Готови ли сте за MetaFacebook

Марк Зукърбърг опитва да избяга от проблемите на компанията с ново име и фокусиране върху технология на бъдещето

Според учебниците по маркетинг ребрандирането на компания може да се прави по много причини. Без да претендираме за изчерпателност, в списъка попадат: отличаване пред конкурентите, навлизане в нови пазари или сегменти, еволюция към нещо по-голямо като организация или нужда от промяна на имиджа след PR криза.

Технологичният гигант Facebook е на дни или най-много седмици от тази важна стъпка, която очевидно е още по-голяма за едно от най-разпознаваемите корпоративни имена в света. И тя определено е продиктувана от кръстоска от последните две причини, като е трудно да се отсече коя е водещата. Докато основателят Марк Зукърбърг ще се опита да убеди света, че промяната цели превръщането на групата в основен притегателен център на бъдеща технология, която може дори да замени смартфоните, всъщност Facebook иска да избяга и от многобройните скандали като разпространяването на дезинформация и злоупотребата с лични данни, които нанесоха непоправими щети на бранда.

Новите дрехи на великана

Facebook скоро ще има ново име, за да отрази новия фокус на компанията върху т.нар. метавселена - онлайн виртуален свят, в който след време всеки потребител ще може да комуникира, работи, пазарува, да се забавлява с помощта на очила за виртуална реалност (VR) и добавена реалност (AR), съобщи изданието The Verge, като цитира източници от компанията. Марк Зукърбърг трябва да говори за ребрандирането по време на конференцията Connect на 28 октомври, но подробности може да изтекат и преди това. По всяка вероятност става въпрос за създаването на нова група-майка по подобие на холдинговата шапка на Google - Alphabet, която да събере всички популярни продукти под себе си - освен най-популярната световна мрежа в света групата включва още Instagram, WhatsApp, Oculus и др.

Все още не е ясно и какво ще е името на новата група, като според The Verge тайната е дълбоко пазена и дори някои от най-висшите мениджъри не са запознати. Едно от възможните наименования може да се върти около Horizon, според източници от гиганта. Horizon Worlds се казва все още непуснатата VR-версия на партньорството между Facebook и виртуалната игра Roblox. Преди време Facebook показа и демо версия на приложението за съвместна работа и колаборация Horizon Workrooms.

При създаването на Alphabet Google основно искаше да покаже, че вече не е просто търсачка, а конгломерат с най-различни дейности. Нещо подобно се опитва да постигне и Зукърбърг сега с ребрандирането. В интервю за The Verge през юли той обяви, че през следващите няколко години компанията "ще се трансформира от социална медиа в компания за метавселена". Според него технологията ще е основна част от следващия етап на развитието на интернет след мобилния интернет.

Мета какво?

Терминът метавселена досега се е използвал неведнъж в научнофантастични книги и филми. През януари 2020 г. се появи превърналото се в култово есе на рисковия инвеститор Матю Бел, чиято основна цел е да идентифицира основните характеристики на метавселената. Сред тях основните са, че трябва да се разпростира между физическия и виртуалния свят, да съдържа напълно работеща икономика и да предоставя оперативна съвместимост, т.е. потребителите да могат да прехвърлят аватарите и стоките си от едно място в този свят на друго без значение кой управлява съответната част от него. И най-важното - нито една компания няма да управлява метавселената.

Във визията на Зукърбърг тя е нещо като всеобхващащ интернет, където виртуалните преживявания и светове ще споделят някакво ниво на свързаност, ще имат оперативна съвместимост и всеки ще има идентичност (примерно чрез свой аватар). Тоест хората ще могат виртуално да играят, да се разплащат в криптовалути, да работят и участват в срещи. И не само да гледат или потребяват съдържание, но да бъдат в самото съдържание. Метавселената ще бъде онлайн пространство, изградено от различни компании, творци и автори, както и разработчици, в което хората ще имат виртуален живот.

Свят в света, който потребителите практически няма да има нужда да напускат напълно. Това естествено очертава прекрасни възможности за монетизиране. Но коментарът на The Washington Post e, че не това е водещото в случая поне на първо време, а основната цел на Зукърбърг е просто да направи компанията си отново куул.

Основателят на Facebook вече полага основите. През последните седмици Facebook обяви амбициозните си планове да направи очилата си за виртуална реалност Oculus средство за отдалечена работа чрез споменатата услуга Horizon Workrooms. Компанията пусна и нова колекция от умни очила в партньорство с Ray-Ban, използващи две камери, микрофон, високоговорител и гласов асистент. Естествено това е само началото и новата метавселена тепърва ще придобива по-ясни очертания.

Все по-ясно е обаче, че във Facebook гледат на нея в комбинация с виртуалната и добавената реалност като "следващата платформа за компютърни изчисления". Зукърбърг купи и Oculus преди седем години именно с идеята отрано да заеме позиции в тази сфера. В потвърждение на стратегията си компанията съобщи, че през следващите пет години ще наеме 10 000 специалисти (най-вече инженери) в Европейския съюз, за да подкрепи изграждането на същата тази метавселена.

"Нито една компания няма да притежава и управлява метавселената. Също както и интернет основната й функция ще е отвореността и оперативната й съвместимост. Изграждането й ще изисква сътрудничество между компании, разработчици, творци и политици. А Facebook ще инвестира дългосрочно в продукти и специалисти", съобщи компанията в своя блог.

Много други компании използват елементи от "метавселена" в своите продукти - от играта на Epic Games Fortnite, пред Roblox, дори Animal Crossing: New Horizons на Nintendo. Преди няколко месеца изпълнителният директор на Microsoft Сатя Надела пък обяви, че софтуерният гигант работи върху изграждането на "метавселена за бизнеса".

Не просто PR

И все пак амбициите на Facebook не са чисто и просто PR акция, а съзнателно усилие на Зукърбърг да трансформира компанията в нов проект, който страни от постоянните скандали и противоречия на социалните медии, коментира The Washington Post. Изданието цитира многобройни сегашни и бивши служители, консултанти, експерти и представители на президентската администрация, според които гигантът има ясна политическа стратегия за възстановяване на репутацията си сред политиците, за да може да участва в обсъждането и създаването на новите регулации на интернет технологиите от следващо поколение.

През последните седмици Facebook полага огромни усилия за лобиране във Вашингтон. Начело на натиска са главният оперативен директор Шерил Сандбърг и вицепрезидентът по глобалните въпроси и комуникации Ник Клег, бивш британски вицепремиер. Те се опитват и да отвлекат вниманието на Вашингтон далеч от разкритията и обвиненията срещу социалната мрежа заради практиките й. Бившата служителка Франсис Хоугън даде показания пред комисия в Конгреса, в които говори за умишлено заблуждаване на потребителите и инвеститорите с цел по-голяма печалба. Отделно продължават и разследванията на антимонополните органи в различни държави срещу Facebook с увеличаващ се натиск за раздробяването на гиганта.

И не на последно място експертите се опасяват, че при условие че сегашните регулации не успяват да ограничат влиянието на първата вълна социални медии, контролът над "метавселената" ще е още по-труден и ще позволи на компании като Facebook да събират и печелят от още повече лични данни и информация.

"За мен изглежда, че това е просто още една стъпка в монетизирането на данни в полза на Facebook и други големи платформи, продавани на хората като забавни, вълнуващи, полезни за производителността на работното място и т.н.", заяви за The Guardian Робин Менсел, преподавател по нови медии и интернет в London School of Economics. Според нея социално-политическите въпроси, свързани с "метавселената", са идентични с тези в съществуващите социални медии като Facebook - събиране на данни, наблюдение, регулации и пол, раса и етническа принадлежност. Но в поглъщащия свят на метавселената те ще бъдат в много по-голям мащаб.

За Скот Галоуей, преподавател по маркетинг в NYU Stern School of Business в Ню Йорк, основната причина за вниманието към метавселената е самият Зукърбърг. "Идеята, че след като е решил, че единственият начин да увеличи вниманието ни, е да се превърне във вселена, е един от онези проблеми, върху които размишлявате и стигате до извода, че това няма как да завърши добре. Не мисля, че хората се страхуват от метавселената, а от Зукървселената", заключава Галоуей.

Още от Капитал