Интелигентните градове поставят човека в центъра на услугите

Интелигентните градове поставят човека в центъра на услугите

Николай Недялков, изпълнителен директор на Tixi

Това е маркетинг публикация. Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за нейтив пакети.
6675 прочитания

Николай Недялков има повече от 20 години опит в ИТ сферата. Завършва специалност "Информатика и електронен бизнес" във Факултета по математика и информатика на Софийския университет "Св. Климент Охридски", където по-късно се завръща и като преподавател. Изпълнявал е функциите на главен изпълнителен директор на една от най-големите български компании в областта на информационните и комуникационни технологии. Бил е главен технически директор на един от най-големите доставчици на електронни платежни услуги в България (eBG.bg). Отличен е от президента Георги Първанов с грамота "Джон Атанасов" за цялостен принос за развитие на IT обществото в България. Той е сред основателите на Българската асоциация за информационна сигурност (ISECA), както и неин председател.

Г-н Недялков, какво означава един град да бъде интелигентен по отношение на транспорта?

Когато говорим за интелигентни градове, е важно да отбележим, че това не са просто дигитализирани градове. Дигитализацията ни дава достъп до един обем от данни, които без правилен анализ и обработка не могат да спомогнат сами по себе си за подобряване на градската мобилност. IoT решенията ни позволяват обезпечаване на навременна, детайлна и достоверна информация, генерирана от всички видове транспортна модалност, извлечена от датчици, сензори, камери, информационни системи. Анализирайки тази информация, можем да подобрим достъпа до услугите за градска мобилност, както и да балансираме търсенето и предлагането спрямо нуждите на гражданите. Част от механизмите са гъвкавото тарифирне, стимулирането на трафика в ненатоварени часови зони, ценови предимства, пакетни услуги, динамично ценообразуване на база на продължителността на ползваната услуга и др. Ако трябва да обобщим в едно изречение, съвременният интелигентен град трябва да поставя потребностите на гражданите в центъра на всички услуги, които новите технологии му дават възможност да предоставя.

Какво представлява Go2City MaaS и по какъв начин платформата помага на градовете да преминат към следващата ера на мобилност?

Сред основните проблеми на съвременното общество е изключителната динамика на урбанизацията. Към днешна дата 53% от населението на света живее в градовете, като до 5 години се очаква този процент да нарасне с нови 66%. Тези темпове водят със себе си и редица предизвикателства като неадекватна и недостатъчна инфраструктура, недостатъчен капацитет на комунални и телекомуникационни мрежи, неоразмерени за подобен обем потребление вериги на доставка и административен капацитет. Go2City MaaS представлява единна платформа за мобилност, която цели да обедини всички налични активи, компоненти и информационни системи на една градска среда, като генерира услуга с добавена стойност както за крайните потребители, така и за бизнес клиентите. Платформата осигурява унифициран модел, който дава достъп до всички публични и частни услуги за придвижване, като основният й стремеж е да ги направи по-адекватни, "зелени", персонализирани и функционални. Целта на Go2City MaaS е да осигури синергия от услуги за по-добро и отговорно градско изживяване, и то в телефона на всеки гражданин.

Как интелигентният град намира пресечната точка между съществуващата градска среда и нуждите на гражданите?

Мобилността като услуга (Mobility-as-a-Service, съкратено MaaS) е широк спектър от технологични решения, които имат за цел да направят транспорта, публичен или частен, по-достъпен, ефективен и удобен. Зад тези цели стои сложна инфраструктура, която изисква съвременни технологии и сътрудничество между частния и публичния сектор. Go2City MaaS е проектирана да се внедрява, така че да осигури множество канали за взаимодействие с потребителя. Платформата наистина може да бъде наречена пресечна точка между съществуващите условия на градската среда, с всички ограничения на доставчиците на услуги и личните предпочитания и потребности на пътника. За да намерим тази пресечна точка, Tixi чрез платформата Go2City MaaS консумира, обработва и съхранява големи обеми информация, произхождаща от множество източници. Използвайки аналитични операции, задвижвани от изкуствен интелект (AI), платформата е в състояние да намери и предложи най-удобните и подходящи транспортни средства за пътуващите, за да стигнат от точка А до точка Б. Платформата е конструирана така, че да консолидира в реално време информация за трафика, пътната инфраструктура и обстановка, и то от няколко източника. Заложеният аналитичен механизъм взема предвид предпочитанията на потребителите, анонимизирана статистика за потреблението и предлага най-подходящото транспортно средство. И за да бъде мобилността наистина "на една ръка разстояние" за всички граждани, чрез услугата на Tixi MPASS пътникът може да закупи и използва електронен превозен документ чрез широк набор от решения за плащане (Open-loop механизъм). Така потребителите могат сигурно и лесно да използват своите банкови карти, електронни портфейли или просто да добавят плащането чрез мобилен оператор. Защото интелигентните градове на утрешния ден, трябва да дават "прости", удобни и бързи отговори на потребностите на новото градско общество.

Николай Недялков има повече от 20 години опит в ИТ сферата. Завършва специалност "Информатика и електронен бизнес" във Факултета по математика и информатика на Софийския университет "Св. Климент Охридски", където по-късно се завръща и като преподавател. Изпълнявал е функциите на главен изпълнителен директор на една от най-големите български компании в областта на информационните и комуникационни технологии. Бил е главен технически директор на един от най-големите доставчици на електронни платежни услуги в България (eBG.bg). Отличен е от президента Георги Първанов с грамота "Джон Атанасов" за цялостен принос за развитие на IT обществото в България. Той е сред основателите на Българската асоциация за информационна сигурност (ISECA), както и неин председател.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.

Още от Капитал