SpaceX удвоява флотилията си от Crew Dragon

SpaceX удвоява флотилията си от Crew Dragon

NASA започва да мести астронавтски екипажи от проблематичния Starliner на Boeing към космическата капсула на Мъск

Момчил Милев
5322 прочитания

Космическата компания SpaceX на милиардера Илън Мъск планира да увеличи двойно размера на флотилията си от орбитални капсули за многократна употреба Crew Dragon, стана ясно от официално изявление на фирмата и космическата агенция на САЩ NASA. Предвижда се новопроизведен апарат да бъде използван по време на предстоящата мисия Crew-3, която ще транспортира четирима астронавти до Международната космическа станция (МКС) в края на този месец. Нов кораб ще бъде изстрелян и по време на мисията Crew-4, насрочена за 15 април догодина. "Наистина е много вълнуващо да представим още един Crew Dragon, който ще се присъедини към нашата флотилия, предназначена за пилотирани полети в Космоса", коментира Сара Уокър, директор в SpaceX, отговорен за всички мисии на Dragon, пред журналисти в сряда. "Разполагаме и с още една капсула, която е в процес на производство. Трябва да е готова през следващата пролет, за да позволи изпълнението на повече мисии с астронавти", допълва тя.

Така броят на пилотираните космически капсули, които SpaceX държи в оперативна готовност, ще нарасне от две на четири. По принцип фирмата на Мъск разполага и с още един Crew Dragon, който беше използван само по време на тестовия полет за изпробване на аварийната катапултна система. Въпросната капсула обаче до момента не е изстрелвана в Космоса и най-вероятно се държи консервирана в резерв. SpaceX разполага и с две товарни версии на въпросния космическия кораб, предназначени за доставка на провизии до МКС, като в момента произвежда и трета. Основните разлики между Crew и Cargo Dragon са две - освен че няма седалки за екипаж, товарната версия също така и не разполага с аварийни двигатели SuperDraco, предназначени за катапултиране на кораба при проблем с ракетата носител. Според официалните изявления на SpaceX до момента всеки Dragon, независимо дали е пилотиран или товарен, ще може да извърши минимум по пет полета в околоземна орбита.

На теория въпросната флотилия от капсули би трябвало да е достатъчна, за да обслужи всички известни до момента космически мисии, които фирмата на Мъск е обявила официално. Към момента компанията има договор с NASA за още поне четири полета на астронавти с Crew Dragon до МКС, както и за още толкова частни мисии до орбиталния комплекс за нуждите на частната фирма Axiom Space. По линия на снабдителните експедиции за МКС пък SpaceX трябва да изпълни още поне шест товарни полета на Cargo Dragon до края на 2023 г. Също така SpaceX има още един договор с космическата компания Space Adventures за свободен полет на Crew Dragon в орбита, който няма да се скачва с МКС, но за сметка на това трябва да достигне безпрецедентна височина над земната повърхност. Въпросната мисия ще е доста подобна на експедицията Inspiration 4, която в средата на септември за първи път изведе в орбита четиричленен екипаж, съставен изцяло от непрофесионални "астронавти".

Нуждата от повече оперативни капсули Crew Dragon обаче скоро може да се увеличи в контекста на това, че според Бенджи Рийд, директор в SpaceX по въпросите на пилотираните полети, мисията Inspiration 4 е провокирала "огромен интерес" от страна на частния сектор и от свръхбогати личности. По неофициална информация цената на едно пасажерско място в капсулата на частната космическа компания е от порядъка на 50 млн. долара, когато става дума за експедиция до Международната космическа станция, но може да спадне надолу, ако става дума за свободен орбитален полет.

Допълнителна нужда от още Crew Dragon-и може да възникне и покрай серията технически проблеми, свързани с разработката и изпробването на частната пилотирана капсула CST-100 Starliner на Boeing. Блокаж на половината горивни клапани малко преди повторния безпилотен тест на космическия кораб през август доведе до поредното многомесечно отлагане на проекта. Според анализатори на космическия сектор NASA едва ли ще допусне хора на борда му преди есента на 2022 г.

Косвено доказателство за това, че работата по Starliner ще се разтегли във времето за неопределен период, дойде и тази седмица, след като стана ясно, че щатската космическа агенция ще премести двама от своите астронавти новобранци от полет капсулата на Boeing на мисия с Crew Dragon. Космическите специалисти Никол Ман и Джош Каса, които първоначално трябваше да бъдат на борда на тестовата и първата официална мисия на CST-100 Starliner, сега са преназначени в екипажа на експедицията Crew-5, която трябва да излети в края на октомври догодина. На практика това означава, че и според NASA капсулата на Boeing едва ли ще бъде оперативно готова за полет с екипаж дотогава. Така на практика САЩ, а всъщност всички участници в Международната космическа станция без Русия, ще трябва да разчитат само на флотилията от Crew Dragon-и, за да изпращат в орбита своите астронавти през следващата поне една година.

Космическата компания SpaceX на милиардера Илън Мъск планира да увеличи двойно размера на флотилията си от орбитални капсули за многократна употреба Crew Dragon, стана ясно от официално изявление на фирмата и космическата агенция на САЩ NASA. Предвижда се новопроизведен апарат да бъде използван по време на предстоящата мисия Crew-3, която ще транспортира четирима астронавти до Международната космическа станция (МКС) в края на този месец. Нов кораб ще бъде изстрелян и по време на мисията Crew-4, насрочена за 15 април догодина. "Наистина е много вълнуващо да представим още един Crew Dragon, който ще се присъедини към нашата флотилия, предназначена за пилотирани полети в Космоса", коментира Сара Уокър, директор в SpaceX, отговорен за всички мисии на Dragon, пред журналисти в сряда. "Разполагаме и с още една капсула, която е в процес на производство. Трябва да е готова през следващата пролет, за да позволи изпълнението на повече мисии с астронавти", допълва тя.

Така броят на пилотираните космически капсули, които SpaceX държи в оперативна готовност, ще нарасне от две на четири. По принцип фирмата на Мъск разполага и с още един Crew Dragon, който беше използван само по време на тестовия полет за изпробване на аварийната катапултна система. Въпросната капсула обаче до момента не е изстрелвана в Космоса и най-вероятно се държи консервирана в резерв. SpaceX разполага и с две товарни версии на въпросния космическия кораб, предназначени за доставка на провизии до МКС, като в момента произвежда и трета. Основните разлики между Crew и Cargo Dragon са две - освен че няма седалки за екипаж, товарната версия също така и не разполага с аварийни двигатели SuperDraco, предназначени за катапултиране на кораба при проблем с ракетата носител. Според официалните изявления на SpaceX до момента всеки Dragon, независимо дали е пилотиран или товарен, ще може да извърши минимум по пет полета в околоземна орбита.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал