Единствената константа е промяната
Какви бяха настроенията сред гостите на 11-ото издание на конференцията DigitalK
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Технологичният сектор обичайно е този, който диктува бъдещето. Изминалата година не просто не забави развитието му, а подобно на лакмус обособи сферите, в които има нужда от бързи технологични решения, и откри възможности за създаването на повече иновации. Секторът изглежда до голяма степен обединен около идеята, че технологиите трябва да служат не просто на отделни потребители, а да помагат за решаването на обществени проблеми. Противно на очакванията, това доведе и до увеличение на рисковия капитал в сектора, в резултат на което се появиха и много нови стартиращи компании. Други пък промениха изцяло бизнес моделите си, за да могат да отговорят на промененото търсене. Очакванията са все по-често да виждаме европейски примери за бизнеси еднорози, оценени на над 1 млрд. долара, които до момента бяха концентрирани основно в САЩ. Конкретно Източна Европа според много специалисти има потенциал да се превърне в следващия технологичен хъб. Тези тенденции се затвърдиха и по време на 11-ото издание на технологичната конференция DIGITALK, организирана от "Капитал" и LAUNCHub. Тази година лекционната част се проведе изцяло онлайн, но това не попречи на ентусиазма на технологичните специалисти, предприемачи и инвеститори да споделят наблюденията си за изминалата година и прогнозите за това какво предстои. "Капитал" разговаря с някои от тях за промените и научените уроци.

Не трябва да се връщаме към "доброто старо време"
Теодор Панайотов, изпълнителен директор и основател на Coursedot
В бизнесът с технологични обучения имаше големи промени. Някои от водещите световни компании за обучения на живо намалиха персонала си и оборотите им паднаха. Същевременно компаниите, които предлагат записани обучения, усетиха сериозен ръст, тъй като техните продукти са значително по-евтини и предлагат, макар и по-бавно, решение на нуждите на корпоративните клиенти за обновяване на уменията. В глобален мащаб общият спад на бизнеса за 2020 беше около 30%. Смятам, че промените са за добро и ускоряват процеси, които така или иначе бяха започнали. В крайна сметка ясен беше пътят, че голяма част от обученията ще бъдат провеждани онлайн. За момента големите промени приключиха. Закъснелите ефекти и трансформации няма да бъдат следствие само на кризата, а на промените, които произтичат от нея - има фундаментални проблеми в методите на образование, които могат да бъдат решени с комбинация от вече съществуващи технологии. Не трябва да се връщаме към "доброто старо време", а да използваме добрите практики от един изцяло онлайн свят, съчетани с уникалните качества на хората - адаптивност, креативност, колаборация и т.н. Нека бъдем реалисти - трудности винаги е имало и ще има, но в тях има възможност за адаптация и растеж. В нашия случай Coursedot продължава като една по-адаптивна и уверена компания.

Нужно е много повече доверие към служителите
Владислав Василев, мениджър в PollenityНай-съществените промени за нас са в две посоки - управлението на екипи и достигането до клиенти. В първия аспект самите ние трябва да се научим да комуникираме и работим по нов начин. През видеоразговори, със споделени работни документи, които да се редактират в реално време, чат платформи. Като мениджър всеки трябва да има предвид, че това създава нови предизвикателства за управлението на екип. Нужно е много повече доверие към служителите, умни начини за проследяване на задачи и ефективност при работата на даден член на екипа. Другата съществена промяна досега е как достигаме до клиентите. Липсата на социални контакти и физически точки на среща остави хората жадни да консумират дигитално съдържание. Освен това вече можем да говорим не само за дигитално присъствие, а за дигитално преживяване. Ние винаги сме имали тази основа, но през последната година и половина вложихме 100% от усилията си да предоставим удобен и ефективен дигитален канал за продажба и преживяване на нашите клиенти. Промените със сигурност не са приключили. Най-малкото пътуването от държава в държава е затруднено, което създава трудности да създаваме международни връзки по традиционния начин. Освен това все още се търси формулата как ефективно да се дигитализират дейности, които изискват събирането на много хора на едно място. За нашия сектор земетресението премина, но е трудно да кажем дали след него няма да последва цунами.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.