Фирмите не трябва да отлагат своята дигитализация

Маркетинг мениджърът на SuperHosting.BG Цветелина Ненкова (вляво) и отговорният за българския пазар мениджър на EURid Пламена Аржант

Фирмите не трябва да отлагат своята дигитализация

Практически съвети за изграждане на онлайн присъствие от EURid и SuperHosting.BG

Това е маркетинг публикация. Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за нейтив пакети.
6997 прочитания

Маркетинг мениджърът на SuperHosting.BG Цветелина Ненкова (вляво) и отговорният за българския пазар мениджър на EURid Пламена Аржант


Дигитализацията е необратим и неизбежен процес, който засяга всяка фирма. Изграждането на стабилно онлайн присъствие изглежда трудна задача, но с няколко полезни съвета може да бъде много по-лесна и достъпна. Маркетинг мениджърът на SuperHosting.BG Цветелина Ненкова и отговорният за българския пазар мениджър на EURid Пламена Аржант дават полезни насоки и споделят любопитни факти за дигитализацията на бизнесите и увеличаващата се популярност на домейна .eu.

Какви са целите и задачите на EURid?

- П.А.: Организацията EURid е европейският регистър на домейн имената от първо ниво с разширение .eu, .ею и .ευ. Назначени сме от Европейската комисия, като от 2005 г. насам предоставяме услуги по регистрация на европейски имена на домейни на всички езици в Европейския съюз. Седалището на организацията е в Диегем, Белгия. Има и регионални офиси в няколко държави в ЕС. Ние не продаваме домейн имената директно, а чрез мрежа от акредитирани регистратори и партньори, които са в целия свят - общо над 700 партньора. Сред тях са и партньорите ни от SuperHosting.BG.

Нашата визия е да подкрепим единния европейски цифров пазар, като активно осигуряваме развитието на .eu домейна в надеждна и доверена среда и да подкрепяме езиковото разнообразие онлайн с различните версии на домейна. Сигурността е един от основните градивни елементи на бизнеса. EURid има ISO сертификат 27001 от 2013 г. и спазва различни протоколи по сигурността. Работим в тясно сътрудничество и с органи като Европол.

Създадохме и системата за предвиждане на злоупотреби и ранно предупреждение (APEWS), с която оценяваме дали едно име на домейн има потенциал да бъде използвано за злоупотреба. По този начин се стремим да увеличим сигурността в .eu домейните и предлагаме по-високо качество и безопасност на имената на домейните в европейската зона. Включваме се и в много инициативи, които повишават качеството на данните и доверието в онлайн пространството.

Какви са ползите от домейна .eu?

П.А.: Домейнът .eu е подходящ за всички европейски граждани независимо дали живеят на територията на Европейския съюз, или някъде другаде по света, стига да имат паспорт от ЕС. Може да се използва и от живеещите в Европейската икономическа зона. Подходящ е и за всякакви организации и фирми, които имат седалище в Европа. Разширението .eu е символ на доверие за гражданите на ЕС и знак на качество. Той осигурява глобален достъп и с него един човек или организация може да достигне до много пазари.

Домейните .eu гарантират и сигурност. Спазваме протоколи като DNSSEC и предлагаме различни услуги за допълнителна защита, като заключване на домейна, за да не може да бъде променян от трети страни. Подкрепяме и многоезичието, като всеки европейски език може да бъде изразен в онлайн пространството с едно от разширенията, които предлагаме.

Колко разпространен е домейнът .eu? Какви типове сайтове го използват най-много?

П.А.: По последни данни имаме общо около 3 723 000 регистрации, които са от целия свят. Наскоро публикувахме резултатите от проучване, в което анализирахме близо 150 000 домейн имена, като близо 80% от тях са свързани към уеб сървър. Повече от половината от тях имат активно и богато съдържание. От гледна точка на отрасли домейнът се използва най-вече в търговията - около 18% от анализираните сайтове, следвана от промишлено производство, информационни технологии, развлечение, туризъм, маркетинг, управление на проекти и др.

Ц.Н.: Ние също направихме проучване в началото на годината, като при нас ръстът на инсталациите на платформи за онлайн магазини за първото тримесечие на тази година спрямо 2020 г. е с близо 40%. Освен при онлайн магазините има ръст на фирмени сайтове, които използват .eu домейна.

Най-изявени са сайтове за услуги за консултации, строителни фирми, ресторантьорство и други компании, като избират домейна като знак за своята интернационалност. Близо 70% от новите ни клиенти от началото на годината до края на май избират повече от едно домейн разширение, когато регистрират домейн за своя бизнес и сред тях все по-често присъства и .eu.

Как се отрази пандемията върху хостинг услугите и .eu домейните?

Ц.Н.: Едно от последствията е бързата дигитализация. Тя постави нови предизвикателства, най-вече пред малкия и средния бизнес. Смятам това за положителен отпечатък, защото видяхме как множество процеси, включително при дигитализацията, за които беше планирано да се случват с години, се реализираха за изключително кратко време.

Видяхме колко по-гъвкави могат да са малките и средните фирми и как уеб решенията кореспондират много по-добре с нуждите на различните бизнеси. Компаниите, които успяха да се дигитализират, вече печелят от това. Те търсят все повече и готови решения, което се отрази и при нас чрез ръста на Software-as-a-Service приложенията, които станаха все по-предпочитани за бърз старт на фирмен сайт или онлайн магазин.

Няма как да не отбележим и фокуса върху обслужването. Пандемията го постави в центъра на събитията и това стана най-големият маркетинг на всички бизнеси. Хората обръщат внимание на цялостното изживяване и качеството на обслужване. Много хора потърсиха и съдействието на компаниите за тяхното дигитално изживяване. Имаше потребители, които за пръв път пазаруваха всякакви стоки онлайн и оцениха колко е важен този аспект на бизнеса.

П.А.: От гледна точка на домейн имената наблюдаваме растеж. Има вълна на дигитализация и това се случва доста бързо. При .eu домейна има много нови бизнеси, които директно се ориентират към европейския пазар. Те решават, че имат не само национален излаз, но искат да излязат и в Европа и имат възможност да достигнат отвъд националните граници много по-рано, отколкото преди. Европейската комисия и EURid пуснаха много инициативи, които да подкрепят малкия и средния бизнес в тази сфера и дигитализацията се ускорява.

Какви други инициативи реализира EURid?

П.А.: Те са в две насоки. Едната вълна от инициативи са образователни. Всяка година се включваме в общоевропейски инициативи като седмицата на кодирането, седмица за развитие на цифровите умения на населението и организираме собствен конкурс за представата на учениците за сигурността в онлайн пространството.

Имаме и "зелени" инициативи, като от много време подкрепяме идеята, че компаниите в киберпространството могат да работят по устойчив начин. От 2012 г. насам EURid е регистриран от схемата за екологичен мениджмънт и одит на ЕС. Това означава, че всяка стъпка и инициатива, която предприемаме, трябва да са съобразени със съответните стандарти. Мисленето на служителите също се промени и се ориентира към намаляване на емисиите. Работата от вкъщи ни помогна да сме още по-екосъобразни.

Всяка година имаме различни инициативи за компенсиране на въглеродните емисии, които генерира EURid. През 2021 г. по повод рождения ден на домейна .eu, имахме инициатива да засадим 1000 дръвчета. Нашият партньор SuperHosting.BG ни помогна в тази инициатива. През 2020 г. реализирахме проект в Мадагаскар, а през 2019 г. в Уганда, както и помогнахме за повторното залесяване в Португалия след пожарите там през 2018 г. Работата на регистъра преминава отвъд техническите граници.

В момента се провежда и нашата инициатива "Уеб награди .eu" и каним всички, избрали някоя от версиите на домейна за своето онлайн присъствие, да номинират своите сайтове. Те ще бъдат оценени и ще имат възможност да спечелят пакет награди, които да им помогнат да застанат на предна линия пред европейската онлайн общност. Това е инициатива, която организираме за седма поредна година. Има и активно българско участие, като каним все повече да се присъединят. Преди няколко години българска компания спечели в категория "лидери".

Ц.Н.: Можем да се похвалим, че наши клиенти са сред финалистите вече няколко поредни години, и се надяваме тенденцията да продължи и тази година. Има много успешни и развити сайтове, които заслужават да получат този приз.

Тази година домейнът .eu навършва 15 години. Какво е неговото отражение върху онлайн пазара, включително и в България?

П.А.: Тази година .eu празнува 15 години, а на 1 юни и .ею навърши пет години. Въздействието им е значително. В рамките на 15 години достигнахме почти 4 млн. регистрации и европейският домейн е знак за качество. Когато един човек избере да представи себе си в онлайн пространството с европейската идентичност на този домейн, той удостоверява, че е физическо или юридическо лице в ЕС и бива подложен на търговските стандарти в Европа. Видимостта се увеличава и показваш, че идвайки от Европа, си отворен към целия свят.

Отново ще спомена и многоезичието и сигурността. Това е един от най-защитените домейни и множеството ни партньорства спомагат за сигурността му. Също така чрез нашата WHOIS платформа предоставяме и списък с домейн имена, които са сходни на регистрираното. Това улеснява хората да проверят дали някой друг не е регистрирал име, което е подобно на тяхното, и да предприемат действия, ако има посегателство върху тяхната интелектуална собственост.

Как се развива българският пазар от гледната точка на SuperHosting.BG?

Ц.Н.: При нас регистрациите на .eu се увеличиха с 20% от 2017 г. досега. Новите регистрации на .eu и .ею общо са се увеличили с 6% през 2020 г. спрямо 2019 г. През 2020 г. 19% от новорегистрираните домейни от всички клиенти са били с разширение .eu или .ею, като превес има версията на латиница. Общо 14% от всички активни домейни към края на май т.г. са с разширение .eu или .ею. Това поставя домейна на трето място спрямо всички останали разширения при нас. Тази позиция е много стабилна във времето.

Редица бизнеси стартираха онлайн магазин през 2020 г. Най-често в България се създават онлайн магазини за дрехи, спортни стоки, козметика, дом и градина. Също така туризмът, хотелиерството, хранителните продукти и напитки и продажбата на техника са сред бизнес нишите, които все по-често избират .eu домейн или регистрират няколко разширения, включително .eu.

П.А.: От гледна точка на .eu регистрации българският пазар има над 37 000 домейн имена. Това поставя България на 17-о място по брой регистрации в световен мащаб. Българският пазар отбелязва растеж от почти 10% за последното тримесечие на 2020 г. Интересно е да се отбележи, че SuperHosting.BG имат дял от около 51% от домейн имената, които са регистрирани от титуляри на територията на България.

Кои са основните неща, които трябва да се предвидят, когато се регистрира домейн и се избира хостинг?

П.А.: Името на домейна е първата стъпка в развитието на последователно онлайн присъствие. Името трябва да е в хармония със стратегията на компанията. Съветваме името да е кратко, запомнящо се. Веднага да изпраща съобщение към хората, които виждат домейна, да знаят какво да очакват на уебсайта. Съветваме да се регистрират алтернативни начини на изписването на фирмата, за да се обхванат всички варианти и да се защити марката откъм интелектуална собственост.

Добре е да се съобрази и как името на домейна би се превело пред международна аудитория. Разширението на домейна също има голямо значение. Например .eu означава "идвам от Европа и съм ориентиран към целия свят". Националните домейни имат по-тясна насоченост, а домейн като .com е много широко разпространен и не изпраща особено съобщение. Затова помислете както за името на домейна, така и за значението на разширението.

Ц.Н.: Името може да бъде и името на продукта, услугата, прякор, ключова дума, която означава самата дейност, абревиатура, съчетание и др. Най-важното е да се провери какво и как търсят потенциалните потребители на дадената компания и да се съобрази в името на домейна.

Важно е да споменем, че домейнът е вид дигитален актив. Както хостинг услугата, така и домейнът трябва да се регистрират на името на фирмата.

При избора на един потребител къде да регистрира домейна и кой да го управлява е важно той да провери самата компания, колко време е на пазара, да научи повече за нея.Уверете се, че това е компания, която ще просъществува на пазара в следващите 10 и повече години и съответно домейнът ще съществува и ще има кой да се грижи за него и бизнесът му ще бъде онлайн. Акцентът пада върху сигурността и защитата, те трябва да са приоритет. Когато става въпрос за такъв дигитален актив и в днешно време светът е все по-дигитален, е от значение да сме сигурни, че тези активи са защитени и можем да ги управляваме добре дългосрочно.

Защо е по-добре да се регистрира домейн на фирма, а не на физическо лице?

П.А.: За нас ключовият израз са "законовите права". Въпросът за законовите права на една фирма се определя още от самото начало при регистрацията на име на домейн. Ние съветваме това да бъде на името на фирмата. При регистрацията на домейна освен името на фирмата се посочва и контактно лице, което винаги може да бъде сменено. Регистрираният домейн не трябва да бъде на името на програмиста или някой друг служител, а на фирмата, за да може тя да е притежател на правата върху интелектуалната собственост. Така домейнът ще е защитен при правни спорове, влошени бизнес отношения и др. Това ще даде спокойствие и на фирмата, че няма да загуби домейна, сайта, клиентите и репутацията си.

Ц.Н.: В нашата практика наблюдаваме, че често сайтове, които стартират като лични, продължават своето интернет присъствие с комерсиална цел. Например личен блог на специалист, през него той промотира своите способности и услуги. Така дори и да стартира като личен сайт, той става фирмен или както става все по-популярно - част от личния брандинг. Освен интелектуалната собственост отново важен е фактът, че това е дигитален актив. Можем да го сравним с недвижима собственост. Когато купуваме такава, не я регистрираме на името на брокера или някой друг. С домейна е същото.

Какво е нужно, за да имаш онлайн присъствие, освен домейн?

Ц.Н.: Няколко неща. През 2020 г. и сега виждаме, че все повече бизнеси обръщат внимание на своята дигитална основа. Получи се една своеобразна "дигитална хигиена", която те поддържат, а именно - сайт, домейн, поща. Много е важно електронната поща да е с името на домейна на фирмата, а не да са регистрирани в някоя свободна услуга. Много е лесно да се направи фалшив имейл в някой свободен провайдър и да заблудиш крайния клиент, кое е юридическото лице, с което той работи.

Разбира се, важни са и каналите за комуникация. Присъствието само в социалните мрежи далеч не е достатъчно. Не пренебрегвайте тази минимална основа от домейн, сайт и поща. Всичко останало трябва да се приема като канали, които водят към нашия сайт или онлайн магазин, защото при присъствието в интернет е много по-различно от офлайн присъствието. Ако вземем за пример един магазин, който е разположен в центъра и разчита на трафика от хора, които минават по оживената улица, онлайн всеки търговец и собственик на бизнес е нужно да положи усилия да представи това, което прави, пред неговите потенциални клиенти. Изборът на канали също е важно решение. Не е нужно даден бизнес да присъства навсякъде, а само там, където вижда потенциални клиенти и публики. Профилирането и по-тясното таргетиране стана тенденция през последните години.

Няма как да се пропусне и сигурността, защитата и бързината. Това е основен акцент, който все повече и нашите клиенти търсят и искат такива решения. Скоростта на достъп също е важна, защото това е основен фактор за потребителското изживяване. Хората прекарват все повече време онлайн и ако сайтът или магазинът не зареди бързо, вероятността потребителите да го напуснат и да потърсят дадения продукт или услуга на друго място е много по-голяма.

Според вас как напредва дигитализацията на бизнесите в България и ЕС?

Ц.Н.: Дигитализацията стана част от ежедневието ни. В началото на пандемията имаше сериозна вълна в тази посока, която през лятото утихна, но през есента интересът се възроди. Както споменах, особено голям беше ръстът на платформите за онлайн магазини и решенията Software-as-a-Service. През лятото имаше бизнеси, които се колебаеха дали да стартират своята дигитализация. Все още има много възможности на българския пазар. Стартират много нови бизнеси, които виждат възможност за намиране на син океан в сегашната ситуация. Българският пазар има голям потенциал за развитие в дигитализацията.

П.А.: Българският пазар отбелязва растеж от около 10% и е активен. Все повече хора се ориентират и отвъд границите на държавата, като има голям потенциал за развитие и от гледна точка на .eu домейна. Добре развитите западни пазари вече са наситени, докато в България има потенциал за растеж, инициатива и прогрес, особено с ускореното ниво на дигитализация, което наблюдаваме през последните две години. Да, то беше мотивирано поради извънредни обстоятелства, но може да подтикне не само малките и средните предприятия, но и големите компании да развият все повече своето онлайн присъствие и да стъпят на нови пазари.

Какви съвети може да дадете на компании, които сега започват своята дигитализацията и онлайн присъствие?

Ц.Н.: За начало да не се страхуват, а да действат. Докато мислят и анализират, някой друг вече може би действа и заема дадената бизнес ниша. Да не пропускат основните канали в дигитализацията си, които споменахме. Ако основата не е подсигурена, това е като да построиш къща върху свлачище. Каквито и ресурси да влагаш в популяризиране и комуникация, основите ти трябва да бъдат здрави.

Също така да не пропускат от фокуса си обслужването и да бъдат до своите клиенти по всяко време. Сайтът дава такава възможност, независимо през каква форма на комуникация - чат, съобщения, имейли или друго. Да бъдат до клиентите си винаги, защото това влияе изключително много на тяхната репутация и гради доверието, което е все по-важно за крайното решение на потребителя.

П.А.: Моят съвет е започнете още от самото начало и помислете за добро име на домейн и го свържете с добър сайт. Това дава големи предимства. Компанията да е изцяло отговорна за своята онлайн идентичност и не разчита на трети страни и канали, които юридически са подчинени на правила, които са развити извън Европейския съюз. Уебсайтът отваря възможност не само да достигнете до нови клиенти и партньорства, но и за директни продажби.

Затова не пропускайте и мониторинга на качествата на уебсайта. Също така сайтът увеличава надеждността и репутацията на компанията като цяло. Фирмите трябва да помислят и за регистрацията на европейска търговска запазена марка не само на национално, но и на европейско ниво, за да могат да защитят своята интелектуална собственост из целия Европейски съюз.

Дигитализацията е необратим и неизбежен процес, който засяга всяка фирма. Изграждането на стабилно онлайн присъствие изглежда трудна задача, но с няколко полезни съвета може да бъде много по-лесна и достъпна. Маркетинг мениджърът на SuperHosting.BG Цветелина Ненкова и отговорният за българския пазар мениджър на EURid Пламена Аржант дават полезни насоки и споделят любопитни факти за дигитализацията на бизнесите и увеличаващата се популярност на домейна .eu.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.

Още от Капитал