Българската Coursedot набра 1 млн. долара

Инвестицията от фондовете Morningside Hill и Eleven оценява компанията на над 12 млн. лв.

Теодор Панайотов
Теодор Панайотов    ©  Надежда Чипева
Теодор Панайотов
Теодор Панайотов    ©  Надежда Чипева

Българската компания в сферата на високоспециализираните IT обучения Coursedot е набрала 1 млн. долара от два фонда. По-голямата част от парите идват от Morningside Hill, а Eleven се включва с по-малка сума, но това е втора инвестиция в компанията за него. През миналата година Coursedot трябваше да промени в движение бизнес модела си към по-различен тип обучения в онлайн среда, след като пандемията на практика сложи край на обученията на място. Инвестицията ще бъде използвана както за завършване на тази трансформация, така и за допълнително разширение на бизнеса като пазари, продукти и брой хора.

Оценка 12 млн. лв.

Morningside Hill, който е фонд-мениджър към Фонда на фондовете и управлява предимно публичен ресурс, придобива 12.8% от дяловете на дружеството "Корс дот" срещу внесени близо 1.56 млн. лв. Eleven, което притежаваше 7.9% от капитала, пък превежда 92.7 хил. лв. и така делът му спада минимално до 7.6%. Мажоритарен собственик със 71.6% дял остава Теодор Панайотов, основател и изпълнителен директор на компанията, която това увеличение на капитала оценява на малко над 12 млн. лв. По малки дялове имат създателите на най-скъпо продадената българска софтуерна компания "Телерик" - Васил Терзиев и Светозар Георгиев.

"Трансформацията все още е в процес, но вървим в правилната посока. В момента сме в най-доброто си тримесечие в историята на компанията, с около 100 обучения. Пазарът в Западна Европа се възстановява и се надявам същото да стане и тук. Същевременно този хибриден модел на работа, изглежда, ще си остане. Всички големи компании, с които работим, са с модел тип един ден в офиса, един ден вкъщи. Това може би ще остане за дълго време, а може би и перманентно", коментира пред "Капитал" Панайотов.

Промени навсякъде

Промяната през последната година не бе само за Coursedot, но и за целия нишов пазар, на който компанията работи. Макар и професионално нишов, той не е малък, както показа и консолидацията, която се случи в началото на тази година и очерта два своеобразни гиганта в сферата на IT обученията - Pluralsight наскоро купи A Cloud Guru срещу 2 млрд. долара, а Skillsoft се листна на борсата в Ню Йорк при текуща пазарна капитализация 1.6 млрд. долара.

Coursedot не се конкурира директно с компаниите за IT обучения - тя работи основно като хъб за обучаващи (т.нар. трейнъри) с възможно най-много сертификати, като в момента техният брой в платформата е 3500. Много често те изпълняват обучения именно през Skillsoft например, с краен клиент компания, която има нужда от курсове по облачните системи на Microsoft или Amazon например.

"Нашата цел не е да сме просто поредната трейнинг компания, това не е интересно. Ако просто ще делим една баница, това е много сложна задача, предвид че пазарът се промени. Оформят се чудовищно големи компании на този пазар, с които нямаме желание да се конкурираме, ние си партнираме с тях", казва Панайотов.

Директно с големите

Една от основните промени, които Coursedot ще търси в бъдеще време, е да може да предлага трейнърите в платформата си директно на технологични гиганти като Microsoft, Amazon, Google и други, така че когато техни клиенти имат нужда от обучения, да използват трейнъри на българската компания.

"Това, което правим в момента, е да подредим целите си стратегически с компании като Microsoft, Amazon и други, за да може да сме една добавка към това, което те предлагат. Тези компании имат трейнинг партньори, които имат сертифицирани инструктори. Ние пренасочваме трейнъри към трейнинг компании, които правят корпоративни технологични обучения. Целта е в бъдеще да пренасочваме трейнъри не само към компании, но и да играем на целия пазар на образование. В България и в Германия направихме експериментални проекти с технологични компании, които показват, че те често имат нужда не само от стандартизирани обучения, а и от различни форми на уъркшопове, специализирани форми на обучения и т.н.", казва още Панайотов.

Според него специализираните програми могат сами по себе си да се превърнат в продукт. Моделът вече е изпробван няколко пъти в България. Част от парите по инвестицията ще бъдат насочени именно към верифициране на модела и разширение на връзките с корпоративните клиенти. "Ако можем да пробваме първоначално в два или три пазара, това би било много добре, но дори да е един, стига да е голям, пак е достатъчно. В Европа смислените пазари са четири - британският, немски говорещият, скандинавският и холандският."

Крайната цел е всичко да бъде пакетирано като една софтуерна платформа, която да играе ролята на интегратор - да позволи директна връзка от страна на корпоративни клиенти с трейнъри и трейнинг компании. Освен това Coursedot ще изгради и собствена библиотека със съдържание от 3500-те трейнъри, с които работи в момента.

Заради бизнес модела си Coursedot традиционно работи с много малък брой хора постоянен екип (около десет души) и множество контрактори. Сега обаче ще се наложи разширение.

"Голяма част от екипа ни са на контрактори - и разработчиците, и дизайнерите, както и трейнърите, разбира се. Но сега ще ни трябват повече хора в постоянния екип, особено във всички стадии на цикъла на продажби. Ще търсим хора и за разрастване на оперативния си екип за работа с трейнъри", добавя още Панайотов.