Трансформацията към интелигентно свързано работно място е неизбежна

Драгомир Милушев, мениджър "Директни продажби" в "Коника Минолта България"

Визитка

Драгомир Милушев отговаря за директните продажби на Konica Minolta на българския пазар през последните 10 години. Екипът му се състои от професионалисти във всички области, които са част от портфолиото на компанията - офис печат, ИТ услуги, професионален и индустриален печат и интелигентно видеонаблюдение.

Професионалният му опит включва ръководни позиции в сферата на корпоративните услуги и телекомуникациите в международни компании на българския пазар. Има бакалавърска степен по "Финанси" и магистратура в областта на "Управление на търговската дейност". Впоследствие завършва и Mini MBA програма в академията на PwC.

Как пандемията се отрази на бизнеса на Konica Minolta?

Първоначално, както при повечето компании, пандемията се отрази сериозно на нашия бизнес. Всичките ни решения, продукти и услуги са в пряка зависимост от състоянието на нашите клиенти. Малка част от тях бяха принудени да прекратят своята дейност изцяло за определен период, други работят в сектори, които бележеха сериозни бизнес ръстове. Смея да твърдя, че никой на пазара не беше подготвен на 100% за подобна ситуация. Но от позицията на времето е видно, че много бързо и в правилната посока успяхме да променим стратегията си, така че да преминем максимално леко през този период. Един от основните ни приоритети беше да поддържаме още по-близки отношения с клиентите си, да проявяваме максимална гъвкавост и да ги подкрепим. В основата на нашия бизнес са дългосрочните партньорски отношения и за нас беше ясно, че само заедно можем да преодолеем кризата както от бизнес, така и от чисто човешка гледна точка. Другият ни основен приоритет беше да отговорим на нуждите на пазара с решенията и услугите си, тъй като дигитализацията се превърна в първа необходимост за всички сфери на бизнеса. От първостепенна важност беше да осигурим и максимална безопасност за работа и да се погрижим за здравето на нашите служители. Смятам, че се справихме добре с всички предизвикателства - запазихме екипа, клиентите си и постигнахме отлични финансови резултати в една неочаквана обстановка.

Заради пандемията много компании откриха възможностите на модерните технологии в усилията да им помогнат за подобряване на работата и ускоряване на дигиталната трансформация. Какви са основните промени и най-добрите решения?

- На повечето компании им се наложи да работят по различен начин. Трябваше бързо да намерят инструменти да осигурят ефективна колаборация отдалечено за екипите си. Не бих казал, че е лесно и правилно да се каже кои са най-добрите решения. На пазара има много решения, които бяха били най-добри за определени компании, съобразно настоящата фаза, на която се намират по пътя на дигитализацията си. За някои беше достатъчно да дигитализират дадени процеси или да осигурят отдалечен достъп и среда за работа с данните на компанията. За други пандемията беше истински шок, тъй като стана ясно, че ползвайки имейл, локален софтуер и няколко решения за онлайн съобщения няма как да продължат. На такъв тип компании беше най-трудно, но и те бързо оцениха ползите, които дават всички решения за дигитализация и автоматизация на процесите и начина на работа.

Сигурно е, че представата за "работа" няма да се върне към средата отпреди пандемията. Как компаниите могат да се адаптират към новите очаквания на служителите за по-интелигентно и свързано работно място?

- На първо място за всички компании е важно да си дадат сметка, че в основата на доброто бизнес развитие технологиите ще заемат все по-съществено място. А носители на технологичната революция са младите хора, които са израснали в дигитален свят. И е напълно нормално да очакват, а бих казал, и да изискват подобна среда и на работното си място. Скоро хората от това поколение ще бъдат основната работна сила и ако не попаднат в своята дигитална среда на работното си място, те или ще го отхвърлят, или приоритетно ще го променят. Така че е неизбежно всяка компания да започне да предоставя на служителите си всякакви решения, позволяващи им онлайн колаборация, отдалечен начин на работа, автоматизирани процеси, роботизация и решения, базирани на изкуствен интелект. В тази връзка пандемията има и своята добра страна - тя катализира промени и ускори дигиталната трансформация.

Кои са основите на интелигентното свързано работно място?

- В основите стои преобразяването на работното място, така че то да не бъде на конкретна физическа локация, а служителите да могат да работят отвсякъде и по всяко време, посредством дигитални инструменти, които да гарантират и по-добро потребителско преживяване. Силата на нашата компания е в предоставянето на платформа за дигитализация и автоматизация на процеси и работа с документи. Такива могат да бъдат процеси по управление на договори, разходи, кореспонденция, електронно трудово досие и др., стандартни за повечето компании процеси. Но по-важното е, че платформата дава възможност за дигитализация и автоматизация на индивидуални за компанията процеси. Платформата ни позволява и управление на информацията - достъпна отвсякъде, с възможност за автоматично извличане на данни, дигитален архив и лесно търсене. Познатите наши услуги по оптимизирани решения за печат, в които ключов фактор са софтуерните решения за контрол и отчетност, с които Konica Minolta е дългогодишен лидер на пазара, сe интегрират изцяло с платформата ни за управление на документи и решенията за автоматично извличане на данни от документи.

Едно от най-новите решения в областта на интелигентното работно място са услугите, свързани с интелигентно видеонаблюдение, базирани на IoT камери с децентрализирана инфраструктура и вградени аналитични функции. Устройствата са произведени в Германия, отговарят на най-високите стандарти за киберсигурност и са в унисон с GDPR регламента на ЕС. С всички тези решения, които са част от интелигентното свързано работно място, нашата компания осигурява една интегрирана система, в която автоматизацията, дигитализацията на процеси, документи, съдържанието и ИТ сигурността са изцяло на друго ниво.

За кои компании е подходяща подобна услуга и какви ползи могат да очакват?

- Решенията ни са подходящи за всякакъв вид компании, без значение от размера и бранша, в който оперират. Изключение са компаниите, в които технологиите са обхванали максимално ефективно всички дейности. Всички документни процеси, които са повторяеми и се извършват ръчно, могат да бъдат лесно автоматизирани. Бързам да уточня, че мейл комуникацията за нас отдавна попада в графата "ръчно". Например за да получиш едно одобрение или един договор да бъде съгласуван като резултат от десетки имейли, не се различава особено от премятането на хартиен документ в различни версии между ангажираните хора. От друга страна в областта на интелигентното видеонаблюдение камерите отдавна не са просто оборудване, което се ползва за констатиране на вече случило се събитие.

Как работодателите могат да защитят подобен офис на бъдещето и да имат адекватна киберсигурност?

- Най-важното е работодателите да избират технологични решения от доказани доставчици, отговарящи на световните норми за киберсигурност. Често хората, взимащи решения при внедряването на подобни системи, обръщат внимание единствено на цената, но невинаги в дългосрочен план. Това води до проблеми, които костват допълнителни ресурси. Например има определени брандове и решения за видеонаблюдение, за които е доказано, че не дават гаранция за сигурността на данните. И въпреки това дори компании, които работят по най-високите стандарти за сигурност, все още ползват решение с негарантирани нива на киберсигурност и им се налага да полагат извънредни усилия, за да не допуснат пробив или кражба на данни. Добрата новина е, че тази тема става все по-популярна и е видно, че клиентите започват да планират дългосрочно във всички аспекти, избирайки дадена система и доставчик.

За доста фирми подобни промени и технологии ще изглеждат сложна и скъпа инвестиция. Как могат да преодолеят тези притеснения?

- На първо място често се оказва, че когато се направи детайлна оценка на всички фактори и рискове, инвестицията в правилно подбрано технологично решение винаги се изплаща за неочаквано кратки периоди. Друг важен аспект е това, че повечето големи доставчици на подобни услуги далеч не предлагат само закупуването на подобни цялостни решения. Ние отдавна сме наложили на пазара ползването на такъв вид решения под формата на дългосрочна услуга, така че стойността остава на заден план. Най-важното е компаниите да подбират компетентни партньори, на които могат да разчитат в дългосрочен план. Защото дигиталната трансформация вероятно е имала ясно начало за някои компании, но ще бъде един безкраен процес за всички нас.

Повече информация за интелигентното свързано работно място може да видите тук

Още от Капитал