Facebook и Google планират нов подводен кабел за подобряване на връзките в Азия

Проектът идва на фона на покачващото се напрежение между САЩ и Китай

Facebook и Google планират нов подводен кабел, който да свърже Япония с Югоизточна Азия. Американските технологични гиганти съобщават, че стимулират инвестициите в интернет инфраструктура в региони с висок потенциал за растеж.

Apricot Cable, който се очаква да започне да действа през 2024 г., ще е дълъг 12 хил. км и ще свързва Япония, Тайван, Гуам, Филипините, Индонезия и Сингапур. Инвестицията, чийто размер не се разкрива, е част от стремежа на американските технологични компании да посрещнат нарастващото търсене на широколентов достъп и 5G в Азия, съобщава Financial Times.

Apricot ще допълни другите два подводни кабела на Facebook, обявени през март, Echo и Bifrost, които ще свържат САЩ с Индонезия през Сингапур. Американската група за социални медии заяви в понеделник, че връзката ще осигури "така необходимия интернет капацитет, съкращаване и надеждност за разширяване на връзките в Азиатско-тихоокеанския регион".

Голяма важност

Подводните кабели, от които има около 400 в световен мащаб, пренасят почти цялата гласова и интернет връзка между държави. През последното десетилетие технологични компании като Google, Facebook и Amazon станаха водещи инвеститори в инфраструктурата, особено на фона на развиващи се страни като Индонезия и Филипините, които увеличават използването на интернет.

"Технологичните компании инвестират в кабели и сателити, за да улеснят използването на техните услуги и да разширят обхвата им", казва Робърт Хилард, партньор в Deloitte. "Ако ограниченията за вашата търсачка, облачна услуга или дори свързани автомобили са достъп до достатъчно данни, тогава си струва да отделите време, за да помогнете за реализирането на повече от тези проекти."

Азия е един от най-големите източници на растеж за компании като Facebook, които разчитат на потребители в страни, включително Индонезия, за да стимулират растежа, тъй като той намалява в развитите западни пазари.

САЩ срещу Китай

Подводните кабели се превърнаха в геополитически проблем за технологичните компании, като се има предвид напрежението между САЩ и Китай. Връзките подобряват достъпа до онлайн информация в региона и дават повече влияние на САЩ, които изразиха опасения относно ролята на Китай в управлението на интернет трафика.

Мрежата Pacific Light Cable, финансирана от Facebook и Google, беше прекратена през 2020 г., след като САЩ пожелаха да отменят проекта от съображения за сигурност. Кабелът с дължина 13 хил. км е предназначен да свърже Хонконг и няколко азиатски държави със САЩ, но Вашингтон се противопостави заради потенциала му да изложи глобални данни на опасност от изтичане в Китай.

Миналата седмица Amazon и Facebook поискаха от правителството на САЩ разрешение за експлоатация на нов подводен кабел за данни между Филипините и Калифорния, след като China Mobile, една от водещите китайски телекомуникационни групи, се съгласи да напусне проекта. Facebook заяви, че преструктурирането на собствеността е "най-добрият път напред" за завършване на строителството.

Федералната комисия по комуникациите отхвърли усилията на China Mobile да предложи телекомуникационни услуги в САЩ през 2019 г., позовавайки се на опасения за националната сигурност.