Новият брой: Накъде след вота
Close

Технологичните инвеститори гледат към стартъп сцената в Европа

След дълъг сън хищническият инстинкт на Стария континент се събужда

Европейските фирми, основани през десетилетието след световната финансова криза от 2007-2009 г., настъпват много по-впечатляващо от по-възрастните си братовчеди.
Европейските фирми, основани през десетилетието след световната финансова криза от 2007-2009 г., настъпват много по-впечатляващо от по-възрастните си братовчеди.
Европейските фирми, основани през десетилетието след световната финансова криза от 2007-2009 г., настъпват много по-впечатляващо от по-възрастните си братовчеди.    ©  Reuters
Европейските фирми, основани през десетилетието след световната финансова криза от 2007-2009 г., настъпват много по-впечатляващо от по-възрастните си братовчеди.    ©  Reuters

Идеята за Европа, враждебна към предприемачите, някога би изглеждала смешна. В своя пик от XVII век апетитът на Холандската източноиндийска компания към капитал, който да подхранва растежа й, е бил толкова ненаситен, че налага изобретяването на фондовия пазар. Тогава инвеститорите не са се възпирали от насилственото й отношение към местните народи. В началото на XX век се основават гиганти като L'Oréal, днешната най-печеливша империя за красота, и датската AP Moller Maersk, най-голямата компания за контейнерни превози. Повечето от германските фирми от Mittelstand, работодатели на повече от половината от всички работници в страната, са създадени по едно и също време.

Може би не е изненадващо, че един континент, разбит от две световни войни, създаде много по-малко предприятия за висок растеж през втората половина на XX век. Но Европа така и не възстанови апетита си за създаване на бизнес с висок растеж. През последните три десетилетия Америка роди четири гиганта - Google, Amazon, Tesla и Facebook, сега известни като Meta - чиито капитализации надхвърлиха 1 трлн. долара. В същото време нито един от корпоративните "младежи" в Европа не се е покачил до 100 млрд. долара. Един шампион от началото на века - Skype, беше закупен през 2011 г. за 8.5 млрд. долара от Microsoft. Другият - Spotify, днес струва само 48 млрд. долара. SAP, най-близката компания на континента до технологичен гигант, е основана три години преди Microsoft и струва по-малко от една петнадесета от него.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал