Листването на Grab на Nasdaq за 40 млрд. долара е ключов тест за азиатските технологии

Докато китайските интернет гиганти замират, трио нови претенденти процъфтява

Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Настъпва голяма промяна в технологичната индустрия в Азия. Докато инвеститорите избягват наложения от правителството нов ред за китайските интернет шампиони, техни колеги в Югоизточна Азия процъфтяват. Като добавим стойността, определена от пазара само на три листвани и предстоящи да излязат на борсата гиганта на потребителски приложения с централи в Сингапур и Джакарта, числото доближава четвърт трилион долара. Към това трябва да прибавим общата стойност от около 70 млрд. долара на цял куп нови "еднорози" - частни стартъпи, оценени на 1 млрд. или повече долара - и Югоизточна Азия изпълнява дългогодишните надежди, че голям нововъзникващ пазар в технологичния сектор ще се появи извън Китай.

Споделено пътуване и още нещо

На 2 декември базираната в Сингапур Grab, фирма за потребителски технологии, беше листвана на американската борса Nasdaq чрез сливане с компания за придобиване със специална цел (SPAC). Рекордната SPAC сделка оцени Grab на 40 млрд. долара.

Друг гигант - GoTo Group, образуван от сливането на индонезийската Gojek, фирма за споделено пътуване, с Tokopedia, компания за електронна търговия, ще последва примера през първата половина на 2022 г. Sea, най-големият от трите гиганта, и фирма-майка на регионалния пионер в електронната търговия Shopee, беше първата листвана още през 2017 г. Пазарната ѝ стойност се е повишила седем пъти от края на 2019 г. до 145 млрд. долара, което я прави най-голямата фирма, регистрирана на борсата в Югоизточна Азия.

Всяка от трите компании е някаква комбинация, получена от споделено пътуване и доставка на храна, финансови услуги и мобилни игри. Точното съчетание варира от фирма до фирма, но една и съща идея минава през ядрото на всички. А именно да обединят стотици милиони потребители в една мрежа от услуги. Те може да са с нисък марж, но въпросните обеми на транзакции са огромни. Моделът често се нарича стратегия за суперприложение или клъстер от приложения. В страните си фирмите вече са се превърнали в гиганти. С флотилия от над 2 млн. шофьори, миналата година GoTo извърши транзакции за 22 млрд. долара, което се равнява на 2% от БВП на Индонезия.

Напред-назад

През последното десетилетие перспективите за потребителските технологии в Югоизточна Азия са били периодично раздвижвани и омаловажавани. Оптимистите, които сега са във възход, посочват пазар от 650 млн. души, готови за бърз икономически растеж. Марк Гуд Ридж, анализатор на акции в банката Morgan Stanley, отбелязва, че онлайн продажбите на дребно са представлявали 6% от продажбите на дребно в страните от Югоизточна Азия (АСЕАН) през 2019 г. в сравнение с около 15% в Америка и около 30% в Китай.

Но скептиците отбелязват и фрагментацията на региона. Пазарите на Югоизточна Азия са всичко друго, но не и обединен икономически блок. Държавите имат много различни нива на доходи и инфраструктурен капацитет. Това без съмнение допринася за огромните загуби, които се натрупват. Нито една от големите компании не е надеждно печеливша. През третото тримесечие на годината загубите на Sea се увеличиха до 571 млн. долара, което представлява ръст от една трета на годишна база. Двете най-големи компании, Grab и Sea, са отбелязали обща загуба 17 млрд. долара от началото на 2018 г. досега

Загубите, изглежда, не тревожат инвеститорите. Те искаха консолидация, за да направят пазара по-инвестиционен, и като цяло го постигнаха. Сливанията и придобиванията в областта на технологиите в Югоизточна Азия нараснаха тази година. До края на ноември обемът на сделките вече достигна 61 млрд. долара - колкото през последното десетилетие. Тези сделки помогнаха за създаването на стратегията за суперприложения, възприета от потребителите. "Това, което клиентите искат, са по-дълбоки, по-бързи дигитални решения, които не се правят по фрагментиран начин. Те не искат шест портфейла, не искат пет опции за електронна търговия и три компании за доставка на храна", обяснява Патрик Као, президент на GoTo Group.

Триумфът на GoTo Group, Grab и Sea в Югоизточна Азия беше постигнат за сметка на мощни американски и китайски конкуренти.

Триумфът на GoTo Group, Grab и Sea беше постигнат за сметка на мощни американски и китайски конкуренти. Alibaba все още присъства чрез фирмата за електронна търговия Lazada, но след като беше на първо място само преди две години, фирмата се е смъкнала до второто ниво на конкурентите. Откакто Uber сви дейността си през 2018 г. (операциите му бяха закупени от Grab), нито една американска компания не е изградила значително присъствие в електронната търговия или при превозите. Както изглежда и в очите на местните фирми, това е достатъчно доказателство, че фокусът върху локализацията е пожънал успех.

Действие на местно ниво

Консолидацията и мащабът на теория трябва да водят до печалби. Фирмите могат да обединяват услуги, а различните бизнес линии могат да се допълват взаимно. Минг Маа, президент на Grab, отбелязва, че през второто тримесечие на годината 66% от шофьорите на две колела в Индонезия, Виетнам и Тайланд са работили както за доставка, така и за транспорт спрямо 58% през същия период на 2020 г. Това намалява разходите.

Кога ще се появят печалбите? Обещаващо е, че процентът на вземане на Grab - приходите като дял от стойността на пътуванията или направените доставки - се е повишил от 9.5% през 2018 г. за мобилност и 5.6% за доставки до 21.7% и 17.1% съответно през третото тримесечие на 2021 г. Предпочитаната от Grab мярка за печалба - коригирана печалба преди лихви, данъци и амортизация в сравнение с брутните резервации - е избрана за по-добро самочувствие, но поне маржът от 12%, който компанията посочва за мобилния бизнес, е повече от два пъти по-висок от този на Uber, който е 5.5%. Аргументът на фирмата, че липсата на печалби е заради експанзията, не е напълно неубедителен. Но амбициите на трите фирми да добавят финансови услуги към своите суперприложения ще означават отклонение от пътя към печалбата. Целите на Grab за финансови услуги ще влошат рентабилността, както наскоро отбеляза рейтинговата агенция Moody's.

Технологичният бум в Югоизточна Азия в никакъв случай не се ограничава само до големи компании. Според банката Credit Suisse в страните от АСЕАН има 35 еднорози. От тях 19 достигнаха статут на еднорог тази година. Вярно е, че Америка и Китай вече имат стотици технологични фирми, оценени на милиарди долари. Но това е последното развитие, отбелязва Ник Неш от Asia Partners, фокусирана върху сектора. Двете страни имаха само десет такива еднорози съответно през 2013 и 2014 г., преди броят им да започне да нараства.

Далеч от стереотипа за стартиращи компании, които губят пари, някои фирми от Югоизточна Азия са дисциплинирани в набирането на средства. Неш използва примера на SCI E-commerce, която е специализирана в трансграничната търговия на дребно и помага на международните марки да получат достъп до Югоизточна и Източна Азия. Тя се превърна в една от най-бързо развиващите се фирми в региона, събрала 70 млн. долара. Приходите ѝ са нараснали до над 100 млн. долара през 2020 г.

И въпреки че технологичните фирми, които се появиха в Югоизточна Азия, са направили това само в няколко сектора - като споделено пътуване, потребителска електронна търговия, доставка на храна и онлайн игри - миксът се разширява. Предстоят новини от различни фирми като сингапурския Doctor Anywhere, който предлага видеоконсултации с лекари, и Carsome в Малайзия, онлайн пазар за продажби на употребявани автомобили.

Засега най-голямо внимание е насочено към водещото трио в Югоизточна Азия - Sea, GoTo и Grab. Пръв сред равни е Sea, чието скорошно разширяване извън родния регион го отличава. Високодоходното гейминг подразделение на Sea, Garena, е отговорно за "Free Fire", популярна мобилна игра, която осигурява на фирмата отпечатък в световен мащаб, липсващ на другите две.

Излизането на международния пазар за електронна търговия не е маловажно. Според Apptopia, базирана в Бостън изследователска компания, Shopee сега е най-популярното приложение за електронна търговия в Латинска Америка, появило се в края на 2019 г. То стартира в Полша и Испания тази есен и ненатрапчиво създаде магазин и в Индия.

Технологичните шампиони в Югоизточна Азия следват модел, който процъфтява другаде. Освен MercadoLibre в Латинска Америка Южна Корея се слави и с Kakao и Coupang, всеки с пазарна капитализация от около 50 млрд. долара. Предвид сътресенията в китайския технологичен сектор такива фирми са популярни и вероятно ще стават все повече. Вземете един водещ фонд, JPMorgan Pacific Technology Fund, с активи под управление за 1.5 млрд. долара. В края на септември нито един от четирите му най-големи холдинга на беше китайска фирма. Най-голямата му експозиция, от 7%, е към фирмата Sea, която е в портфолиото му, за да олицетворява промените в азиатските технологии.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved