Визията на CLICO e да намира решения на утрешните проблеми

Александър Стаменов, управляващ директор на "CLICO България"

Александър Стаменов, управляващ директор на "CLICO България"
Александър Стаменов, управляващ директор на "CLICO България"
Александър Стаменов, управляващ директор на "CLICO България"
Александър Стаменов, управляващ директор на "CLICO България"

Визитка

Александър Стаменов е регионален мениджър на "CLICO България" от 2015 г. Преди това е заемал различни позиции в българските представителства на IBM и Cisco. Учил е "Информатика" в СУ "Св. Климент Охридски" и "Бизнес администрация" в НБУ.

Кое е последното киберпосегателство, за което чухте, и как би могло да бъде предотвратено?

Веднага се сещам за две. И двете са от български организации и са свързани с фишинг. Фишинг е имейл или друго съобщение, което изглежда легитимно, но води до интернет адрес, който прилича на търсената страница, но всъщност е фалшива. Обикновено ни подвежда да попълним потребителско име и парола. В единия случай жертва на атаката са служителите на организация, подведени уж от ИТ мениджъра ѝ да си сменят паролата. Тази атака би могла да бъде спряна от умна защитна стена, която няма да им позволи да посетят фалшивата страница на атакуващите. Във втория случай жертва са потребителите на сайт на организацията, подведени да се логнат в имитиращ портал. И в двата случая защитата би могла да се осигури с инструменти, които следят за появата на имитиращи сайтове и спомагат за "свалянето" им от интернет пространството.

Наскоро CLICO отбеляза своята 30-a годишнина, какво ви отличава като дистрибутор с добавена стойност?

- За CLICO успешната дистрибуция означава нещо много важно - да умееш да идентифицираш нуждите на пазара в бъдеще време. Да анализираш тенденциите, да отсяваш перспективните технологии с визия за намиране на решения на проблемите не само днес, а най-вече утре. В нашата история на успешни партньорства има няколко, които, когато сме започвали работа, са имали по-малък оборот от нашия, а сега са с милиардна капитализация.

Киберсигурността става все по-важна за всеки бизнес. Как CLICO избира продуктите и технологиите, които да се справят с актуалните заплахи?

- CLICO винаги е в търсене на компаниите, които иновират, имат визия за решаването на даден проблем и дори да са новосъздадени - да имат обещаващ екип. Действаме малко като фондовете Venture Captital. CLICO инвестира в разработването на непознати пазарни ниши, стига екипът да е сплотен, а продуктът - иновативен. Актуалните заплахи пред работоспособността на бизнесите са бързо променящите се вектори на атака. За съжаление "лошите" са винаги стъпка напред, а потребителите сме от страната на наваксващите.

Различни ли са изискванията на малките и средните фирми?

- Всяка компания, дори и малка, може с няколко стъпки драстично да повиши своята защита. Първо - забравете за антивируса. Потърсете услуга, която използва машинно обучение и вградена интелигентност за предпазване на вашия компютър или сървър. Това е единствената защита от криптовирус (ransomware). Цената на услугата за година е приблизително равна на сумата, която ще платите за една вечеря на екипа на компанията. Второ - сложете на входа на мрежата си защитна стена от следващо поколение. Ще осигури сканиране на целия ви трафик за заплахи, ще предпазва от фишинг, а в някои случаи и от изтичане на информация. Цената е приблизително равна на един модерен климатик. Трето - използвайте двуфакторна идентификация за достъп до корпоративните ресурси.

Кои са най-актуалните технологии през последната година?

- Най-актуални са тези, които предлагат автоматизиране на откриването за заплахи, тяхното валидиране като такива без човешка намеса и взимането на мерки по елиминирането им. Бързо навлизат и решения, които предоставят информация за това какво се случва в "тъмната мрежа" и по какъв начин засяга нашата организация - има ли изтекли пароли от нея, подготвя ли се фишинг атака и т.н. С други думи, това е буквално агентура в Dark Web.

Още от Капитал