриден формат, с излъчване онлайн и ограничен брой гости физически. Повече информация за събитието можете да намерите на digitalk.bg и facebook.com/digitalkcon.

Визитка

Джамел Агауа е изпълнителен директор на Rakuten Viber от януари 2017 г. насам. През това време Viber се превърна в едно от най-масовите приложения за комуникация в света. Към 2020 г. над 1.1 млрд. уникални потребители по света ползват Viber, а в България то се ползва от 90% от всички смартфон потребители в страната. Джамел Агауа ще бъде един от основните лектори на тазгодишното издание на конференцията DigitalK, организирана от "Капитал" и LAUNCHub.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
mb-3
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели