Tencent увеличава глобалните си инвестиции, докато Пекин ограничава гейминга

Повечето придобивания на китайската компания са точно в този сектор

Tencent увеличи инвестициите си в чуждестранни стартъпи повече от седем пъти тази година. Най-скъпата китайска компания ускорява глобалната си експанзия, докато Пекин затяга регулаторния контрол над технологичните групи. Групата за социални медии, игри и финтех сключи рекордните 16 сделки в Европа тази година, пише Financial Times. С това общият брой международни инвестиции на компанията достигна 34 за първите шест месеца на 2021 г. според данни на Refinitiv. За същия период през 2020 г. Tencent са сключили четири сделки в чужбина, а през 2019 г. - три.

Задграничната експанзия на Tencent последва предприетите от китайските регулатори мерки срещу много от основните бизнес области на компанията, като например игрите. "По-стриктното регулиране и намаляващите темпове на растеж в Китай доведоха до това, че повече китайски компании като цяло се насочват към задграничния пазар", казва Даниел Ахмад, гейминг анализатор в консултантската компания Niko Partners.

Повечето от сделките на Tencent в Европа са в гейминг сектора. Британското звено на дъщерното дружество на Tencent Miniclip, базиран в Швейцария уебсайт за игри, купи нидерландско студио Gamebasics през януари. Miniclip също придоби мажоритарен дял в румънското студио Green Horse Games през февруари за неназована сума.

Tencent също участва в редица кръгове за финансиране на стартъп фирми, обхващащи Сингапур, Индия, Япония, Южна Корея и Австралия, разширявайки международния си бизнес през първата половина на годината. "Приходите на Tencent от игри в международен план растат по-бързо от вътрешните им приходи...", казва Виум Малан, анализатор в Propitious Research. "Мисля, че вероятно ще видим повече инвестиции в тази област занапред."

Дъщерни дружества идват на помощ

Много от европейските сделки на Tencent в страни като Великобритания, Германия, Нидерландия и Румъния бяха сключени чрез дъщерни дружества. Анализаторите заявиха, че това потенциално може да избегне привличането на обществено внимание. Преговорите на Tencent за закупуване на немския разработчик на игри Crytek през дъщерно дружество това лято бяха обект на новинарски съобщения за потенциални опасения за сигурността. Някои азиатски сделки също бяха сключени чрез дъщерно дружество. Базираната в Хонконг Image Frame Investment на Tencent придоби дял от 3.7% в японската компания за електронна търговия Rakuten през март. По-късно длъжности лица в Токио са заявили, че следят последиците от сделката за националната сигурност, съобщават японски медии.

Китайската технологична група често избира местни предприемачи или изпълнителни директори, които да ръководят бизнеса в чужбина, в който Tencent инвестира. Компанията вече притежава базираната във Финландия Supercell, създател на популярната игра Clash of Clans. "Tencent инвестира по "мълчалив" начин, което означава, че те не ребрандират своите портфейлни компании и като цяло оставят тези компании да продължат постиженията си, които са ги направили привлекателни за Tencent", твърди Ахмад.

Акциите на Tencent, регистрирани в Хонконг, бяха ударени в началото на седмицата, след като китайските държавни медии разкриха нови правила, според които децата ще могат да играят онлайн видео игри само три часа седмично. Мартин Лау, президентът на Tencent, предупреди инвеститорите миналия месец, че очаква регулаторният натиск върху технологичните компании в Китай да се засили. Tencent вече въведе ограничения за това колко дълго непълнолетните могат да играят техните онлайн игри, след като държавните медии определиха игрите като "духовен опиум".

"По-строгата регулаторна среда в Китай би могла да бъде още един тласкащ фактор за сключване на сделки в чужбина от Tencent", смята Келвин Хо, директор на компанията за кредитен рейтинг Fitch Ratings. Според данните на Niko Partners обаче 56 от 77-те инвестиции или придобивания на Tencent в гейминг индустрията до 20 август са били в китайски компании.

Tencent подчерта приноса си за китайското общество, когато регулаторният натиск ескалира, като заяви миналия месец, че компанията е заделила 50 млрд. юана (7.7 млрд. долара) за "програма за общ просперитет". Tencent също така са въвели лицево разпознаване, за да контролират времето, което младите прекарват, играейки онлайн игри. От компанията отказаха да коментират своите сделки в чужбина.