Глобалният недостиг на чипове ще се задържи за известно време

Reuters

Глобалният недостиг на чипове ще се задържи за известно време

Индустрията имаше върхове и спадове още преди ковид-19

The Economist
7038 прочитания

Reuters

© Reuters


На 18 май Toyota стана последният автомобилен производител, принуден да намали дейността си на фона на глобалния недостиг на микрочипове, обявявайки, че ще прекрати работата в два от своите заводи в Япония. На компании, сред които Ford, General Motors и Jaguar Land Rover, също им се наложи да изпращат работници у дома.

Проблемите не се ограничават само до автомобилната индустрия, тъй като недостигът обхваща всякакви чипове - от скъпите, високотехнологични устройства, които захранват смартфони и центрове за данни, до простите сензори и микроконтролери. Те се превърнаха в жизненоважна стока за редица уреди - от автомобили до перални машини, и често струват само по няколко цента на брой.

През последните няколко седмици компании, включително Foxconn, Nintendo и Samsung, предупредиха за удари върху производството, засягащи всичко - от смартфони и конзоли за игри до телевизори и домашни широколентови рутери.

Правителствата са притеснени

САЩ проведе срещи с големите компании през април и май. Германският финансов министър е писал до правителството на Тайван, където се намират много производители на чипове, лобирайки за приоритет за автомобилните производители. В доклад на консултантската компания Gavekal Research, публикуван на 4 май, се казва, че недостигът може скоро да засегне износа в няколко икономики от Източна Азия. Но министрите не могат да направят много. Недостигът на чипове е резултат от взаимодействието на пандемията от коронавирус с индустрия, която е известна с това, че е предразположена към цикли на възходи и спадове. Дефицитът вероятно ще продължи месеци, ако не и години.

"Най-важното нещо [което трябва да отбележим], казва Малкълм Пен, който ръководи Future Horizons, консултантска компания в чип индустрията, е, че недостигът е естествена част от индустрията." Производството на чипове е добър пример за това, което икономистите наричат бизнес "свински цикъл" (pork cycle) - казва се така заради редовните промени между недостатъчно и прекомерно предлагане, анализирани за първи път на американския пазар на свинско месо през 20-те години. Както при свинете, предлагането на чипове не може бързо да реагира на промените в търсенето. Капацитетът е бил ограничен дори преди пандемията, казва Пен, посочвайки, че инвестициите на производителите на чипове във фабрично оборудване са били под средното си дългосрочно ниво в продължение на много години (виж графиката).

Следователно се оказва, че пандемията се е появила във възможно най-лошия момент. След първоначален срив, търсенето в няколко сегмента процъфтява, казва Алън Пристли от консултантската компания Gartner. Заради ограниченията потребителите купуват лаптопи и други джаджи. Компаниите, предлагащи облачни услуги, които са големи потребители на чипове от висок клас, се надпреварваха в добавянето на сървъри, за да се справят с вълната от работещи от дома. Автомобилната индустрия беше особено силно засегната от намаляването на продажбите в началото на пандемията. Оттогава търсенето на автомобили се възстанови. Но сложността на производствения процес означава, че отнема три до четири месеца, за да се превърне една празна силициева вафла в използваема партида чипове.

"Мога да отменя поръчките си през някой следобед, казва Пен. Ако искам да ги подновя отново, това ще отнеме месеци и така или иначе, този капацитет вече ще е зает да обслужва други клиенти."

Специфични проблеми за сектора

Въздействието на пандемията беше влошено от специфичните за индустрията проблеми. През март в завод за чипове, собственост на японската компания Renesas, избухна пожар, увеличавайки натиска върху автомобилната индустрия. В същото време някои производители на чипове се сблъскват със собствени дефицити. Много от евтините ежедневни части се произвеждат в по-стари фабрики, предназначени да обработват силициеви пластини с диаметър 200 mm или дори по-малки (в наши дни стандартът е 300 мм). Усилията за увеличаване на капацитета са затруднени от факта, че малко производители на инструменти все още правят старомодните машини, казва Пристли.

Но "свинският цикъл" отново се завърта. Taiwan Semiconductor Manufacturing Company, най-големият производител на чипове по договори в света, планира да похарчи 30 млрд. долара за нов капацитет само тази година. Samsung Electronics и Intel, други двама гиганти, предвиждат съответно по 28 и 20 млрд. долара; производителите на чипове от второ ниво също увеличават разходите. Това ще донесе облекчение за по-широката икономика, казва Пристли, но не веднага. На 14 май шефът на IBM Джим Уайтхърст заяви, че недостигът може да продължи две години. А според Пен, когато сушата в крайна сметка приключи, производителите на чипове може да открият, че са изправени пред познат проблем, но в по-голям мащаб - увеличаването на капацитета в отговор на сериозния недостиг днес може да означава значително пренасищане утре.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

На 18 май Toyota стана последният автомобилен производител, принуден да намали дейността си на фона на глобалния недостиг на микрочипове, обявявайки, че ще прекрати работата в два от своите заводи в Япония. На компании, сред които Ford, General Motors и Jaguar Land Rover, също им се наложи да изпращат работници у дома.

Проблемите не се ограничават само до автомобилната индустрия, тъй като недостигът обхваща всякакви чипове - от скъпите, високотехнологични устройства, които захранват смартфони и центрове за данни, до простите сензори и микроконтролери. Те се превърнаха в жизненоважна стока за редица уреди - от автомобили до перални машини, и често струват само по няколко цента на брой.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Covid 19

Научавайте най-важното, без ненужна емоция и шум. Обобщение на информацията и най-важното, което засяга средата, бизнеса и вашите пари.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал