NASA пак ще тества частната астронавтска капсула Starliner в петък

NASA пак ще тества частната астронавтска капсула Starliner в петък

Орбиталният апарат на Boeing повторно ще опита да извърши безпилотен полет до Международната космическа станция, преди да качи екипаж на борда си

Момчил Милев
8096 прочитания

© NASA


След около година и половина пауза американската космическа агенция NASA се готви за повторния тестов полет (OFT-2) на частната капсула за превоз на астронавти CST-100 Starliner, разработвана от корпорацията Boeing. Мисията е с ключова важност, защото ще предостави на САЩ алтернативна опция за транспорт до Международната космическа станция (МКС) - освен Crew Dragon на SpaceX и наемането на места в руските кораби "Союз". В недалечно бъдеще Boeing планира да използва Starliner и за полети на "частни астронавти" и космически туристи.

Както и при предишното изпитание, на борда на капсулата няма да има живи хора, а само аеродинамични манекен и сензори, които да следят натоварването върху човешкото тяло и работата на животоподдържащите системи. Полетът е планиран за петък, 30 юли, вечерта българско време, а целта му е да докаже в реални условия, че апаратът вече е достатъчно безопасен, за да качи на борда си астронавти, да ги транспортира до МКС, след което да ги върне безопасно на Земята.

Година и половина "ходене по мъките"

Първото тестово изстрелване на Starliner беше извършено през декември 2019 г., но бе помрачено от серия проблеми със софтуера и настройката на системния часовник. Те доведоха до неконтролируемо хаотично включване на двигателите за маневриране, прекомерен разход на гориво и в крайна сметка попречиха на капсулата да достигне до МКС и да се скачи с нея. В резултат на това продължителността на мисията бе редуцирана от около седмица на два дни. Малко преди повторното навлизане в земната атмосфера пък се оказа, че в програмния код на капсулата е имало и друг бъг, който потенциално е можел да доведе до сблъсък със сервизния модул и гибел на екипажа, ако на борда е имало такъв. За щастие апаратът все пак успя да извърши меко и безаварийно кацане на военния полигон "Уайт сендс" в Ню Мексико.

След продължително разследване на инцидента от NASA и Boeing в крайна сметка решиха, че ще проведат повторен безпилотен полет на апарата, преди да качат хора на борда, въпреки че в договора помежду им няма изрично изискване за това. Паралелно бе проведен пълен софтуерен одит на целия програмен код, задвижващ системите на Starliner. Пандемията от новия коронавирус и супернатоварения график на космическите апарати, които трябва да се скачват с МКС, обаче доведе до серия отлагания на втория тестов полет в рамките на цялата 2020 г. В началото на тази година лошият късмет продължи да спохожда CST-100 Starliner - по време на виртуална симулация на мисията капсулата стана жертва на неочакван токов удар заради "неправилно конфигуриране на наземната поддържаща екипировка". В резултат на това част от авиониката пострада и се стигна до поредното пренасрочване на изстрелването. Впоследствие пък се оказа, че всички портове за скачване на МКС са трайно заети, в резултат на което апаратът на Boeing трябваше да изчака до края на юли, когато се отваря кратък времеви прозорец за експерименталния полет. И ако поради някаква причина сега CST-100 Starliner пак не успее да излети на 30 юли (прогнозата е само за около 40% подходящи метеорологични условия) или на алтернативната дата 3 август, има голяма вероятност следващата възможност да е чак след няколко месеца, което да отложи сертифицирането й за превоз на астронавти за 2022 г.

Какво да очакваме

"Ще изпробваме системите за скачване на NASA, както и сензорите за контролирано сближаване", коментира Стив Стийч, който е мениджър на програмата за комерсиални пилотирани полети на американската космическа агенция. Според него въпросният хардуер може да се изпробва и на земята в условията на симулации, но нищо не може да замести изпробването му в реални условия. Миналия четвъртък NASA приключи т.нар. Flight Readiness Review (FRR) - официален преглед за готовността на полета, в който участват представители на агенцията, на Boeing, на компанията ULA, която разработва ракетата-носител Atlas V, на "Роскосмос" и на останалите партньорски организации, които участват в изграждането и поддържането на МКС. "На базата на данните, подадени от екипите и готовността на участниците в мисията всички страни дадоха зелена светлина за изстрелване", обяви Кейти Людерс, която е директор на NASA по въпросите на космическите полети.

Ако всичко върви по план, комерсиалният космически апарат трябва да достигне до МКС около 24 часа след излитането и автоматично да се скачи на модула Harmony. Starliner ще носи на борда си около 200 кг. екипировка за нуждите на астронавтите на орбиталния комплекс, както и да вътре 260 кг. товар обратно на Земята пет дни по-късно, за когато е предвидено кацането на полигона "Уайт сендс".

В случай че този път цялата мисия протече успешно от край до край, Boeing ще премине към подготовката за първия тестов полет с хора на борда. Предвидено е той да се проведе в края на 2021 г., като на борда на CST-100 Starliner трябва да се качат астронавтите-изпитатели Бари Уилмор, Майкъл Финке и Никол Ман. Едва след края на техния полет капсулата на Boeing ще бъде сертифицирана за регулярни полети на екипажи до МКС.

След около година и половина пауза американската космическа агенция NASA се готви за повторния тестов полет (OFT-2) на частната капсула за превоз на астронавти CST-100 Starliner, разработвана от корпорацията Boeing. Мисията е с ключова важност, защото ще предостави на САЩ алтернативна опция за транспорт до Международната космическа станция (МКС) - освен Crew Dragon на SpaceX и наемането на места в руските кораби "Союз". В недалечно бъдеще Boeing планира да използва Starliner и за полети на "частни астронавти" и космически туристи.

Както и при предишното изпитание, на борда на капсулата няма да има живи хора, а само аеродинамични манекен и сензори, които да следят натоварването върху човешкото тяло и работата на животоподдържащите системи. Полетът е планиран за петък, 30 юли, вечерта българско време, а целта му е да докаже в реални условия, че апаратът вече е достатъчно безопасен, за да качи на борда си астронавти, да ги транспортира до МКС, след което да ги върне безопасно на Земята.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


1 коментар
  • 1
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov

    Какво и е частното като е разаработена с държавни пари ?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход