Endava: Имаме големи планове за растеж в България

Евгени Селядцоу - Head of Project Delivery Management, Endava - София, за бизнес целите на компанията и тенденциите на пазара на IT услуги

Endava работи вече над десет години на българския пазар. Как се разви компанията и конкретно българският офис в това време?

Всъщност Endava е от 4 години в България като такава. Преди това ядрото на бъдещата ни локация тук оперираше на пазара като независима компания ISDC, която беше купена от Endava през 2016 година. Оттогава насам се случват много неща. Първо, ще отбележа интегрирането на ISDC в групата и изграждането на новата идентичност, с която идват доста компоненти: общата визия, корпоративна култура, ценности, стандарти, роли, процеси и т.н. Така един нов член на групата се влива в нея и става част от нейния бранд. Това основополагане беше последвано от дейности, насочени към развитие и растеж. През цялото време нашата локация се увеличава не само като брой хора, но и като експертиза и различни видове специалисти, които са налични тук, и като брой, размер и разнообразието на проекти, които изпълняваме оттук. И, разбира се, постоянно следваме новите технологии и тенденции в нашата високо динамична IT сфера.

Българският IT пазар отдавна страда от един проблем: недостиг на достатъчно специалисти, които да захранят глада на компаниите. Какво прави Endava в тази посока?

- Да, не мога да не се съглася с това: има недостиг и конкуренцията е интензивна. Като в естествения подбор всеки състезаващ се организъм - IT работодател в нашия контекст - трябва да бъде умен, активен, гъвкав и да изгради в себе си нещо особено, което го отличава от другите. Ние имаме доста неща, които ни определят и ни правят различни. Например във всичките ни локации Endava се стреми да поддържа офиси в централната част на съотвения град. Имаме уникална работна култура и колегиално отношение вътре в колектива. Не сме формалисти. Предлагаме невероятна подкрепа в кариерното развитие и даваме възможности на всички желаещи да учат постоянно и да се сертифицират целенасочено. Разбира се през цялото време трябва да оставаме конкурентни от гледна точка на заплати и придобивки. Работим много в посока на информиране на българския пазар относно Endava brand и всичко това, което стои зад него.

Какво предлагат настоящите ви обучителни програми?

- Този въпрос пак ми дава възможност да разкажа за нещо, което е доста специфично за Endava и с което ние се гордеем. Да, ние имаме класически стажантски програми и посещаваме кариерните форуми на различни универиситети в търсене на млади таланти. Освен това ние сами организираме вътрешни школи (така начерени Endava Schools of), в които каним не само стажанти или студенти, а също така и вече опитни специалисти, които искат да се преквалифицират - например да придобият нови навици и да получат шанс да практикуват нова за тях професия или технология. Обучението в тези школи се провежда от нашите водещи експерти в областта. Това дава доста рядък шанс в днешно време да научиш нова технология или дори професия и да получиш възможност за работа в същата компания, която те обучава, само базирайки се върху успехите ти в съответната обучителна програма. Няма нужда да доказваш, че имаш 5 години опит като DevOps или Java програмист например, за да станеш такъв. Освен това, докато учиш в школата на Endava, компанията ти плаща като на стажант.

Само до момента за 2020 г. сме организирали 5 школи: 2 програми за автоматично тестване (Schools of Automation), 1 за DevOps (School of DevOps), 1 за .NET и 1 за Java.

Как се отрази коронавирусът на компанията? Освен начина на работа, промениха ли се търсенията на клиентите?

- Коронавирусът се отрази върху всичко: все още се разхождаме по маски и водим доста пасивен социален живот. Относно компанията мога да кажа, че сме в сектора на икономиката, който се оказа късметлия в този тежък за целия свят период. Изгледите за дигитална трансформация са по-големи от всякога. Клиентите ни искат да увеличават онлайн присътствието си и ще развиват още повече канали, начини и инструменти, чрез които да извършват бизнес дейността си с техните крайни клиенти и потребители без физически контакт или присъствие. Те искат бизнесът им да става все по-напреднал и автоматизиран отпреди.

Също така самите клиенти имат много повече доверие и склонност да стартират нови проекти в онлайн режим след уроците на 2020 година.

Кои са най-актуалните тенденции на пазара на IT услуги в момента?

  • Скоростта, с която новите технологии и концепции навлизат в практическа употреба.
  • Много повече реални IoT (Internet of Тhings) проекти, където сравнително нови видове хардуер и сензори се свързват със софтуер за обработване на данни, взимане на решения и дори доставяне на услуги.
  • Serverless application frameworks.
  • По-разпространена реална употреба на изкуствен интелект (AI) и Machine Learning (ML) алгоритми.
  • И навсякъде - все повече и повече - е важен професионален дизайн и естетиката на тези елементи, които потребителят вижда.

Вие сте едно от новите лица на компанията в България. Какви са предизвикателствата във вашата работа и какви са бизнес целите, които имате пред себе си?

- Като Head of Project Delivery Management в София постоянната ми грижа и предизвикателства са свързани с успешното доставяне на проекти от нашите екипи и поддържане, в рамките на моите възможности, на високата репутация на Endava пред клиентите ни и пазара като цяло. Също така имаме големи планове за растеж в България, за които може да ни следите в медиите и социални мрежи. Това включва и моя екип, с който също трябва да постигаме тази експлозивна динамика на разширяване.

Още от Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели