Лиу Ган Скофилд: В Huawei никога няма да се откажем от смартфон бизнеса си

Генералният мениджър на Huawei Consumer Business Group за България и Северна Македония пред "Капитал"

Лиу Ган Скофилд
Лиу Ган Скофилд    ©  Надежда Чипева
Лиу Ган Скофилд
Лиу Ган Скофилд    ©  Надежда Чипева

Визитка

Лиу Ган Скофилд е генерален мениджър на Huawei Consumer Business Group за България и Северна Македония - подразделението за потребителски устройства на компанията. Има над 11-годишна кариера в Huawei, където започва от обучителни курсове в централата на компанията в Китай, след която следват десет години работа зад граница. От 2011 до 2017 г. отговаря за развитието и продажбите на продукти от линията Mobile Broadband в Япония. През 2018 г. кариерата му продължава в Швеция, където е мениджър за Huawei Consumer Business Group, където под негово управление пазарният дял на смартфони в страната надхвърля 16%. От април 2021 г. оглавява и потребителския бизнес на Huawei в България.

Компанията

"Хуауей технолоджис България" отговаря за бизнеса на китайския гигант в България, покриващ както телекомуникационното оборудване, така и потребителската дейност с мобилни устройства, мрежови продукти и др. Компанията беше достигнала до топ 3 при смартфоните както в България, така и в световен план, но американските санкции удариха сериозно този бизнес. Така Huawei се фокусира върху собствената си операционна система и ускори присъствието си и в други сегменти - от смарт часовници, през слушалки до лаптопи, монитори и рутъри. В края на октомври Huawei пусна в Европа нов модел смартфон - nova 9, с който иска да покаже, че тази категория продължава да бъде основна цел за компанията.

Приходите на "Хуауей технолоджис България" за 2020 г. достигнаха 250 млн. лв. с 2.6% под предишната година при печалба от 5.6 млн. лв. В дружеството работят към 70 души.

Какви са очакванията ви за потребителския бизнес на Huawei България през тази година предвид обстоятелствата?

Мисля, че свършихме добра работа. Преди две години Huawei обяви стратегията си 1+8+N, която прилагаме и на българския пазар. В нея 1 е смартфонът и заради американските санкции ние като компания бяхме изправени пред сериозни предизвикателства в последните две години. През този период почти не пуснахме нови модели телефони на пазара. Но неотдавна във Виена, на 21 октомври, представихме новия ни модел nova 9 на голямо събитие. Тази премиера показва, че Huawei иска постепенно да възстанови смартфон бизнеса си. Държа да кажа, че смартфоните са много важни за нас, но са само една част от стратегията ни 1+8+N. Извън телефоните напреднахме много бързо в други бизнес сегменти. Например през тази година пуснахме последния си модел премиум умен часовник Huawei Watch 3, чиято батерия издържа до три седмици. Пуснахме на пазара и премиум таблета си Matepad 11, който позволява и офис работа чрез клавиатурата и стилуса си. Huawei пусна и слушалките си от висок клас FreeBuds 4, които поддържат ANC (заглушават външния шум). Така че имаме много бърз напредък извън смартфоните, в някои категории, като IoT и персонални компютри, реализирахме растеж от близо 50% спрямо миналата година, a в wearables категорията - около 20%, което също е отличен резултат, тъй като тази категория е традиционно много силна за нас през последните години.

Мисля, че бизнесът ни тук не се отнася само до премиерата на нови продукти, но и до някои съпътстващи дейности. На първо място е развитието на нашата локална екосистема. През 2021 г. си сътрудничихме с много местни партньори. Повечето от най-важните приложения, които потребителите използват, вече са пуснати в нашата App Galery. Отделно всеки месец Huawei извършва сервизна кампания, в която предлагаме удължаване на гаранцията или намаляване на разходите за поправка. И на трето място, подготвяме пускането на нашия онлайн магазин, който ще бъде one stop платформа за клиента да търси, разглежда и купува всички наши продукти.

Какви са плановете ви за този магазин - не са много производителите на българския пазар, които сами управляват подобен онлайн бизнес?

Нашият регион покрива Централна и Източна Европа, Турция и Канада. Вече няколко страни в него отвориха подобни е-магазини. Има две основни причини за подобно решение - първото е споменатата от мен стратегия 1+8+N. В нея освен телефона има и много други продукти като таблети, компютри, wearables, рутери и т.н. А в бъдеще зад N ще има и много устройства за Интернет на нещата (IoT). Така че имаме нужда от една платформа и канал, през който да промотираме и показваме новите си продукти. Втората причина е, че по време на пандемията онлайн търговията в България се е увеличила с 41% спрямо предишната година и очакванията са да продължи да расте. За нас това е шанс.

Къде искате да видите този бизнес?

За нас е дългосрочна стратегия не просто да го пуснем за половин година и после да го затворим. Най-важното нещо е да предоставим едно място на потребителите, през което да се информират и пазаруват продуктите ни.

Общо колко и какви продукти ще предлагате през него?

Цялото ни портфолио в България. В момента то покрива смартфони, таблети, смарт часовници, лаптопи, смарт аксесоари, аудио продукти, рутери и непрекъснато расте.

Кои са най-търсените продукти в България от това портфлио?

Трудностите в смартфон бизнеса ни принудиха да ускорим развитието на продуктите ни извън телефоните, като в някои категории растежът е голям. Споменах умните часовници, слушалките и др. Заради пандемията се промениха и поведението на потребителите - те започнаха да работят и седят повече вкъщи. Дистанционният офис изисква продукти като лаптопи, таблети и дори рутери. Клиентите ни са по-загрижени и за здравето си - затова търсят и повече смарт часовници и фитнес гривни, с които да следят съня и здравния си статус.

На кое място сте на пазара при смарт часовниците?

Този бизнес сегмент се разви много бързо. Според доклад на Canalys нашата категория wearables е в Топ 3 в глобален план с дял от 17.4%. Подобно е положението и в България, където инвестираме много, особено при часовниците. През последните няколко години пуснахме три поколения на Watch серията ни. Мисля, че Huawei е допринесъл много за развитието на този пазар тук. Ще продължим да подобряваме този бизнес и да развиваме местната екосистема. Ще се опитаме да въвъдем скоро NFC-плащания през нашите часовници. Ще продължим да инвестираме в маркетинга на този сегмент.

А какво се случва с лаптоп сегмента ви?

В момента цялата индустрия изпитва недостиг на чипове. Иначе при разработката на лаптопите ни използвахме наученото от производството на смартфони - екран с минимална рамка, тънък дизайн, удобство и използваемост. Например Huawei разработи функцията за споделяне между таблет, лаптоп и телефон. Ще продължим да инвестираме в тази категория. До края на тази година ще пуснем новия си премиум модел лаптоп.

Споменахте американските санкции към Huawei. Компанията ви беше един от глобалните лидери на пазара на смартфони. Каква е стратегията ви в тази категория и как планирате да върнете позициите си в нея?

Всеки знае, че заради американските санкции смартфон бизнесът ни пострада. Но с пускането сега на nova 9 показваме, че Huawei никога, ама никога няма да се откаже от този бизнес. Huawei България не спря и за миг да инвестира и развива смартфон продажбите си, дори поддържаме добра инерция. С пускането на nova 9 и нови модели през следващата година смятам, че ще работим по правилен начин за постепенното възвръщане на пазарните ни позиции. Философията ни е да се фокусираме върху стратегията и потребителите и да инвестираме в R&D и така клиентите ни ще продължат да ни подкрепят. Вярваме, че успехът може и да се забави, но няма да избяга.

Мислите ли, че след време ще се върнете към услугите на Google или ще залагате твърдо само на собствената си операционна система и платформи?

Много често ми задават този въпрос. Философията ни залага на глобално сътрудничество. От нея зависи развитието на цялата верига на стоки и услуги. Оставаме отворени за такова сътрудничество. Но заради американските санкции в Huawei бяхме принудени да развием собствената си екосистема, за да оцелеем. И ще следваме тази стратегия независимо какви външни промени се случват. На 22 октомври проведохме третата си годишна конференция за разработчици. Нашата операционна система HarmonyOS вече има над 150 млн. потребители - нито една друга платформа не е достигала такава потребителска база за толкова кратко време. Тя покрива не само смартфони, но всичките ни умни устройства.

Колко модела смартфони планирате да пуснете през следващата година?

Мога да кажа, че ще имаме редовни премиери на нови продукти в отделните ценови категории - ниска, средна и висока.

Как се отрази недостигът на чипове върху продуктите на Huawei?

Всеки производител и търговец беше засегнат по някакъв начин. Недостигът се отрази върху производството и доставките ни за различните пазари. Най-голямо отражение имаше върху смартфон производството ни. Което пък ускори разработката ни на повече нови продукти, за да разширим портфолиото си в няколко направления - умен дом, умен офис, забавления и фитнес. Така смятаме, че ще можем да отговорим на изискванията на потребителите след пандемията.

Какви други продукти ще пуснете?

В най-различни сегменти, например в областта на премиум мониторите, и то съвсем скоро.

Интервюто взе Константин Николов

Още от Капитал