Как TSMC овладя геополитиката на производството на чипове

Тайванската компания стана незаменима както за САЩ, така и за Китай

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Занаятът на производителите на чипове може би изглежда като магия. Те използват светлина, за да щамповат сложни шарки върху диск от кристален силиций с размера на чиния, образувайки редици от електрически вериги. След като бъде изрязана от диска, всяка редица се нарича чип. Работата на чипа е да прехвърля електрони с математическа точност, определена от компютърен код. Чиповете извършват математиката, която управлява дигиталния свят - от Twitter и TikTok до електрониката в танковете. Без тях цели индустрии не могат да функционират правилно, както откриха производителите на автомобили, принудени да спрат производството си заради недостига на микропроцесори.

Най-важната компания в този критичен бизнес е Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC). Тя контролира 84% от пазара за чипове, благодарение на най-малките и най-ефективни вериги, на които разчитат продуктите и услугите на най-големите технологични марки в света, от Apple в САЩ до Alibaba в Китай. Тъй като търсенето на най-сложните чипове нараства заради разпространяването на бързите комуникационни мрежи и облачните изчисления, TSMC влага огромни допълнителни средства, за да разшири своето господство в най-новите тенденции.


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.