Азиатски технологични компании се целят в пазара на електромобили

Xiaomi планира масово производство на електромобили през 2024 г. Foxconn представи три модела електрически превозни средства

Китайският производител на смартфони Xiaomi разкри детайли за плановете си да стъпи на пазара за електромобили, като обяви целта си за масово производство на електрически превозни средства със собствена марка през първата половина на 2024 г. Информацията идва от изявление на главния изпълнителен директор Лей Джун по време на събитие и впоследствие е официално потвърдена, пише Reuters. След новината акциите на Xiaomi отбелязаха най-големия си дневен ръст от месец май.

В същото време друг голям производител на електроника, Foxconn, който също цели да се позиционира на разрастващия се пазар за електромобили, представи три модела превозни средства.

Xiaomi и Foxconn не са единствените технологични компании с планове да навлязат в индустрията с електромобили. С намаляването на печалбите от потребителска електроника производители на смартфони и електронни устройства като Apple, Huawei и Sony са сред компаниите, които възнамеряват да заложат на сектора.

През март тази година Xiaomi разкри, че ще инвестира 10 млрд. долара в производство на електромобили през следващите 10 години. Новото звено на компанията беше официално регистрирано в края на август и започна скоростно набиране на персонал за него. Все още не е ясно дали китайската компания планира да изработва колите сама или в партньорство с вече съществуващ производител.

От смартфони към електромобили

Foxconn, най-големият производител на електроника за други компании, представи по-рано тази седмица своите три вида електрически превозни средства. Model C, Model E и Model T са съответно електрически SUV, седан и автобус с марката Foxtron - общо дружество на Foxconn с тайванския производител на автомобили Yulon Motor. Амбициите на компанията са новият бизнес да бъде оценен на 35 млрд. долара. SUV моделът ще се предлага от Yulon и се очаква да се появи на пазара в Тайван през 2023 г., докато седанът, който е разработен съвместно с италианската дизайнерска фирма Pininfarina, ще бъде продаван извън Тайван през следващите години от компания, която все още не е разкрита. Автобусът, който ще носи символа на Foxtron, догодина ще се появи в няколко града в Южен Тайван в партньорство с местен доставчик на транспортни услуги.

Официално наречен Hon Hai Precision Industry, Foxconn има за цел да се превърне в основен играч на световния пазар за електромобили, макар да признава, че е новак в автомобилната индустрия. За първи път компанията разкри своите намерения за EV сектора през ноември 2019 г., а тази година обявява сделки за производство на автомобили с американския стартъп Fisker и с тайландската енергийна група PTT Pcl. Foxconn си е поставила за цел да се утвърди като доставчик на компоненти или услуги за 10% от електромобилната индустрия в световен мащаб в периода между 2025 и 2027 г. Този месец компанията купи фабрика за производство на електрически коли от американския стартъп Lordstown Motors, а през август придоби завод за чипове в Тайван с цел да си подсигури така необходимия компонент.

Запознати с индустрията следят отблизо кои фирми биха могли да създадат електрически автомобил за Apple. Макар източници да разкриха, че технологичният гигант иска да пусне кола до 2024 г., от Apple все още не са споделили конкретни планове. За най-вероятен партньор е сочен именно Foxconn, който сглобява над 60% от iPhone-ите на американската компания.

Конкурентни предимства

Технологичните фирми, които тепърва навлизат в производството на електоромобили, са изправени пред трудната задача да убедят инвеститорите, че могат да се конкурират с традиционните автомобилни производители, които имат предимства като потребителска лоялност и утвърдени мрежи за дистрибуция и последващо обслужване на клиенти.

Недостигът на полупроводници тази година удари много производители на автомобили, припомня Financial Times. Това подчерта конкурентното предимство, което Foxconn има с управлението на вертикалната си верига за доставки, която включва и автомобилни чипове. Чрез придобиване или партньорство със стартъпи в сектора Foxconn се стреми да си осигури батерии за електромобили, чието търсене се очаква значително да расте през следващите години.

Още от Капитал