Силни резултати на Facebook въпреки скандала

Промените по операционната система на Apple оказват негативно влияние върху представянето на социалната мрежа

Технологичният гигант Facebook отчете повишение на приходите и печалбата си за третото тримесечие на 2021 г. Оборотът е скочил с 35% до 29.01 млрд. долара, но е по-малко от очакванията на специалистите - 29.57 млрд. долара. Печалбата за периода е нараснала със 17% спрямо същия период на миналата година до 9.2 млрд. долара.

Социалната мрежа, както и останалите приложения, притежавани от компанията, записват очакван резултат в дневните потребители - 1.93 млрд. души. Месечните активни потребители са малко под очакванията - 2.91 млрд. срещу прогнози от 2.93 млрд. души.

Проблеми заради Apple

Финансовите резултати са силно повлияни от промяната в устройствата на Apple, които работят с операционната система на компанията - iOS. В последното й обновяване акцент беше поставен върху рекламите, които се предоставят от Apple, дори при използването на приложения, които също съдържат реклами. Оперативният директор на социалната мрежа Шерил Сандбърг заяви по време на обявяването на резултатите, че този процес е започнал още през второто тримесечие на годината. "Точността на насочването на нашите реклами намаля, което увеличи разходите за стимулиране на резултатите за нашите рекламодатели. Измерването на тези резултати също стана по-трудно", каза тя. "Ние ще се съсредоточим върху подобряването на ефективността на рекламните кампании дори с увеличените ограничения, пред които е изправена нашата индустрия", добави тя.

Друга трудност пред социалната мрежа е загубата на потребители на възраст между 13 и 29 г. Този процес е виден от документите, разпространени от бившата служителка в компанията Франсис Хауген. Само в САЩ потребителите на социалната мрежа в тази възрастова група са намалели с 13% през последните две години. Очакванията са този процес да продължи и през следващите две години, като прогнозираният спад е още 45%. Потребителите между 20 и 30 г. също ще намалеят през този период, но само с 4%.

Компанията ще наблегне на набиращата популярност функция за споделяне и гледане на кратки видеа на Facebook - Reels. Според основателя на групата Марк Зукърбърг Reels може директно да се конкурира с китайското приложение за споделяне на кратки видеа TikTok, но предупреди, че това ще отнеме "години, а не месеци".

Към метавселената

Друг фактор, изиграл своето влияние върху резултатите на социалната мрежа, е подразделението за виртуална реалност (VR). В следващия финансов отчет Facebook Reality Labs (FRL), както се нарича VR отделът на Facebook, ще бъде представен като отделна компания, тъй като инвестициите в него може да се отразят на финансовото представяне на Facebook. Само тази година FRL би свалил 10 млрд. от годишната печалба на компанията майка. Пред VR отдела е поставена задачата за изграждане на т.нар. метавселена, за която компанията ще наеме 10 хил. специалисти в Европейския съюз през следващите пет години.

Още от Капитал