Висок скок в продажбите на колите на ток

За първи път през август продажбите на електрифицирани автомобили в ЕС надминаха тези на дизел, 2021 г. е началото на рекордните години

Един процент. Толкова голям е делът на колите на ток (електромобили и хибриди) от глобалния автопарк. Макар и все още да са нищожна част от автомобилите по пътищата, през следващите години по много причини се очаква бърз бум на продажбите - до четири години 25% от новите коли в Китай ще са електрически, а в Германия те ще са 40% от всички новорегистрирани превозни средства, според BloombergNEF. Глобалните продажби на електрицифирани модели ще достигнат 10.7% до 2025 г. Причината е, че ако само допреди година-две покупката на такъв автомобил беше по-скоро пожелателна за бъдещето, сега все повече потребители в по-богатите икономики обмислят такава сделка.

Една от основните причини е и все повечето предлагани модели. Преди време основната пречка беше недостатъчно големият избор и високите цени. И макар стойността на колите на ток да остава все още по-висока от тези с двигатели с вътрешно горене (поне извън Китай), офертите валят отвсякъде. Според консултантската компания Alix Partners в момента на пазара се предлагат около 320 модела електромобили и хибриди спрямо едва малко над 80 преди пет години. До 2025 г. броят им ще надхвърли 500.

Рязко нагоре и в пандемията

И докато пандемията ограничи търсенето през голяма част от миналата година, а недостигът на чипове в автоиндустрията намали продажбите на конвенционални коли, електрифицираните автомобили продължиха да се продават като топъл хляб. Причината беше, че почти всички производители приоритизираха този тип модели. През тази година до края на август в Европа са били регистрирани 1.35 млн. коли на електричество - 17% oт общия пазар (8% са чисти електромобили). Растежът на годишна база на електромобилите в Европа е по-бърз от този на хибридите - 72%, спрямо 47% на PHEV (плъгин хибрид). Глобалните продажби на електрически коли ще нараснат до около 31.1 млн. до 2030 г., близо една трета от всички, сочат прогнозите на Deloitte.

В цял свят картината е още по-оптимистична. За периода януари - август продажбите са над 3.5 млн. електрифицирани коли и рекорден дял от 6.6%. С очакванията за много силното традиционно последно тримесечие на годината пазарът лесно може да надмине рекордните 6 млн. автомобила тази година, като много анализатори прогнозират дори 7 млн. продажби. За сравнение, 2020 г. завърши с 3.1 млн. пласирани коли на ток.

Най-популярните модели

Що се отнася до най-продаваните модели, картината в Европа и останалия свят е коренно различна. Тук двeтe най-популярни коли на ток за август и цялата година досега са Volkswagen ID.3 и Tesla Model 3. Последната е номер едно за 2021 г. с голяма преднина (виж инфографиката). Tesla Model 3 е лидер и в цял свят, но глобалният Топ 10 е тотално различен. Причината е, че шест от най-продаваните електрифицирани коли в света са китайски и се продават на най-големия пазар - Китай. Страната произвежда 2.5 пъти повече автомобили от САЩ, което пък означава, че е голям играч и в ЕV сектора. Най-големият местен производител - BYD Motor, в който Berkshire Hathaway на Уорън Бъфет държи над 8%, има няколко електрифицирани модела. Tesla продава 42 електромобила на час, BYD е на второ място в света с 26. Китайските модели трудно ще стигнат до американския и европейските пазари заради търговските войни и протекционизма към автогигантите като Volkswagen, Peugeot и др. Но Китай има предимство във веригите на доставки.

Все още високите цени явно не отблъскват желаещите купувачи. Например, Tesla Model 3, версия Standard Range+ се продава в Европа на цена около 43 000 евро, Volkswagen ID.3 във версия Pure Performance e около 32 000 евро, BYD Han EV струва в Китай около 32 000 долара (но пък най-продаваният малък китайски градски модел Wuling HongGuang Mini EV е около 5000 долара).

Пазарът се развива с бурни темпове в Европа и Китай, но големите промени в търсенето на глобално ниво се очаква да започнат през следващата година, когато и американският пазар ще преживее силен скок в продажбите заради нови субсидии и излизането на няколко много популярни електрически пикапа, коментира специализцираният сайт CleanTechnica. Добрите резултати все пак ще зависят от няколко фактора - развитието на пандемията, икономическото възстановяване, недостига на чипове и батерии. Но въпреки това растежът на електрифицираните коли е сигурен, предвид поставените приоритети от страна на производителите.

Голяма въпросителна има и около зарядната инфраструктура. Никой не иска да инвестира в станции, ако няма достатъчно коли на ток. Но със скока на продажбите в Европа през миналата и тази година, ще се изграждат все повече такива обекти. България е на едно от последните места в ЕС по такава инфраструктура - общо 194, според данните на Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA), далеч от лидера Нидерландия с 67 хиляди.

Планът на Брюксел предвижда в Европа след време да има зарядна станция на всеки 60 км път, което ще е трудно изпълнимо скоро.

България расте, но много бавно

Колите на ток в България през последните години растяха с бързи темпове, но от много ниска база. В края на септември по българските пътища е имало около 18 хиляди електрифицирани леки автомобили (виж инфографиката), 0.67% от всички коли тук. Въпреки това за последните девет месеца броят им е скочил с 50%, като през 2022 г. продажбите ще растат още заради все повечето модели на пазара, както и внасяните употребявани такива. Естествено всичко ще зависи от цените, както и от предлагането заради недостига на чипове. За разлика от Румъния и Хърватия, България не субсидира и покупката на електрифицирана кола. И за разлика от тенденциите в Европа тук делът на дизеловите автомобили расте, а не пада.

Автопроизводителите, заложили бъдещето си на електрифицираните коли, се надяват следващите години бумът на продажбите и проникването на автомобили на ток да стане по подобие на смартфоните преди десет и повече години. За пример те дават Норвегия, където над 80% от новите продажби през август са електрически. Властите стимулират продажбите на тези автомобили с данъчни и други отстъпки, например по-евтини тол такси, паркиране, използване на бус и такси ленти и др.

Още от Капитал

Радиопазарът в България

Радиопазарът в България