Цел: Да се превърнеш в застрахователния Booking

Американската компания с български корени Insurify привлече финансиране за 100 млн. долара

Insurify е създадена преди осем години от българите Снежина Захария (вляво) и Тодор Кирязов (вдясно) и Гиоргос Захария, който е и президент на метатърсачката Kayak
Insurify е създадена преди осем години от българите Снежина Захария (вляво) и Тодор Кирязов (вдясно) и Гиоргос Захария, който е и президент на метатърсачката Kayak    ©  Inurify
Insurify е създадена преди осем години от българите Снежина Захария (вляво) и Тодор Кирязов (вдясно) и Гиоргос Захария, който е и президент на метатърсачката Kayak
Insurify е създадена преди осем години от българите Снежина Захария (вляво) и Тодор Кирязов (вдясно) и Гиоргос Захария, който е и президент на метатърсачката Kayak    ©  Inurify
Темата накратко
  • Американската компания с български корени Insurify привлече финансиране за 100 млн. долара.
  • Неотдавна виртуалният застрахователен агент отвори офис в София, който ще работи по проекти в областта на изкуствения интелект.
  • Дружеството иска да се превърне в един от най-големите онлайн брокери в САЩ, а след време и да се разшири към други пазари.

Американската застрахователна индустрия е един от най-конкурентните и комплексни бизнеси в света. Което прави още по-трудни и опитите на който и да било играч да я промени и да я опрости. Основаната в Бостън стартираща компания с български корени Insurify смята, че е на прав път в това начинание, което се доказва и от привлечената от нея инвестиция през този месец за 100 млн. долара. Ще й помага и новият екип разработчици в София, който тепърва ще се разраства.

Insurify е създадена преди осем години от българите Снежина Захария и Тодор Кирязов и Гиоргос Захария, който е и президент на метатърсачката Kayak. Компанията всъщност е виртуален застрахователен агент, който използва изкуствен интелект, за да сравнява и предлага през платформата си застрахователни продукти. С набраното финансиране в сегашния рунд Б от 100 млн. долара общите инвестиции достигат 128 млн. долара. От новото финансиране не става ясна оценката на Insurify, а инвеститори са досегашни акционери като Viola FinTech, MassMutual Ventures, Nationwide, Hearst Ventures, Moneta VC, както и новите Viola Growth и Fort Ross Ventures.

Идеята зад платформата

Идеята за Insurify хрумва на Снежина Захария преди години, докато следва в MIT. Тогава тя претърпява лека катастрофа, която автоматично покачва цената на застраховката й. Така тя започва да търси различни опции онлайн, чрез които да спести пари. "Разбрах, че когато се обърнеш към отделни компании, всяка предлага различни цени и покритие. Което означава, че една оферта не може да бъде съпоставена лесно с друга. Трябва човек да се образова, за да може да избере най-доброто покритие спрямо своя профил", казва Снежина Захария пред "Капитал". Отваря файл, в който започва да съпоставя различните оферти на пазара и така стига до извода, че застрахователният й брокер няма никакъв интерес да й предложи по-добри условия или друг застраховател, защото целта му е да получи най-високата премия. Така решава и да създаде онлайн платформа за сравнение на различните оферти в автозастраховането заедно с Тодор Кирязов, който е продуктов директор. Много им помага и съпругът й Гиоргос Захария, който е президент на Kayak и има много голям опит в изграждането на системата за машинно самообучение и алгоритми зад една от най-успешните американски платформи за сравнение на оферти на билети и почивки. "Той ни даде насоки и ни помогна да избегнем грешките, които основателите на млади компании често допускат в началото", допълва Снежина Захария.

Началото е трудно

Пазарът в САЩ има много играчи, които не бързат да се включват в платформата, преди да видят кои други застрахователи присъстват. "Пазарът в САЩ е много фрагментиран, огромен брой потребители купуват полици директно от застрахователните компании. Единствените големи застрахователи, които печелят в този фрагментиран пазар, са Progressive и Geico. Те държат около 54% от пазара. Всички други попадат в категорията "губещи", защото имат средно по 5% пазарен дял. Те не достигат до много клиенти, защото не разполагат с маркетинговите възможности на по-големите си конкуренти. Тази пазарна динамика, заедно с очакванията онлайн сегментът в САЩ да нарасне двойно до 2024 г. предоставя добри възможности", казва Снежина Захария. Според нея до момента застрахователите винаги са били нерешителни по отношение на участието си в сравнителни платформи като Insurify, но през последните пет години се е случила огромна промяна в нагласите им и почти всички големи компании от сектора в САЩ вече са в платформата.

Постепенно се натрупва критична маса от компании и потребители. В момента Insurify работи в автомобилното, имущественото и животозастраховането, като първото е водещо като сегмент и е в пъти по-голямо от другите две. "Работим с над 100 компании, като всеки клиент може да избира средно между 7 застрахователя. В някои щати има повече предложения, в други по-малко. Системата ни използва алгоритъм, който подбира най-добрите полици за съответния клиентски профил", казва Захария. Insurify e лицензиран брокер, който получава комисиона за всяка продадена полица. "Системата ни е базирана на много напреднала експериментална платформа, която ни позволява да правим стотици тестове във всеки потребителски сегмент, за да предложим най-доброто покритие и застраховател за съответния уникален клиентски профил. Имаме възможността да работим със застрахователите на комисиона, но има и компании, които използват Insurify, за да подкрепят бранда си", твърди съоснователят на компанията, която е и неин изпълнителен директор. От Insurify казват, че средният им годишен растеж през последните три години е достигнал 151%. От 2016 г. насам компанията е продала застраховки с покритие на стойност 170 млрд. долара на над 4 милиона клиенти, с което постига 20-кратен ръст на приходите си от 2016 г.

Офисът в София

Технологиите и иновациите са жизненоважна част от платформата на Insurify и по тази причина компанията търси и най-добрите разработчици. Преди няколко месеца беше открит такъв офис в София, като плановете за него са бързо да се разрасне. Всъщност Insurify взе почти готов екип, след като успя да привлече специалистите в българския център на Skyscanner, който беше затворен през миналата година заради последиците от пандемията за туристическата индустрия. В момента екипът е от близо 20 души и до 12 месеца броят им може да бъде удвоен. Инженерите ще работят основно по развитието на възможностите на изкуствения интелект в платформата на Insurify.

Целта на Захария и екипа й е след време компанията да се превърне в нещо като Booking на застрахователната индустрия - през платформата да се предлагат и сравняват застраховки в различни сегменти и много нови държави. За момента, обаче фокусът остава върху американския пазар, където очакванията са за бурен растеж на онлайн бизнеса в следващите години. Insurify иска да играе основна роля в този бум.

Q&A

Можем да сме поне 100 пъти по-големи в САЩ

Снежина Захария, съосновател и главен изпълнителен директор на Insurify



Как се промени технологията ви през годините?

В началото всичко беше много бавно. В първата ни година проведох стотици, дори хиляди разговори с хора от индустрията. Все още нямахме никакъв продукт, просто се опитвахме да убедим играчите на пазара да се включат в платформата. Всеки ни питаше коя друга компания участва. Пуснахме платформата през януари 2016 г. и оттогава най-малко удвояваме приходите си всяка година. Не сме променили много бизнес модела си от тогава, но през последните години можем да събираме далеч повече потребителска информация и така да оптимизираме персонализацията на платформата ни, с което тя става и много по-ефективна. Монетизацията ни се е увеличила 4.5 пъти за последните три години.

Защо избрахте България?

Отдавна исках да отворим развоен офис в България. Съпругът ми вече имаше връзки с местния екип на Skyscanner, познаваше Филип Филипов, който отговаряше за стратегията и продуктите там. Обсъждахме идеи да направим нещо в България и буквално две седмици по-късно Skyscanner обяви, че затваря офиси в цял свят заради пандемията, включително и този в София. Веднага се възползвахме от възможността и привлякохме този екип, който е на световно ниво.

Какви са плановете ви за офиса тук?

Опитваме се да наемем възможно най-добрите специалисти в цял свят. България е стратегически важна заради огромния брой квалифицирани инженери, специалисти по данни и дори хора от креативните индустрии. Целта ни е най-малко да удвоим екипа ни през следващите 12 месеца, тоест броят им да достигне най-малко 40 души. Имаме и още един инженерен офис, с който работим - в Пакистан.

Какви са плановете ви за компанията с новата инвестиция?

Досега постигнахме много с малко ресурси. Имаме агресивни планове за растеж с новото финансиране. На първо място, ще продължим с персонализацията на платформата и използването на машинно самообучение, за да направим предложенията ни по-добри. Ще продължим да разширяваме интеграцията с други платформи, за да предлагаме най-добрите оферти в реално време от всеки регион. По-ранно през тази година започнахме две големи партньорства с Nationwide и Toyota, сътрудничим си и с много от новите банки в САЩ. Най-общо казано, целта ни е да сме предпочитаният застрахователен "магазин" във всякакви вертикали. Ще инвестираме и в развитието на бранда си.

Оглеждате ли и други пазари?

Застрахователната индустрия е много регулирана в отделните държави и не може просто да копирате и приложите модела навсякъде. Оглеждаме и други пазари, но в момента сме обхванали съвсем малка част от американския и можем да сме поне 100 пъти по-големи, т.е. възможностите в САЩ са огромни. Оглеждаме и няколко други пазара, но в по-дългосрочен план.

Къде искате да видите Insurify след три години?

Три години е прекалено малък срок. Но искаме да станем застрахователният Booking - да присъстваме в десетки държави и да предлагаме едно и също всеобхватно изживяване на всеки пазар.

Още от Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели