Единствената константа е промяната

Единствената константа е промяната

Какви бяха настроенията сред гостите на 11-ото издание на конференцията DigitalK

6808 прочитания

© Надежда Чипева


Технологичният сектор обичайно е този, който диктува бъдещето. Изминалата година не просто не забави развитието му, а подобно на лакмус обособи сферите, в които има нужда от бързи технологични решения, и откри възможности за създаването на повече иновации. Секторът изглежда до голяма степен обединен около идеята, че технологиите трябва да служат не просто на отделни потребители, а да помагат за решаването на обществени проблеми. Противно на очакванията, това доведе и до увеличение на рисковия капитал в сектора, в резултат на което се появиха и много нови стартиращи компании. Други пък промениха изцяло бизнес моделите си, за да могат да отговорят на промененото търсене. Очакванията са все по-често да виждаме европейски примери за бизнеси еднорози, оценени на над 1 млрд. долара, които до момента бяха концентрирани основно в САЩ. Конкретно Източна Европа според много специалисти има потенциал да се превърне в следващия технологичен хъб. Тези тенденции се затвърдиха и по време на 11-ото издание на технологичната конференция DIGITALK, организирана от "Капитал" и LAUNCHub. Тази година лекционната част се проведе изцяло онлайн, но това не попречи на ентусиазма на технологичните специалисти, предприемачи и инвеститори да споделят наблюденията си за изминалата година и прогнозите за това какво предстои. "Капитал" разговаря с някои от тях за промените и научените уроци.



Не трябва да се връщаме към "доброто старо време"

Теодор Панайотов, изпълнителен директор и основател на Coursedot

В бизнесът с технологични обучения имаше големи промени. Някои от водещите световни компании за обучения на живо намалиха персонала си и оборотите им паднаха. Същевременно компаниите, които предлагат записани обучения, усетиха сериозен ръст, тъй като техните продукти са значително по-евтини и предлагат, макар и по-бавно, решение на нуждите на корпоративните клиенти за обновяване на уменията. В глобален мащаб общият спад на бизнеса за 2020 беше около 30%. Смятам, че промените са за добро и ускоряват процеси, които така или иначе бяха започнали. В крайна сметка ясен беше пътят, че голяма част от обученията ще бъдат провеждани онлайн. За момента големите промени приключиха. Закъснелите ефекти и трансформации няма да бъдат следствие само на кризата, а на промените, които произтичат от нея - има фундаментални проблеми в методите на образование, които могат да бъдат решени с комбинация от вече съществуващи технологии. Не трябва да се връщаме към "доброто старо време", а да използваме добрите практики от един изцяло онлайн свят, съчетани с уникалните качества на хората - адаптивност, креативност, колаборация и т.н. Нека бъдем реалисти - трудности винаги е имало и ще има, но в тях има възможност за адаптация и растеж. В нашия случай Coursedot продължава като една по-адаптивна и уверена компания.


Нужно е много повече доверие към служителите

Владислав Василев, мениджър в Pollenity

Най-съществените промени за нас са в две посоки - управлението на екипи и достигането до клиенти. В първия аспект самите ние трябва да се научим да комуникираме и работим по нов начин. През видеоразговори, със споделени работни документи, които да се редактират в реално време, чат платформи. Като мениджър всеки трябва да има предвид, че това създава нови предизвикателства за управлението на екип. Нужно е много повече доверие към служителите, умни начини за проследяване на задачи и ефективност при работата на даден член на екипа. Другата съществена промяна досега е как достигаме до клиентите. Липсата на социални контакти и физически точки на среща остави хората жадни да консумират дигитално съдържание. Освен това вече можем да говорим не само за дигитално присъствие, а за дигитално преживяване. Ние винаги сме имали тази основа, но през последната година и половина вложихме 100% от усилията си да предоставим удобен и ефективен дигитален канал за продажба и преживяване на нашите клиенти. Промените със сигурност не са приключили. Най-малкото пътуването от държава в държава е затруднено, което създава трудности да създаваме международни връзки по традиционния начин. Освен това все още се търси формулата как ефективно да се дигитализират дейности, които изискват събирането на много хора на едно място. За нашия сектор земетресението премина, но е трудно да кажем дали след него няма да последва цунами.


Разликата между преди и сега е новото разбиране за възможностите

Лилия Месечкова, вицепрезидент в Progress

Най-голямата промяна от гледна точка на служителите на първо място беше разбиването на всички предишни вярвания, че за да върви работата успешно, екипът трябва да е на място в офиса. Втората голяма промяна беше отварянето на нови възможности, произтичащи от това. Например кариерно израстване в глобална компания вече не е свързано с релокиране. Може да работиш оттам, откъдето е най-добре за теб. Хората напълно промениха представа си за баланс между работа и личен живот, което тепърва ще доведе до нови модели на работа. Третата голяма промяна е очакванията на потребителите за безопасни, ефективни, с възможност за самообслужване решения в сферата на бизнеса и държавната администрация. Това от своя страна постави под натиск всички организации да преосмислят процесите, практиките и технологичните решения, които предоставят. Основната прилика между тази и други кризи е, че тя неминуемо ще доведе до промяна във водещите играчи. Понякога да си малък е предимство, защото можеш по-лесно да въвеждаш промени и да експериментираш. От друга страна обаче, при големите достъпът до мрежа от клиенти, партньори и капитал може да донесе по-добро разбиране на настъпващите промени от потребителска гледна точка. И в единия, и в другия случай успехът ще е на страната на тези, които поемат рискове в посока смела визия. Разликата между преди и сега е новото разбиране за възможностите, които се появяват, когато хора по целия свят се свързват, работят и са мотивирани за постигане на целите така, както един локален екип. Един от успешните примери в тази посока е моделът за колаборация върху технологичните решения на Booking.


Единствената константа е промяната

Райчо Райчев, основател и изпълнителен директор на Endurosat

Живеем в свят на предизвикателства и все по-бързи промени. Пред бизнеса стои екзистенциалното задължение за постоянна адаптация. Преди 10 години беше немислимо да се говори за частен космически бизнес, а днес стотици нови компании планират услуги и технологии в орбита. Само за няколко години Космосът се превърна в реалност за хиляди нови потребители, а големите компании се оказаха в пряка конкуренция с "New Space" програми. Космическите данни и анализи ще стават все по-голям фактор и конкурентно предимство във всяка икономическа сфера. И тук е шансът на нашия регион - да се включи директно в новата космическа реалност. Бъдещето ни е пълно с огромни предизвикателства. Не мисля, че има по-интересно време да бъдеш предприемач и създател.

Технологичният сектор обичайно е този, който диктува бъдещето. Изминалата година не просто не забави развитието му, а подобно на лакмус обособи сферите, в които има нужда от бързи технологични решения, и откри възможности за създаването на повече иновации. Секторът изглежда до голяма степен обединен около идеята, че технологиите трябва да служат не просто на отделни потребители, а да помагат за решаването на обществени проблеми. Противно на очакванията, това доведе и до увеличение на рисковия капитал в сектора, в резултат на което се появиха и много нови стартиращи компании. Други пък промениха изцяло бизнес моделите си, за да могат да отговорят на промененото търсене. Очакванията са все по-често да виждаме европейски примери за бизнеси еднорози, оценени на над 1 млрд. долара, които до момента бяха концентрирани основно в САЩ. Конкретно Източна Европа според много специалисти има потенциал да се превърне в следващия технологичен хъб. Тези тенденции се затвърдиха и по време на 11-ото издание на технологичната конференция DIGITALK, организирана от "Капитал" и LAUNCHub. Тази година лекционната част се проведе изцяло онлайн, но това не попречи на ентусиазма на технологичните специалисти, предприемачи и инвеститори да споделят наблюденията си за изминалата година и прогнозите за това какво предстои. "Капитал" разговаря с някои от тях за промените и научените уроци.



Не трябва да се връщаме към "доброто старо време"

Теодор Панайотов, изпълнителен директор и основател на Coursedot

В бизнесът с технологични обучения имаше големи промени. Някои от водещите световни компании за обучения на живо намалиха персонала си и оборотите им паднаха. Същевременно компаниите, които предлагат записани обучения, усетиха сериозен ръст, тъй като техните продукти са значително по-евтини и предлагат, макар и по-бавно, решение на нуждите на корпоративните клиенти за обновяване на уменията. В глобален мащаб общият спад на бизнеса за 2020 беше около 30%. Смятам, че промените са за добро и ускоряват процеси, които така или иначе бяха започнали. В крайна сметка ясен беше пътят, че голяма част от обученията ще бъдат провеждани онлайн. За момента големите промени приключиха. Закъснелите ефекти и трансформации няма да бъдат следствие само на кризата, а на промените, които произтичат от нея - има фундаментални проблеми в методите на образование, които могат да бъдат решени с комбинация от вече съществуващи технологии. Не трябва да се връщаме към "доброто старо време", а да използваме добрите практики от един изцяло онлайн свят, съчетани с уникалните качества на хората - адаптивност, креативност, колаборация и т.н. Нека бъдем реалисти - трудности винаги е имало и ще има, но в тях има възможност за адаптация и растеж. В нашия случай Coursedot продължава като една по-адаптивна и уверена компания.


Нужно е много повече доверие към служителите

Владислав Василев, мениджър в Pollenity

Най-съществените промени за нас са в две посоки - управлението на екипи и достигането до клиенти. В първия аспект самите ние трябва да се научим да комуникираме и работим по нов начин. През видеоразговори, със споделени работни документи, които да се редактират в реално време, чат платформи. Като мениджър всеки трябва да има предвид, че това създава нови предизвикателства за управлението на екип. Нужно е много повече доверие към служителите, умни начини за проследяване на задачи и ефективност при работата на даден член на екипа. Другата съществена промяна досега е как достигаме до клиентите. Липсата на социални контакти и физически точки на среща остави хората жадни да консумират дигитално съдържание. Освен това вече можем да говорим не само за дигитално присъствие, а за дигитално преживяване. Ние винаги сме имали тази основа, но през последната година и половина вложихме 100% от усилията си да предоставим удобен и ефективен дигитален канал за продажба и преживяване на нашите клиенти. Промените със сигурност не са приключили. Най-малкото пътуването от държава в държава е затруднено, което създава трудности да създаваме международни връзки по традиционния начин. Освен това все още се търси формулата как ефективно да се дигитализират дейности, които изискват събирането на много хора на едно място. За нашия сектор земетресението премина, но е трудно да кажем дали след него няма да последва цунами.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал