Американците късат кабела, а все повече европейци гледат платена телевизия

Сателитната и кабелна телевизия са по-популярни в Германия и Франция, отколкото в САЩ

Най-голямата телевизионна драма за последното десетилетие е историята за това как хората гледат телевизия. Преди десет години почти девет от десет американски домакинства се абонираха за кабелна или сателитна телевизия. Днес малко повече от половината го правят. Сривът на платената телевизия на фона на напредъка на онлайн стрийминга промени телевизионната индустрия и принуди холивудските гиганти като Disney да преосмислят своя бизнес модел. И темпото, с което потребителите "прерязват кабела" от доставчиците, само се увеличава.

Но не навсякъде. От другата страна на Атлантическия океан тези, които прекъсват кабелите, са по-малко от тези, които ги прекарват. Докато американците развалят договорите си, европейците се абонират за кабелни и сателитни услуги с най-голям темп досега. Проникването на платена телевизия във Великобритания ще надмине това в Америка тази година според анализаторската компания Ampere Analysis. Във Франция и Германия вече това е факт.

На какво се дължи промяната

Защо мегатрендът на американските медии пропусна Европа? Една от причините е цената. Кабелната индустрия на Америка може да изглежда конкурентна - най-големият играч, Comcast, държи само една четвърт от пазара. Но той е силно регионализиран, така че повечето домове имат малко възможности, казва Ричард Броутън от Ampere. Резултатът е средна месечна сметка за кабелна телевизия от близо 100 долара. Британските домове плащат по-малко от половината. Данъчните вратички направиха платената телевизия още по-добра сделка в някои части на Европа. Проникването й във Франция се повиши от 30% на 90% между 2004 и 2014 г., след като правителството наложи по-ниска ставка на ДДС за телевизионните услуги, отколкото за телекомуникациите, като неволно даде стимул на телефонните компании да добавят евтин телевизионен пакет към предложението си и да използват по-ниските данъчни ставки. Вратичката вече е затворена, но абонаментите остават много.

Докато холивудските студиа продължават да лицензират своите програми за местни играчи, потребителите ще имат всички основания да се придържат към платената телевизия.

Вторият фактор е съдържанието. Американската кабелна телевизия изчерпва предаванията си, тъй като студиата преместват най-добрите такива в собствените си стрийминг платформи. В Европа, където някои стриймъри все още не са стартирали, фирмите за платена телевизия запазват правата върху много от най-популярните заглавия. Британците, които търсят третия сезон на "Наследството" на WarnerMedia например, трябва да отидат в Sky, фирма, собственост на Comcast, тъй като HBO Max на Warner все още не е достъпен извън Америка.

Последната причина, поради която Европа все още предпочита кабелната телевизия, е, че американските стрийминг услуги са създали партньорства с европейски фирми за платена телевизия, вместо да се конкурират с тях. В надпреварата за абонати най-бързият начин за стрийминг в Европа е да обединят усилия със сателитни и кабелни оператори. Те са тези, които имат достъп до потребителите и способността да се справят с местния маркетинг и продажбите на реклами. В Испания Vodafone предлага пакетни абонаменти за Netflix, Disney+ и други. Следващата година Paramount+ на ViacomCBS ще стартира в шест европейски страни на платформата Sky.

Бъдещето

Ще премине ли в крайна сметка отрязването на кабела през Атлантическия океан? Докато холивудските студиа продължават да лицензират своите програми за местни играчи, потребителите ще имат всички основания да се придържат към платената телевизия. За самите студиа тези сделки са изгодни, посочва Броутън: "Ако действате като Disney и анулирате всички договори с телевизиите, а след това ги замените със собствена услуга директно към потребителя, това ще ви остави малко дефицит във вашите финансови средства."

В дългосрочен план обаче студиата биха предпочели да насочат зрителите към техните собствени платформи, както в Америка. При този сценарий фирмите за платена телевизия може да имат малко какво да предложат освен спорт заедно със стрийминг пакети от сорта, предлагани от френския Orange или британския Virgin Media. Warner планира постепенно европейско разпространение на HBO Max през следващите няколко години. До излизането на четвъртия сезон на "Наследство" публиката може да го гледа онлайн.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved