SpaceX конструира трети кораб за "приземяване" на ракети

SpaceX конструира трети кораб за "приземяване" на ракети

A Shortfall Of Gravitas ще увеличи с поне 50% потенциала за по-бързо изстрелване на Falcon 9 в космоса

Момчил Милев
7049 прочитания

© SpaceX


vКосмическата компания SpaceX на милиардера Илън Мъск вече сглобява трети кораб дрон, на чиято палуба да кацат първите степени на ракетите за многократна употреба Falcon 9. Работата по него тече на високи обороти на пристанището Порт Фуршон в Луизиана, са установили местни фотожурналисти, заснели модернизацията на баржа, носеща обозначението Marmac 302. Официалното име на плавателния съд се очаква да бъде A Shortfall Of Gravitas (ASOG) и той трябва да обслужва все по-интензивната честота на изстрелванията на ракети в околоземна орбита, свързана с изграждането на сателитната комуникационна мегасистема Starlink. Очаква се тя да стане основният източник на приходи за SpaceX през следващите години, като осигури постъпления от порядъка на 30 млрд. долара до 2025 г. По принцип за предстоящото създаване на трети кораб-дрон за кацане в морето за първи път се заговори преди около две години, но по-късно вниманието на космическата общност беше пренасочено основно към новата супертежка ракета Starship и темата постепенно остана на заден план.

В момента SpaceX разполага с два плавателни съда с подобен дизайн, които носят обозначенията Marmac 303 и Marmac 304, но са по-известни с имената Just Read the Instructions (JRTI) и Of Course I Still Love You (OCISLY). На практика обаче те трудно успяват да обслужат дори четири изстрелвания на Falcon 9 месечно - програмата-минимум, която Илън Мъск зададе като цел на своята космическа компания през тази година.

Въпреки първоначалните спекулации, че може да бъде базиран на изцяло нов, по-иновативен дизайн, A Shortfall Of Gravitas най-вероятно ще е почти идентичен поне като външни параметри със своите предшественици. Той ще разполага с палуба с размери 60 на 90 метра и "гараж" за дистанционно управлявания робот Octagrabber, чиято задача е да закрепи стабилно първата степен на ракетата след кацането , така че да не падне зад борда в случай на бурно море (нещо, което вече се е случвало няколко пъти). Последното е от особена важност, защото въпросните баржи са плоскодънни и нямат кил, което съответно ги прави по-уязвими по отношение на лошото време и силното вълнение. Корабите дронове на SpaceX също така трябва да бъдат теглени от влекачи до зоната на кацане и използват своите маломощни мотори само за прецизно позициониране по време на кацанията на ракетите, което също усложнява логистиката и удължава времето между две кацания на Falcon 9.

Защо е нужен точно сега

Наличието на поне три подобни баржи за приземяване на ракети в океана е от критична важност за фирмата на Мъск точно сега, когато системата за сателитен интернет Starlink трябва да бъде пусната за комерсиална употреба и да започне да генерира постъпления. В момента обаче и Just Read the Instructions, и Of Course I Still Love You са базирани край бреговете на Флорида, което лишава компанията от възможност да изстрелва по-тежки товари в космоса от източния космодрум във военната база Vandenberg в Калифорния (ракетите могат да кацат само на сухоземната площадка LZ-4, което намалява техния коефициент на полезно действие) и съответно намалява опциите за по-бързо изграждане на Starlink. Въпросната пускова площадка също така е изходна точка за извеждане на сателити в полярна орбита т.е. да може да се осигури интернет сигнал от космоса на територията на зони като Аляска и Северна Канада. Последното е важно, тъй като основната цел на SpaceX е да осигури широколентов достъп в неурбанизираните и труднодостъпни за нормалната инфраструктура региони.

От друга страна, SpaceX поставя нови и нови рекорди по отношение на многократното използване на Falcon 9 и честотата на нейната експлоатация, което съответно също ще увеличи нуждата от повече платформи за морско кацане. В неделя компанията успя да приземи за десети пореден път първата степен със сериен номер B1051 - нещо, което е безпрецедентно и знаково. По този начин произведената преди около 2 години ракета изпълни обещанието на Илън Мъск, че модификацията Block 5 ще може да извършва 10 орбитални полета без нужда от капитално-възстановителен ремонт. Така Falcon 9 B1051 (чието изстрелване по неофициална информация вече е поевтиняло до около 30 млн. долара на пуск) се нареди в историята редом със струващите милиарди долари американски космически совалки Discovery, Atlantis, Columbia и Endeavour, които могат да се похвалят с двуцифрен брой полети около Земята.

Какъв е таванът на възможностите на Falcon 9

След настоящия старт на Falcon 9 Мъск уточни, че ракетата още не е достигнала тавана на своя капацитет и компанията му ще продължи да изстрелва въпросната първа степен, подлагайки на ултимативен стрес тест нейните възможности. Преди време милиардерът твърдеше, че с периодични капитално-възстановителни ремонти всяка подобна ракета може да успее да достигне над 100 полета в космоса и приземявания. Само за сравнение: от май 2019 г., когато B1051 излита за първи път, изпращайки до МКС безпилотния прототип на капсулата Crew Dragon, основният космически конкурент на Мъск - United Launch Alliance, е извършил общо само 11 полета на свои ракети за еднократна употреба - две изстрелвания на Delta IV, две - на Delta IV Heavy и седем на Atlas V. В момента SpaceX разполага с осем подобни ракети за многократна употреба Falcon 9 и една Falcon Heavy, ефективно състояща се от три първи степени от същия. В близко бъдеще всички те ще се нуждаят от кораби за океанско приземяване, за да могат да използват пълния си капацитет за извеждане на товари в космоса, така че може да очакваме, че компанията на Мъск ще изгради цяла флотилия от подобни дистанционно управлявани баржи.

vКосмическата компания SpaceX на милиардера Илън Мъск вече сглобява трети кораб дрон, на чиято палуба да кацат първите степени на ракетите за многократна употреба Falcon 9. Работата по него тече на високи обороти на пристанището Порт Фуршон в Луизиана, са установили местни фотожурналисти, заснели модернизацията на баржа, носеща обозначението Marmac 302. Официалното име на плавателния съд се очаква да бъде A Shortfall Of Gravitas (ASOG) и той трябва да обслужва все по-интензивната честота на изстрелванията на ракети в околоземна орбита, свързана с изграждането на сателитната комуникационна мегасистема Starlink. Очаква се тя да стане основният източник на приходи за SpaceX през следващите години, като осигури постъпления от порядъка на 30 млрд. долара до 2025 г. По принцип за предстоящото създаване на трети кораб-дрон за кацане в морето за първи път се заговори преди около две години, но по-късно вниманието на космическата общност беше пренасочено основно към новата супертежка ракета Starship и темата постепенно остана на заден план.

В момента SpaceX разполага с два плавателни съда с подобен дизайн, които носят обозначенията Marmac 303 и Marmac 304, но са по-известни с имената Just Read the Instructions (JRTI) и Of Course I Still Love You (OCISLY). На практика обаче те трудно успяват да обслужат дори четири изстрелвания на Falcon 9 месечно - програмата-минимум, която Илън Мъск зададе като цел на своята космическа компания през тази година.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели