Американците късат кабела, а все повече европейци гледат платена телевизия

Американците късат кабела, а все повече европейци гледат платена телевизия

Сателитната и кабелна телевизия са по-популярни в Германия и Франция, отколкото в САЩ

The Economist
11900 прочитания

Най-голямата телевизионна драма за последното десетилетие е историята за това как хората гледат телевизия. Преди десет години почти девет от десет американски домакинства се абонираха за кабелна или сателитна телевизия. Днес малко повече от половината го правят. Сривът на платената телевизия на фона на напредъка на онлайн стрийминга промени телевизионната индустрия и принуди холивудските гиганти като Disney да преосмислят своя бизнес модел. И темпото, с което потребителите "прерязват кабела" от доставчиците, само се увеличава.

Но не навсякъде. От другата страна на Атлантическия океан тези, които прекъсват кабелите, са по-малко от тези, които ги прекарват. Докато американците развалят договорите си, европейците се абонират за кабелни и сателитни услуги с най-голям темп досега. Проникването на платена телевизия във Великобритания ще надмине това в Америка тази година според анализаторската компания Ampere Analysis. Във Франция и Германия вече това е факт.

На какво се дължи промяната

Защо мегатрендът на американските медии пропусна Европа? Една от причините е цената. Кабелната индустрия на Америка може да изглежда конкурентна - най-големият играч, Comcast, държи само една четвърт от пазара. Но той е силно регионализиран, така че повечето домове имат малко възможности, казва Ричард Броутън от Ampere. Резултатът е средна месечна сметка за кабелна телевизия от близо 100 долара. Британските домове плащат по-малко от половината. Данъчните вратички направиха платената телевизия още по-добра сделка в някои части на Европа. Проникването й във Франция се повиши от 30% на 90% между 2004 и 2014 г., след като правителството наложи по-ниска ставка на ДДС за телевизионните услуги, отколкото за телекомуникациите, като неволно даде стимул на телефонните компании да добавят евтин телевизионен пакет към предложението си и да използват по-ниските данъчни ставки. Вратичката вече е затворена, но абонаментите остават много.

Докато холивудските студиа продължават да лицензират своите програми за местни играчи, потребителите ще имат всички основания да се придържат към платената телевизия.

Вторият фактор е съдържанието. Американската кабелна телевизия изчерпва предаванията си, тъй като студиата преместват най-добрите такива в собствените си стрийминг платформи. В Европа, където някои стриймъри все още не са стартирали, фирмите за платена телевизия запазват правата върху много от най-популярните заглавия. Британците, които търсят третия сезон на "Наследството" на WarnerMedia например, трябва да отидат в Sky, фирма, собственост на Comcast, тъй като HBO Max на Warner все още не е достъпен извън Америка.

Последната причина, поради която Европа все още предпочита кабелната телевизия, е, че американските стрийминг услуги са създали партньорства с европейски фирми за платена телевизия, вместо да се конкурират с тях. В надпреварата за абонати най-бързият начин за стрийминг в Европа е да обединят усилия със сателитни и кабелни оператори. Те са тези, които имат достъп до потребителите и способността да се справят с местния маркетинг и продажбите на реклами. В Испания Vodafone предлага пакетни абонаменти за Netflix, Disney+ и други. Следващата година Paramount+ на ViacomCBS ще стартира в шест европейски страни на платформата Sky.

Бъдещето

Ще премине ли в крайна сметка отрязването на кабела през Атлантическия океан? Докато холивудските студиа продължават да лицензират своите програми за местни играчи, потребителите ще имат всички основания да се придържат към платената телевизия. За самите студиа тези сделки са изгодни, посочва Броутън: "Ако действате като Disney и анулирате всички договори с телевизиите, а след това ги замените със собствена услуга директно към потребителя, това ще ви остави малко дефицит във вашите финансови средства."

В дългосрочен план обаче студиата биха предпочели да насочат зрителите към техните собствени платформи, както в Америка. При този сценарий фирмите за платена телевизия може да имат малко какво да предложат освен спорт заедно със стрийминг пакети от сорта, предлагани от френския Orange или британския Virgin Media. Warner планира постепенно европейско разпространение на HBO Max през следващите няколко години. До излизането на четвъртия сезон на "Наследство" публиката може да го гледа онлайн.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Най-голямата телевизионна драма за последното десетилетие е историята за това как хората гледат телевизия. Преди десет години почти девет от десет американски домакинства се абонираха за кабелна или сателитна телевизия. Днес малко повече от половината го правят. Сривът на платената телевизия на фона на напредъка на онлайн стрийминга промени телевизионната индустрия и принуди холивудските гиганти като Disney да преосмислят своя бизнес модел. И темпото, с което потребителите "прерязват кабела" от доставчиците, само се увеличава.

Но не навсякъде. От другата страна на Атлантическия океан тези, които прекъсват кабелите, са по-малко от тези, които ги прекарват. Докато американците развалят договорите си, европейците се абонират за кабелни и сателитни услуги с най-голям темп досега. Проникването на платена телевизия във Великобритания ще надмине това в Америка тази година според анализаторската компания Ampere Analysis. Във Франция и Германия вече това е факт.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа


3 коментара
  • 1
    igi05649478 avatar :-|
    igi05649478

    Стриймингът е пълна простотия, кой ще тръгне да ти се абонира за 100 различни пакета? Най-малкото е неудобно. Или всички създатели на съдържание да минават през една обща платформа в дадената страна, където лесно и бързо да добавяш и махаш пакети, или през посредник - кабелен/сателитен оператор. Такива хвърчащи пакети могат да си ги заврат некъде.

  • 2
    sutura avatar :-?
    Sutura

    За Амеркинанците е много лесен прехода от сателитна към стрийминг услуга. Амазон Прайм/ Немфликс/ Апъл плюс и т.н всичко е на английски. Хайде да погледнем профила на хората, които се абонират в България за Нетфликс примерно? Едва ли болшинстовото са англоговорвящи баби и дядовци, а предимно хора в активна възраст за които езиковата бариера не е проблем като начало. И да оставим субтитрите на страна, защото дори анимациите за деца ако не са дублирани нямат смисъл спрямо местния пазар. Предполагам и за Европа същото е вярно до известна степен. Ако стрийминга иска да си увеличи дела на стария континент ще трябва да предложи съдържание на езика за конкретният пазар в който оперира.

  • 3
    pirocorp avatar :-?
    Piroman

    До коментар [#] от "":

    Нетфликс и Амазон стриймват на всякакви езици включае и румънски (субтитри), но не и на български. За някой езици даже има дублаж (който е отврат но това е друг въпрос). Да не говорим, че амазон за нидерландси е 3 евро на месец.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Имейл мой, враг мой

Имейл мой, враг мой