Алекс Харви, Ocado Technology: Пандемията утвърди бизнес модела ни

Алекс Харви

Алекс Харви, Ocado Technology: Пандемията утвърди бизнес модела ни

Директорът Advanced Technology в компанията пред "Капитал"

7406 прочитания

Алекс Харви

© Ocado Technology


Визитка

Алекс Харви ръководи екипите, работещи в сферата на Advanced Robotics, Machine Learning и Simulation в Ocado Technology, технологична компания в сферата на онлайн супермаркетите. Той е един от създателите на Ocado Smart Platform's (OSP), платформата за управление на наличностите, физическата манипулация и транспорта на стоките, включваща технологии за автоматизация на всички нива в процеса. Преди да се присъедини към Ocado през 2010 г., Алекс е работил върху изграждането на мониторинг системи за защита в реално време за клиенти, като Rolls Royce и Кралския флот. В момента Харви отговаря за изследователската дейност, разработката и поддръжката на системи като роботския захват и автономните мобилни системи. Ocado Technology има офис и в България.

Как повлия пандемията на бизнеса на Ocado и увеличи ли необходимостта от автоматизация?

Пандемията утвърди бизнес модела на Ocado и ускори дейностите, по които така или иначе вече работехме. Ocado вече не е само търговски бранд. Онлайн супермаркетът на Ocado отбеляза огромен ръст в резултат на пандемията. Ключовото звено на компанията, Ocado Technology, което предоставя автоматизираната платформа за електронна търговия и логистика от край до край на международните търговци, също отбеляза огромен ръст. Възможността за скоростно включване и изключване на голям капацитет и високата точност, която нашите системи осигуряват, скоростното изпълнение на поръчките и малкото отпадъци, го правят единственият ефективен автоматизиран модел по време на пандемията. Много други търговци на дребно също са забелязали значителен ръст по време на пандемията, но обикновено растежът е дошъл с много високи допълнителни разходи и поради това не се е превърнал в действителна печалба. Ocado върви по този път през последните 20 години, разработва и усъвършенства системи за автоматизация от край до край, за да гарантира, че може да предложи платформата си за търговия на хранителни стоки по икономически изгоден начин. Маржовете на печалба при продажбата на хранителни стоки са ужасяващо малки. Когато хората влизат в магазините, те вършат по-голямата част от работата. Страхотното нещо в супермаркетите преди пандемията беше, че клиентите вършеха всичко - клиентът идва до магазина, той минава през стелажите, взима нещата и сам ги носи до касата. В наши дни имаме и каси за самообслужване, с които клиентът сам маркира стоките си, качва ги в колата и си ги носи вкъщи. В Ocado сме разработили системи, които ни позволяват да изпълним целия процес, от опаковането до доставката, без допълнителни разходи за клиента. Очевидно е колко полезно бе това по време на пандемията. Така че, да, пандемията определено валидира нуждата за платформата, която изграждаме вече 20 години.

Имаше ли момент за Ocado, когато не можехте да се справите с търсенето, предизвикано от пандемията?

За системите на Ocado Retail (супермаркетите - бел. ред.) нямаше никакви софтуерни ограничения, платформата смогна да отговори на натиска. В рамките на нашия модел, предлагаме и изпълнение на онлайн поръчки в магазина, защото когато се случи криза като пандемията, не е възможно да изградим автоматизация за една нощ, тези съоръжения отнемат няколко месеца, за да се инсталират. Благодарение на симулации и задълбочен анализ на всички данни, които получаваме от всеки отделен клиент, успяхме да увеличим максимално доставките си на храна. Преконфигурирахме дейностите си, за да се справим със значителния ръст в търсенето. Също така поставихме лимит на определени продукти, като например на тоалетната хартия, което бе интересен казус в началото на пандемията.

Какво представляват дигиталните близнаци, които Оcado Technology разработва и на какъв принцип работят?

Инвестираме в дигитални близнаци, общо взето, откакто започнахме да инвестираме в автоматизация. Преди 20 години Ocado купи автоматизация от трета страна, за която бъро се оказа, че не може да се справи с мащаба. Много бързо осъзнахме, че трябва да можем сами да гарантираме качеството на храната чак до вратата на клиентите. Единственият начин да знаем в какъв мащаб да работим е чрез моделиране и симулации. Изградихме цялостна екосистема, един виртуален свят. Разработихме софтуер, който подражава на клиентите ни. Можем да предскажем мащаба на консумация - тестваме системата чрез софтуера, разбираме как изглежда възможно най-натовареният ден и така можем да преконфигурираме хардуера си, за да съответства на търсенето и променливите. Самият софтуер е толкова сложен, че имаме хиляди параметри, които можем да тестваме. Предоставяме платформата и поемаме всички рискове - предлагаме цялостно управлявана услуга, разработваме точната конфигурация за всеки склад спрямо нуждите му и търсенето. Вземаме данни от физическия свят и ги синхронизираме с дигиталния близнак, след което ги пускаме да работят паралелно и откриваме как можем да оптимизираме истинския хардуер.

Работят ли конкурентите на Ocado с дигитални близнаци?

Не бих могъл да зная със сигурност, но не мисля, че някой би могъл да разработи сложната технология, която имаме на този етап. Разполагаме с големи автоматизирани складове, както и с по-малки, които осигуряват скоростни доставки. Всичко се управлява чрез интегрирана верига за доставки, която се поддържа чрез симулации и анализ на данни. Другите търговци на пазара също използват симулации, но никой няма платформа, гарантираща изпълнение от край до край. Всеки артикул от инвентара, който влиза в нашия склад, се проследява по всяко време. Това не може да се гарантира в магазините и често информацията за наличности не е обновена.

Каква е разликата между дигиталния близнак и симулацията?

Симулацията е чисто синтетичен свят, който няма връзка с физическия свят, може да бъде просто математически модел. Вземаме нашата синтетична среда и изобщо не я свързваме с реалния свят, предоставяме ѝ само данни от реалния свят, които сме съхранили, и променяме конфигурациите, търсейки как най-добре да ги разработим. Дигиталният близнак работи в същата синтетична среда, но е свързан с реалния свят и данни на живо. В случая дигиталният близнак може да търси по-оптимални решения и конфигурации в реално време спрямо текущите настройки и ги препраща на физическата среда, така че тя да може да се справи по-добре, отколкото би действала конфигурацията с базовите настройки.

Работи ли българският офис върху дигиталните близнаци, какви са плановете ви за офиса на фона на пандемията?

В офиса ни в София имаме екип за изпълнение на In-store fulfillment (ISF), те бяха абсолютни герои в осигуряването на нашите търговци по целия свят с по-голям капацитет през пандемията. Имаме и екипи, които разработват симулации, както и екип, който се занимава с роботиката. В моята област, Аdvanced Теchnology, където в момента разработваме манипулации, като това роботите да опаковат доставките, имам ключови екипи в София, които изграждат тези системи. Офисът се занимава с някои от най-критичните компоненти на автоматизацията. Разрастваме се, наскоро взехме нов етаж в офис сградата си, за да приютим повече съоръжения за тестване. В началото на годината като част от амбицията ни роботите да могат да захващат и опаковат всички стоки не само в складовете ни във Великобритания, но и в международен план, придобихме две компании - Kindred AI и Haddington Dynamics. Интегрирахме технологията, която софийският екип за роботика разработва в последните няколко години, в технологиите на Kindred и Haddington, като ги свързахме, за да подобрим значително дейностите си в роботизирания захват на продукти. Има и друг екип, който прави прогнозни анализи, използвайки AI, за да предскаже възможностите за грешки в хардуера.

Какви са бъдещите планове на Ocado Теchnology?

Ще продължим да пускаме високоавтоматизираните си складове (CFC) за партньорите си. Също така продължаваме усилена работа по възможностите за роботизиран захват и опаковане на продукти. Неотдавна направихме инвестиция в компания, наречена Oxbotica. Очакваме резултати от някои наистина вълнуващи проекти в близкото бъдеще, свързани с автономна мобилност, придвижване в неструктурирани среди, захват, опаковане и обработка на доставки. Темпът на иновациите и способността да се движим по възможно най-пъргавия начин е от огромна значимост за бизнеса на Ocado. Бързината на иновациите и постоянния прогрес е и причината професията ми да е толкова вълнуващо преживяване.

Интервюто взе Мери Иванова

Визитка

Алекс Харви ръководи екипите, работещи в сферата на Advanced Robotics, Machine Learning и Simulation в Ocado Technology, технологична компания в сферата на онлайн супермаркетите. Той е един от създателите на Ocado Smart Platform's (OSP), платформата за управление на наличностите, физическата манипулация и транспорта на стоките, включваща технологии за автоматизация на всички нива в процеса. Преди да се присъедини към Ocado през 2010 г., Алекс е работил върху изграждането на мониторинг системи за защита в реално време за клиенти, като Rolls Royce и Кралския флот. В момента Харви отговаря за изследователската дейност, разработката и поддръжката на системи като роботския захват и автономните мобилни системи. Ocado Technology има офис и в България.

Как повлия пандемията на бизнеса на Ocado и увеличи ли необходимостта от автоматизация?


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща


1 коментар
  • 1
    beachball avatar :-|
    beachball

    "може да търси по-оптимални решения "
    оптимум - Съвкупност от най-благоприятните, оптимални условия за нещо.
    няма сравнителна и превъзходна степен :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход