Холандската гейминг компания Azerion купи българската "Тайтън гейт"

Цената на сделката за дружеството за оптимизация на приходите от реклама в уебсайтове не беше разкрита

Изпълнителният директор на PubGalaxy Ивайло Иванов и доскорошният собственик Пресиян Каракостов
Изпълнителният директор на PubGalaxy Ивайло Иванов и доскорошният собственик Пресиян Каракостов    ©  PubGalaxy
Изпълнителният директор на PubGalaxy Ивайло Иванов и доскорошният собственик Пресиян Каракостов
Изпълнителният директор на PubGalaxy Ивайло Иванов и доскорошният собственик Пресиян Каракостов    ©  PubGalaxy

Бизнесите, произлезли от страничен продукт в дадена група - т.нар. спиноф компании, обичайно са екзотика за българския технологичен сектор и икономика. Тази година една от IT историите на успеха ще бъде именно такъв - компания, която се отделя от основния бизнес и се налага в нов сегмент. Преди седмица българската платформа PubGalaxy, която оптимизира приходите от реклама в уебсайтове, обяви, че става част от нидерландската дигитална платформа Azerion. Сумата по сделката не беше разкрита. Всъщност придобитото дружество е известното на българския IT пазар варненско "Тайтън гейт", през което работи платформата.

PubGalaxy произлиза от информационния сайт за мобилни устройства PhoneArena. Първоначално двете съществуват като част от едно дружество - "Тайтън гейт". През 2016 г. PhoneArena се отделя в компанията "ФонАрена", а PubGalaxy продължава да работи чрез "Тайтън гейт", което сега става част от Azerion. Преди придобиването то е собственост на Пресиян Каракостов, който остава основател само на PhoneArena, но от миналата година е излязъл оперативно и от двете компании. Начело на сайта за джаджи в момента е Явор Попов, а на PubGalaxy - Ивайло Иванов, който ще продължи да управлява дружеството и след придобиването от страна на Azerion.

"Тайтън гейт" не е непознато за "Капитал". През 2016 г. компанията спечели секторната класация "Гепард" на "Капитал" за най-динамични малки и средни компании в сектор технологии, след като отчете 240% ръст на приходите. За миналата година оборотът е 25.8 млн. лв. и минимална загуба от 35 хил. лв. През годините продажбите варират в широк диапазон: от 52 млн. лв. през 2016 г., през 17 млн. лв. през 2018 г. до близо 26 млн. лв. през 2020 г.

В търсене на по-ефективна реклама

Самата PubGalaxy не е особено известна в България. Основната причина е, че нейните клиенти са почти изцяло само от САЩ. "За служителите ни в България ние сме известни като "Тайтън гейт", а клиентите и партньорите ни познават като PubGalaxy", казва Ивайло Иванов, изпълнителен директор на PubGalaxy.

PubGalaxy има една конкретна сфера на дейност - оптимизиране на приходи от реклама. Накратко, компанията работи със собственици на сайтове. "Фокусираме се върху програматиката на реклами. Нашата технология отнема целия контрол върху мястото за реклами на един уебсайт и го монетизира. По-високите приходи идват от ноу-хау, от мащаба, от по-изгодни условия с рекламодатели", казва Иванов.

Продуктът се ражда през 2013 г., когато Иванов е човекът, който се занимава с рекламното пространство във PhoneArena. "Ние продавахме рекламно пространство, но старият модел сделка по сделка не работеше. Тогава започнаха да се появяват автоматизираните платформи и в крайна сметка ние решихме сами да предлагаме това като отделна услуга. Малко по малко тя стана успешна", казва още Иванов.

Първите клиенти на PubGalaxy са приятели на собственика Пресиян Каракостов. Впоследствие те стават хиляди, но и това бързо се променя и в момента PubGalaxy има около 700 клиенти. Разликата е, че преди хилядите клиенти са били малки и са ползвали и други платформи, докато сега Иванов казва, че ползващите услугите на компанията са "между средните и най-големите собственици на сайтове на пазара".

Придобиване от втори опит

Като дигитална платформа за забавления Azerion прави първи опит да купи PubGalaxy през 2019 г. Тогава Иванов и Каракостов отказват, но техни близки ги съветват да не прекратяват напълно контакта си с компанията и да не горят мостове. Това решение впоследствие ще се окаже печелившо: през 2021 г. канадска компания, която Каракостов и Иванов оставят неназована, прави друго предложение за придобиване на PubGalaxy, преди да се появи на борсата.

"Тогава вече се замислихме дали да не направим сделка. Решихме, че ако ще го правим, поне трябва да видим другите възможности. Обадих се на инвестиционния директор на Azerion Йост Мъркс, за да ни даде съвет. Той реши, че те все още имат интерес към нас и в крайна сметка ни купиха", казва Иванов.

Основната причина двамата да си променят мнението е, че според тях пазарът вече е узрял и започва консолидация. "Нашите очаквания са, че ще стане много трудно да се конкурираш, след като консолидацията се случи. Ако не го направим сега, ще се озовем в ситуация, в която имаш няколко изключително големи играчи, с които ще бъде много трудно да се конкурираш като бранд или продукт", казва още Иванов.

Каракостов добавя, че тази технология вече не е нещо толкова ново, колкото преди години. "Органичният растеж се забавя и затова започват тези консолидации - за да имаш мащаб, за да можеш да разделиш по-лесно екипите си и за да можеш с по-малко ресурси да управляваш по-голямо количество клиенти", допълва той.

Създадената преди шест години от двама нидерландски предприемачи Azerion със сигурност е движеща сила в консолидацията. Само от юли насам компанията е придобила шест дружества - PubGalaxy, Inskin, Genba, Sublime, Keymobile и Strossle. Всички те работят по различни технологии, свързани с рекламата. Крайната цел е Azerion да може да предлага цялостна система по разпространение и монетизация на реклами и да не се налага да разчита на трети страни за някоя от дейностите по трасето. Групата използва за експанзията си набраните през февруари 200 млн. евро чрез емисия облигации през Nasdaq Stockholm, но не разкрива цените на придобиванията си.

"Azerion е разработчик на игри. Компанията е силна в гейминг вертикала, където има много рекламодатели. По целия диапазон между рекламодателя и сайта има изключително много технологии и услуги. Azerion се стреми да има всичко по пътя - платформа за търсене, платформа за предлагане, компания за интеграция и други. На един етап всичко това ще стане една обща платформа, една холистична услуга за брандовете с много сайтове", казва Иванов.

След придобиването

Плановете за PubGalaxy са сравнително ясни през следващата поне половин година. Компанията ще запази автономност, а поне засега - и бранда си. Azerion придобива общо 70 души, разделени в два офиса във Варна и София. Интеграцията с Azerion ще бъде управлявана от Иванов, който казва, че в следващите три до шест месеца ще бъдат анализирани платформите на двете компании.

"Стратегията ни не се е променяла. Основните ни планове са в две направления: на първо място, досега работехме с един конкретен сегмент клиенти, които са между средните и най-големите собственици на сайтове. Това, към което се стремим, е да автоматизираме много повече продукта ни. Там имаме още между шест и девет месеца. Това ще ни позволи да работим не само със стотици по-големи клиенти, но и с хиляди по-малки", казва той.

Втората насока на компанията е отново разширение, но географско. "Досега ние гледахме почти изцяло само към клиенти от САЩ. Много от нещата, които ни липсваха, за да работим в Европа, вече ги имаме чрез Azerion", добавя Иванов.

За Каракостов плановете са по-различни. Година след като излиза оперативно от двете си компании, сега той напуска едната от тях и като собственик. Логичното развитие според него е да започне да връща обратно като бизнес ангел.

"От тук нататък нямам планове да започвам нещо ново, но мисля, че мога да добавя много стойност и без да съм водещо лице. Има супер готини проекти в България, все повече и все по-добри, така че смятам да премина към ангелски инвестиции. Не само финансово подпомагане, но и споделяне на опит. Аз съм част от Endeavor, където се стараем да помагаме на добри и важни компании", завършва Каракостов.

Какъв е планът за екипа след придобиването?

Пресиян Каракостов: На този етап няма план да се аутсорсва нещо към друга локация. По-скоро се надяваме на обратното - Azerion има офиси в много страни, над 25, така че се надявам да могат да оценят нивото на хората в България и да увеличим броя на хората тук.

Предвид прегорелия пазар на труда в IT сектора, имате ли проблем с намирането на специалисти?

Ивайло Иванов: Винаги се стараем да сме над средното на пазара по заплащане и придобивки. Затова нямаме проблем с привличането и задържането на нови колеги. Не бих могъл да се оплача от това.