Uber среща предизвикателства пред бизнес модела си в Европа

Новото предложение на ЕК ще накара компаниите да докажат статута на работниците си и ще да доведе до допълнителни разходи за сектора на споделената икономика

През първите девет месеца на 2021 г. във Великобритания са направени 8% от общия брой резервации на Uber за споделени пътувания.
През първите девет месеца на 2021 г. във Великобритания са направени 8% от общия брой резервации на Uber за споделени пътувания.
През първите девет месеца на 2021 г. във Великобритания са направени 8% от общия брой резервации на Uber за споделени пътувания.    ©  Reuters
През първите девет месеца на 2021 г. във Великобритания са направени 8% от общия брой резервации на Uber за споделени пътувания.    ©  Reuters

Бизнес моделът на Uber се изправя пред предизвикателство в Европа, след като нов проектозакон на ЕС и решение на Върховния съд на Великобритания заплашват рязко да вдигнат разходите, съобщава Financial Times. В понеделник Върховният съд на Обединеното кралство постанови, че оперативната дейност на компанията не е съвместима със съществуващите транспортни закони в Лондон. Според това решение Uber и другите оператори, предлагащи споделен превоз, няма да се считат за платформи, които свързват клиентите си с независими шофьори, а ще трябва да работят предимно като таксиметрови компании.

Това решение може да доведе до големи данъчни разходи за Uber, която вече е сменила категорията на своите шофьори на служители. Джолиън Моъм, данъчен адвокат и ръководител на Good Law Project, заяви, че решението може да повлияе на текущия спор относно потенциалните задължения на Uber за ДДС, които се изчисляват на около 1.5 млрд. паунда, както и бъдещото задължение на компанията да плаща ДДС върху приходите на шофьорите си. Той също така добавя, че решението може да накара данъчната служба на Великобритания да провери по-задълбочено корпоративните данъчни становища на Uber и други оператори.

През първите девет месеца на 2021 г. във Великобритания са направени 8% от общия брой резервации на Uber за споделени пътувания. Компанията вече е изплатила приблизително 116 млн. паунда на своите британски шофьори под формата на обезщетения за отпуски, а по-рано тази година задели 600 млн. долара, за да се справи с искове на водачите след решение на Върховния съд, което определя, че шофьорите ѝ са работници и следователно имат право на обезщетения.

Нов проектозакон

Притесненията на компаниите, че ще бъдат въведени по-обширни регулации, се потвърждават с нов проектозакон на ЕК. До момента работещите в споделената икономика са се считали за самонаети, поради което не са имали право на минимална заплати, болнични и отпуски. Според новото предложение всички компании, работещи в сферата на споделената икономика, ще трябва да докажат, че работещите за тях са самонаети, а не са служители на компаниите.

Проектозаконът прехвърлят задължението на доказване на статута на работниците върху платформите, които трябва да докажат, че не контролират начина, по който заетите извършват задълженията си. Следователно, за да оспорят твърденията си за статут на работници, компаниите трябва да отговарят на няколко критерия, включително да гарантират, че куриерите и шофьорите могат сами да определят графиците си, както и че могат да работят за други.

Очаква се новият закон да влезе в сила по време на мандата на сегашния Европейски парламент. Ако бъде приложен от държавите в сегашния си вид, анализаторите и Uber са единодушни, че ще се увеличат разходите за всички компании от споделената икономика, особено по отношение на работната сила. Според предложенията, видяно от Financial Times, ЕС смята, че промените могат да струват на целия сектор до 4.5 млрд. евро повече годишно. От Uber смятат, че промените ще доведат до загуба на работни места, повишаване на потребителските цени и свиването на общия пазар.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал