Гладни ботове от Варна

Денислав Василев

Гладни ботове от Варна

Четирима предприемачи основават платформата Foodbot, скалируемо решение за поръчка и доставка на храна

Йоан Запрянов
11178 прочитания

Денислав Василев

© Nadezhda Chipeva


Допреди 2020 г. доставката на храна бе по-скоро лукс. Някои си поръчваха всеки ден, други веднъж на седмица, трети никога. Пандемията превърна лукса във въпрос на оцеляване - донякъде за тези, които не са добри в кухнята или просто нямат желание да готвят, но най-вече за ресторантите, които се оказаха затворени и можеха да обслужват клиентите си само по този начин. Много ресторанти започнаха да работят с компании за доставка като Foodpanda, но рязко разширеният пазар позволи и създаването на нови бизнес решения и навлизането на по-нишови играчи. Такъв е случаят с варненската Foodbot, която разработва чатбот за поръчка на храна, давайки на ресторантите повече канали за комуникация с клиентите и възможност за директна връзка с тях чрез най-използваните приложения за чат.

Foodbot оперира през дружеството "Уеб иновейшън къмпани" и се ражда от конкретна нужда на партньор на дигиталната агенция Smart DG, в която работи един от основателите на услугата - Денислав Василев. Година по-късно той заедно с другите съоснователи Димо Андонов, Димитър Василев и Антон Симеонов управляват платформа, която обслужва стотици ресторанти.

От първата поръчка

"Идеята се породи от наш клиент ресторантьор, който искаше да управлява свой канал за поръчки, продажби, промоции. Същевременно ние се поинтересувахме и сметнахме, че условията на Foodpanda например са неизгодни за повечето ресторанти", разказва Денислав Василев.

Сама по себе си Foodbot не е услуга за доставки, въпреки че разполага и с доставчици. Основната идея на платформата е да дава възможност за бърза поръчка чрез чатбот в няколко различни канала (в момента Messenger и Viber, но в бъдеще и WhatsApp и чрез гласова команда), маркетинг на ресторантите в тях и едва тогава доставка. "Ние сме много повече технологична компания, отколкото доставчик на храна", казва още Василев.

За навлизането на пазара още по време на първия локдаун в България помага и опитът на Димо Андонов в ресторантьорския бизнес. По думите му компанията се е възползвала от затварянето след обявяването на първите регистрирани случаи на заболели от коронавирус в страната и е успяла "да прокара идея, която все още не е реализирана на местно ниво - да можеш да си поръчаш храна, без да даваш лични данни и без да ползваш нещо повече от Facebook акаунта си".

Моментът се оказва удобен и за това четиримата да тестват доколко е налице реално търсене извън конкретния случай на техния пръв клиент. "Видяхме дали бизнесите са отворени към подобна работа. Ние им предложихме един продукт, който включва не само чатбот, но и умна логистична система, която разпределя поръчката към най-близкия доставчик", казва още Андонов. Оказва се, че идеята е много добре приета от варненските ресторанти, и първата поръчка е обслужена на 14 май 2020 г.

Как работи Foodbot

Foodbot работи сравнително праволинейно. Направената поръчка отива в ресторанта, който дава време за приготвяне. Когато храната е готова, минава доставчик, избран от алгоритъма на компанията. Истинската добавена стойност на продукта е в лесната поръчка чрез чат и възможностите за директен маркетинг в тези канали.

От цената за доставка през Foodbot 50% се поемат от ресторанта, а другите 50% - от клиента, освен ако, разбира се, ресторантът не иска да поеме цялата сума. При собствена логистика от страна на ресторанта той плаща 8% от поръчката на компанията. Тази комисиона не съществува при ползване на доставчиците на Foodbot.

"Ние им даваме многоканалност на ресторантите, която иначе не съществува за тях или би била много скъпа за поддръжка, казва Денислав Василев. Има много неща, които учим в движение, например че е нужно правилно райониране, което сега ни изглежда очевидно, но в началото подценихме."

В компанията в момента работят 20 души. Разрастването е бързо - в първите си дни платформата привлича едва шест заведения, докато сега те са 130. Дружеството все още няма завършена пазарна година, според която да бъдат измерени нейните финансови резултати.

Това време обаче е достатъчно за "Уеб иновейшън къмпани" да разшири географското си присъствие и да стъпи с добра заявка и на пазара в София. Освен всичко това е и атестат, че нишата, в която оперира фирмата, е много повече технологична, отколкото логистична. За навлизането на Foodbot в други градове е необходимо само обучение на хора, които да управляват софтуера, а не отварянето на клонове за доставки. Засега извън Варна Foodbot работи със свои партньори, като според Василев е възможно поръчка на клиент да дойде и от други доставчици, като Foodpanda например.

Бъдещето е франчайз

Лесното приспособяване на технологията към различни пазари кара екипа на Foodbot да мисли за разширение и извън пределите на България. Според Василев вече има интерес технологията да бъде изнесена към Клуж и Валенсия, като това би станало чрез франчайз. Дори така обаче разходите за по-мощна експанзия биха били високи и компанията е в търсене на инвестиции.

"Едно разширение би било скъпо и ние вече обмисляме външна инвестиция. Но търсим стратегически партньор, а не каквито и да било пари", казва съоснователят на "Уеб иновейшън къмпани".

Още по-далеч в бъдещето Василев не изключва и възможността за излизане от компанията, най-вече ако към нея има интерес от по-голям играч, който би могъл да развие концепцията и платформата. "Въпросът може да се окаже или инвестиция, или изход, но може да са и двете в съответната последователност", завършва той.

Допреди 2020 г. доставката на храна бе по-скоро лукс. Някои си поръчваха всеки ден, други веднъж на седмица, трети никога. Пандемията превърна лукса във въпрос на оцеляване - донякъде за тези, които не са добри в кухнята или просто нямат желание да готвят, но най-вече за ресторантите, които се оказаха затворени и можеха да обслужват клиентите си само по този начин. Много ресторанти започнаха да работят с компании за доставка като Foodpanda, но рязко разширеният пазар позволи и създаването на нови бизнес решения и навлизането на по-нишови играчи. Такъв е случаят с варненската Foodbot, която разработва чатбот за поръчка на храна, давайки на ресторантите повече канали за комуникация с клиентите и възможност за директна връзка с тях чрез най-използваните приложения за чат.

Foodbot оперира през дружеството "Уеб иновейшън къмпани" и се ражда от конкретна нужда на партньор на дигиталната агенция Smart DG, в която работи един от основателите на услугата - Денислав Василев. Година по-късно той заедно с другите съоснователи Димо Андонов, Димитър Василев и Антон Симеонов управляват платформа, която обслужва стотици ресторанти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход