Най-големият звукозаписен лейбъл - Universal, се насочва към IPO

Инвеститорите се надяват да спечелят пари от стрийминг бума. Но дали ще продължават да идват хитовете?

Феновете на музиката трябваше да свикнат да виждат изпълненията на звездите чрез видеовръзка. По същия начин на 22 юни беше проведен и разговорът, решаващ бъдещето на Universal Music Group. Акционерите във Vivendi, компанията - майка на звукозаписната фирма, се включиха в годишното общо събрание, за да обявят почти единодушното си одобрение на план за обособяване на Universal като независима компания. Музикалният лейбъл ще излезе като солово изпълнение на борсата в Амстердам през септември.

Вотът отбеляза края на шумна битка за контрол над Universal, която държи около 30% от световните продажби на записна музика. През януари китайският медиен и телекомуникационен гигант Tencent увеличи дела си в лейбъла до 20%. По-рано този месец стана ясно, че милиардерът Даниел Льоб, който е собственик на хедж фондове в Ню Йорк, е придобил дял във Vivendi. Тогава - на 20 юни, неговият конкурент Бил Акман обяви, че неговата компания за придобиване със специално предназначение трябва да закупи 10% от Universal за 3.5 млрд. евро (4.2 млрд. долара), най-голямата сделка за SPAC досега (и особено сложна). Vivendi ще държи 10% от лейбъла; останалите 60% от акциите ще бъдат разпределени между съществуващите акционери на Vivendi.

Голям ентусиазъм

Ентусиазмът на фенклуба на Universal се обяснява с нарастващата мощ на звукозаписната музикална индустрия, задвижвана от стрийминга. Между най-ниската си точка през 2014 г. и миналата година приходите в световен мащаб са нараснали с 54% до 21.6 млрд. долара. Около две трети от тези постъпления постъпват в трите "основни" звукозаписни компании: Universal, Sony и Warner. Само Warner е публична компания, а цената на акциите й се повишиха с 16% от първоначалното публично предлагане преди година.

Universal може да се стори на инвеститорите още по-привлекателен. Неговият каталог от 3 млн. песни - от "Бийтълс" до Лейди Гага, е два пъти по-голям от този на Warner. Делът му от пазара на звукозаписна музика, който достигна 31% през миналата година, продължава да расте. Този мащаб му дава по-голям пазарен ефект при стрийминг платформи като Spotify. И маржът на оперативната му печалба от 17% е с 5 процентни пункта по-висок от този на Warner и се увеличава според брокерската компания Bernstein, която очаква пазарната оценка на компанията да надхвърли 35 млрд. евро, достигната след сделката на Акман.

Ще има ли още хитове

Какво остава от Vivendi? "Непостоянен опит в създаването на стойност и пъстър екип от активи", обобщава Мати Литунен от Bernstein. Той предупреждава за нестабилността на цените на акциите през септември, когато инвеститорите могат да се освободят от акции на Vivendi. Някои акционери се притесняват, че Винсент Болоре, който контролира групата чрез дела си от 27%, може да се опита да затегне управлението чрез ново обратно изкупуване на акции, което би увеличило относителния размер на неговото участие.

Музиката е изправена пред конкуренция от нови аудиоформати като подкастите.

За Universal въпросът е дали може да продължава да произвежда хитове. Растежът ще се забави с развитието на пазара на стрийминг. Богатите страни вече са близо до момента на насищане. През април Spotify повиши абонаментните си цени за първи път, но не е ясно колко по-високи могат да бъдат те (Литунен посочва, че цената на компактдисковете никога не е нараствала след пускането им през 80-те години). Музиката е изправена пред конкуренция от нови аудиоформати, по-специално подкасти, чийто дял от общото слушане е нараснал по време на пандемията. Също така нарастващият дял от приходите от стрийминг отива за самоиздаващи се изпълнители, които като Universal са решили, че са способни да се справят по-добре сами.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved