Доколко проблемите с модула "Наука" застрашават Международната космическа станция

Mногофункционалният лабораторен модул (МЛМ) "Наука" e с дължина 13 метра, обем около 80 кубични метра и тегло малко над 20 тона. Той беше изстрелян в 17.58 ч. българско време миналата сряда, 21 юли, от космодрума "Байконур" на борда на ракета носител "Протон-М". Полетът му беше придружен от серия технически предизвикателства, като тяхната кулминация е настоящият инцидент със самоволното запалване на двигателите за маневриране

Доколко проблемите с модула "Наука" застрашават Международната космическа станция

Най-новият руски сегмент самоволно активира двигателите си и обърка пространствената ориентация на орбиталния комплекс

Момчил Милев
8878 прочитания

Mногофункционалният лабораторен модул (МЛМ) "Наука" e с дължина 13 метра, обем около 80 кубични метра и тегло малко над 20 тона. Той беше изстрелян в 17.58 ч. българско време миналата сряда, 21 юли, от космодрума "Байконур" на борда на ракета носител "Протон-М". Полетът му беше придружен от серия технически предизвикателства, като тяхната кулминация е настоящият инцидент със самоволното запалване на двигателите за маневриране

© Reuters


Специалистите от командните центрове за контрол на полетите в NASA и "Роскосмос" са успели да предотвратят потенциален мащабен инцидент с Международната космическа станция (МКС) в четвъртък, след като към нея се скачи новия руски изследователски сегмент "Наука". Причината за извънредната ситуация е, че без видима причина модулът самоволно е активирал своите двигатели за маневриране, което е довело до отклоняване на МКС от нейната орбита.

"Наука" се скачи със станцията в 16.30 ч. българско време в четвъртък, след което руските космонавти започват подготовка за отваряне на люковете и интеграция на сегмента към орбиталния комплекс. В 19.34 ч. обаче започват и проблемите. След неочакваното включване на двигателите МКС бързо започва да губи ориентация. Това е сериозен проблем поради няколко причини. На първо място станцията трябва да се движи по точно определена траектория в пространството, за да поддържа стабилна връзка с геостанционарните сателити и контролните центрове на Земята. Също така от ориентацията зависи и енергоподаването, тъй като соларните панели са настроени на базата на предварително зададена орбита.

Още по-сериозен потенциален проблем са гравитационните сили, на които МКС е подложена. Голяма част от компонентите на най-мащабния и скъп орбитален комплекс в човешката история са сглобени в условията на микрогравитация и са проектирани да функционират само при безтегловност. При това положение дори малък механичен стрес, предизвикан от неочаквани гравитационни сили (като например неплановото включване на двигателите на "Наука") може да предизвика малки пукнатини в корпуса или дори по-сериозни проблеми в структурния интегритет на космическата станция.

Всичко това принуждава експертите в космическите центрове в Хюстън и Москва да действат светкавично, след като МКС започна да се отклонява от своя курс. Системите за пространствена ориентация губят контрол върху управлението на станцията около 8 мин. след запалването на двигателите на "Наука". За да компенсират ефекта от тях, от "Роскосмос" активират реактивната тяга на модула "Звезда", а след това - и на товарния космически кораб "Прогрес", който в момента е скачен към станцията. В рамките на инцидента орбиталният комплекс се накланя с около 45 градуса в сравнение със стандартното си пространствено разположение, като в определи моменти отклоняването се е случвало с около половин градус в секунда.

В крайна сметка кризата е овладяна в рамките на около час и МКС е върната към стандартната си орбита. Най-вероятно двигателите на "Звезда" и "Прогрес" успяват ефективно да компенсират ефекта от тягата на "Наука", докато горивото на новия руски модул се изчерпи напълно. Като предохранителна мярка екипажът на космическата станция коригира също така и позицията на слънчевите панели, така че да минимализира потенциалния ефект върху тях от реактивната струя на активираните двигатели.

"Не сме регистрирали каквито и да е поражения по МКС", коментира програмният мениджър на орбиталния комплекс Джоел Монталбано в телеконферентна връзка след инцидента. "Едно от нещата, които правим след динамично събитие като настоящото, е да седнем с нашия екип, отговорен за структурното натоварване на конструкцията, да прегледаме всички данни от телеметрията и да направим оценка. Това ще е и следващата ни стъпка", добави той. Според него на МКС е била обявена "космическа извънредна ситуация, но "не е имало непосредствена заплаха за екипажа в който и да било момент". "Не започваме да се притесняваме, преди да вкараме в действие всичките ни планове за действие при извънредни ситуации. Това не се случи и днес", обобщи ситуацията Монталбано. За момента обаче все още не се знае какво точно е довело до непланираното активиране на двигателите на "Наука", докато космонавтите Олег Новитски и Пьотр Дубров са интегрирали новия модул към компютърните системи на космическата станция.

Заради инцидента също така NASA реши да отложи тестовото изстрелване на новата частна капсула на превоз на астронавти Starliner. Тя трябваше да бъде изведена в орбита в петък и да се скачи с МКС. "Преценихме, че няма да особено мъдро да продължим с тази мисия", коментира Стив Стич, който е мениджър на програмата за комерсиални космически полети на NASA. "Искаме да дадем време на специалистите от програмата МКС, за да оценят какво се случи днес, да определят причините и да се уверят, че са готови да участват в полета на Starliner и мисията OFT-2", допълни той.

За момента изстрелването на космическия кораб се отлага за вторник, 3 август, а скачването с космическата станция - за сряда. Ако отлаганията обаче продължат поради една или друга причина, това може да доведе до по-дългосрочни забавяния на проекта, тъй като през следващите месеци всички шлюзове за скачване към МКС може да се окажат заети от други космически апарати. От друга страна, тестът на Starliner е от ключова важност за NASA, защото е предпоследната стъпка преди сертифицирането на апарата за регулярни полети с хора на борда. Така американската космическа агенция ще разполага с втора опция за транспортиране на своите астронавти до МКС, в случай че възникнат някакви проблеми използваните в момента капсули Crew Dragon на SpaceX.

Настоящият тестов полет ще е повторение на безпилотното изстрелване на Starliner през декември 2019 г., когато серия проблеми със софтуера и настройката на системния часовник доведоха до неконтролируемо хаотично включване на двигателите за маневриране и прекомерен разход на гориво. В крайна сметка всичко това попречи на капсулата да достигне до МКС и да се скачи с нея, като намали времетраенето на мисията от една седмица на два дни. След оценка на данните от полета NASA и фирмата производител Boeing решиха да извършат повторно изстрелване без екипаж, преди да качат на борда живи астронавти.

Специалистите от командните центрове за контрол на полетите в NASA и "Роскосмос" са успели да предотвратят потенциален мащабен инцидент с Международната космическа станция (МКС) в четвъртък, след като към нея се скачи новия руски изследователски сегмент "Наука". Причината за извънредната ситуация е, че без видима причина модулът самоволно е активирал своите двигатели за маневриране, което е довело до отклоняване на МКС от нейната орбита.

"Наука" се скачи със станцията в 16.30 ч. българско време в четвъртък, след което руските космонавти започват подготовка за отваряне на люковете и интеграция на сегмента към орбиталния комплекс. В 19.34 ч. обаче започват и проблемите. След неочакваното включване на двигателите МКС бързо започва да губи ориентация. Това е сериозен проблем поради няколко причини. На първо място станцията трябва да се движи по точно определена траектория в пространството, за да поддържа стабилна връзка с геостанционарните сателити и контролните центрове на Земята. Също така от ориентацията зависи и енергоподаването, тъй като соларните панели са настроени на базата на предварително зададена орбита.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


1 коментар
  • 1
    tigervi avatar :-|
    tigervi

    Малко пресилена гледна точка, но пък един проблем не е отразен. За възстановяване на нормалната ориентация е изразходвано гориво, което в бъдеще трябва да бъде доставено от земята.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход