Компаниите искат да изградят виртуална реалност, която да копира истинския свят

Свързването на дигиталния и физическия свят може да отключи иновациите

Не е даденост, че корпоративната метавселена ще излети толкова бързо, колкото нейните лидери очакват, ако това изобщо някога се случи
Не е даденост, че корпоративната метавселена ще излети толкова бързо, колкото нейните лидери очакват, ако това изобщо някога се случи    ©  Shutterstock
Не е даденост, че корпоративната метавселена ще излети толкова бързо, колкото нейните лидери очакват, ако това изобщо някога се случи
Не е даденост, че корпоративната метавселена ще излети толкова бързо, колкото нейните лидери очакват, ако това изобщо някога се случи    ©  Shutterstock

Може да го наричате умножението на метавселените. Откакто Марк Зукърбърг, шефът на Facebook - съжалявам, Meta - изложи визията си в края на октомври за обгръщащи виртуални светове, в които смята, че хората ще искат да прекарват много време, навсякъде се появяват нови. Развлекателна метавселена ще зарадва феновете на музиката, инфлуенсърите ще се стичат в модна метавселена, за да парадират с дигитални дрехи, а има дори метавселена на акула (тя има нещо общо с криптовалутите). Това са идеи на маркетолози, които искат да залепят нов етикет за последната мания на технологиите.

Цифрово копие на физическата икономика

Един нов виртуален свят заслужава истинско внимание - "метавселената на предприятието". Забравете рок звездите и луксозните рокли, това по същество е цифрово копие на физическата икономика. Изграждането на живи, интерактивни чертежи, които възпроизвеждат физическия свят, може с времето да го оформи. Визията какво може да означава това стана по-ясна през последните дни. Microsoft, най-голямата софтуерна компания в света, по-рано този месец я постави в центъра на своите годишни клиенти, както и Nvidia, голям производител на графични процесори, на 9 ноември.

Корпоративните виртуални светове вече са по-скоро реалност, отколкото потребителската версия на Meta, където хората ще могат да се мотаят с приятелите си във въображаеми крайбрежни имения. За разлика от тази метавселена, която е населена предимно с човешки аватари, корпоративната версия е до голяма степен колекция от обекти. Това са "дигиталните близнаци", виртуални 3D копия на всякакви физически активи, от отделни винтове до цели фабрики.

Най-важното е, че те са свързани с истинската си същност - промяна в магазина например ще предизвика еквивалентна промяна в неговия цифров близнак - и ще е нужно ново събиране на данни за тях. Тази настройка позволява операциите за повишаване на производителността, които са трудни днес, например оптимизиране на това как групи от машини работят заедно, да са по-лесни. Симулирането на промени виртуално може да бъде възпроизведено в реалния свят. И нейните ускорители се надяват, че така ще бъде положен път за автоматизиране на още повече от вътрешната дейност на фирмата.

Дали корпоративната метавселена се превръща в реалност не е просто от интерес за любителите на корпоративните информационни технологии (ИТ). Иновациите, отключени чрез идеи, извлечени от дигиталните огледални светове, могат да помогнат на фирмите да станат по-адаптивни и ефективни - като им помагат да намалят въглеродните емисии например. Поддръжниците на концепцията дори твърдят, че тя ще сложи край на старата поговорка, измислена от Робърт Солоу, носител на Нобелова награда по икономика, че можете да "виждате компютърната ера навсякъде освен в статистиката за производителността".

Концепцията за този "свят близнак", както може да се нарече корпоративната метавселена (със сигурност ще се намери пикантно прозвище), не е нова. Някои от необходимите технологии съществуват от години, включително устройства със сензори за улавяне на данни, известни като интернет на нещата (IoT) - друго поле, което все още чака за надграждане на псевдонима. Софтуер за проектиране на подробни виртуални реплики произхожда от компютърните игри, което е текущият еталон за потапящи светове.

Но други части едва наскоро станаха достатъчно добри, включително свръхбързите безжични връзки за свързване на сензори, облачните изчисления и изкуственият интелект (AI), които могат да предскажат как е вероятно да се държи системата. "Дигиталните близнаци обединяват всички тези неща", обяснява Сам Джордж, който ръководи усилията за корпоративна метавселена в Microsoft.

Както е обичайно за производител на корпоративен софтуер, Microsoft разработи цяла платформа, върху която други фирми могат да разработват приложения. Това включва инструменти за изграждане на цифрови близнаци и анализ на данните, които събират. Но този "стек", както са известни подобни колекции от код, също предоставя технология, която позволява на хората да си сътрудничат. Такъв пример е Mesh, услуга, която приема споделени виртуални пространства, и HoloLens, слушалки със смесена реалност, с които потребителите могат съвместно да проверяват дигитален близнак.

Иновациите, отключени чрез идеи, извлечени от дигиталните огледални светове, могат да помогнат на фирмите да станат по-адаптивни и ефективни.

Корените на Nvidia в компютърната графика означават, че тя най-вероятно ще се фокусира повече върху сътрудничеството и създаването на търсене за своите чипове. Нейната Omniverse също е платформа за споделени виртуални пространства, но такава, която позволява на групи потребители да носят елементи, които са изградили другаде, и да ги комбинират в дигитален близнак, върху който след това могат да работят като екип. Общият технически формат, необходим за такова сътрудничество, ще бъде в основата на цифровите близнаци по същия начин, по който HTML, стандартен език за форматиране, вече е в основата на уеб страниците, прогнозира Ричард Керис, който отговаря за Omniverse.

И двете платформи вече са привлекли множество стартъп компании и други фирми, които базират част от бизнеса си на тази технология. Cosmo Tech например използва инструментите на Microsoft, за да прави сложни симулации на цифрови близнаци, за да предскаже как могат да се развиват. А Bentley Systems, която продава инженерен софтуер, използва Omniverse за оптимизиране на енергийната инфраструктура. И Microsoft, и Nvidia също се обединиха с големи фирми, за да покажат своите продукти. Пивоварният гигант AB InBev си сътрудничи с Microsoft, за да създаде цифрови близнаци на някои от своите повече от 200 пивоварни, за да контролира по-добре процеса на ферментация. В случая на Nvidia най-добрият партньор е BMW, която използва Omniverse, за да улесни преконфигурирането на своите 30 фабрики за нови автомобили.

Съмненията

Въпреки цялата тази дейност не е даденост, че корпоративната метавселена ще излети толкова бързо, колкото нейните лидери очакват, ако това изобщо някога се случи. Подобни усилия се провалиха или разочароваха, включително много проекти за IoT. "Умните градове", по същество опити за изграждане на градски метавселени, се оказа, че използват технология, която просто не е на ниво и разчита твърде много на собствени стандарти.

Ако обаче корпоративната метавселена наистина се оформи, това ще бъде интригуващ процес. Ще се основава ли на собствена технология или на отворени стандарти (вече има консорциум Digital Twin)? А ветеранът наблюдател на ИТ индустрията Джордж Гилбърт пита как ще бъде платено на производителите на софтуер като Microsoft за техните усилия? Тъй като техният код ще бъде по-вграден от всякога в продуктите и услугите на фирмите, някои може да поискат част от приходите вместо лицензионни или абонаментни такси.

И тогава възниква въпросът как ще функционира цялостната икономика на метавселената. Тъй като по-голямата част от бизнес дейността ще бъде дигитално възпроизвеждана, икономистите може да имат безпрецедентен поглед върху случващото се. Цифровите близнаци биха могли да обменят услуги помежду си и може би да заменят фирмите като основна единица за анализ. Ако дигиталните близнаци живеят на блокчейн, платформата, която е в основата на повечето криптовалути, те дори биха могли да станат независими и да притежават себе си. Очаквайте да се разгърнат поне толкова много възможности, колкото метавселени.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved