Личност на годината - Илън Мъск, който трансформира автомобилния сектор

Списание Time и Financial Times смятат, че главният изпълнителен директор на Tesla е пример за мащабна промяна в обществото

"Това, което хората, които не работят с мен, не разбират, е, че аз съм преди всичко инженер", казва Мъск
"Това, което хората, които не работят с мен, не разбират, е, че аз съм преди всичко инженер", казва Мъск
"Това, което хората, които не работят с мен, не разбират, е, че аз съм преди всичко инженер", казва Мъск    ©  Reuters
"Това, което хората, които не работят с мен, не разбират, е, че аз съм преди всичко инженер", казва Мъск    ©  Reuters
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Измина почти десетилетие, откакто Model S на Tesla доказа, че електрическите автомобили могат да се конкурират с най-добрите в автоиндустрията по отношение на стил и качество. През тези години Илън Мъск не само трябваше да изгради пазар за електрически превозни средства почти сам, но водеше непрекъсната битка със заложилите срещу Tesla борсови играчи на Уолстрийт и имаше немалко спорове с регулаторите.

2021 г. е забележима, тъй като компании от Ford до Volkswagen и Mercedes-Benz недвусмислено се ангажираха с бъдещото си производство на електрически превозни средства. Toyota е последната, след като във вторник обяви, че ще вложи 35 млрд. долара в електрически модели.

Бавна промяна

"Дълго време останалата част от автомобилната индустрия всъщност наричаше Tesla и мен глупаци и измамници, казва Мъск в интервю за Financial Times. Те казваха, че електрическите автомобили няма да работят, не могат да постигнат обхват и производителност. И че дори да го направим, никой няма да ги купи." "Направихме Tesla по същество от отчаяние, не защото смятахме, че ще бъде печеливша, а просто за да покажем, че може да се направи", добавя той.

Мъск вярва, че активистите за изменението на климата са помогнали на производителите на автомобили да се насочат към по-устойчиви технологии. Но твърди, че има една основна причина те най-накрая да са готови да преминат на електричество: "Докато не започнахме да им вземаме значим пазарен дял, те не реагираха."

Илън Мъск беше навсякъде тази година и се отличи като една от най-значимите, макар и противоречиви бизнес фигури в последно време.

Въоръжен с 66.3 млн. последователи, той използва акаунта в Twitter, за да популяризира dogecoin, криптовалута, която първоначално започна като шега и чието име е почит към интернет шега с куче порода шиба ину. Той продължи борбата си с регулаторите, включително Американската комисия по ценните книжа и фондовите борси, въпреки че плати глоба 20 млн. долара през 2018 г., след като регулаторът го обвини в манипулации акциите на Tesla.

В разгара на бума на фондовия пазар оценката на Tesla надмина 1 трлн. долара тази година, което направи Мъск най-богатия човек в света - въпреки че доставя по-малко от 2% от новите автомобили и камиони в света.

Financial Times обяви Илън Мъск за личност на годината, защото той предизвика историческа промяна в световната автомобилна индустрия към електрически превозни средства. Дори ако Tesla някак си рухне следващата година - нещо, което за разлика от преди две години, сега никой не предвижда - Мъск щеше да трансформира една от най-важните индустрии в света по начини, които биха довели до дълбоки последици за правителствата, инвеститорите и климатa.

Отвъд планетата Земя

Резултатите от обичайното за Мъск поемане на риск и достигане на предела на възможностите не се ограничават до автомобили. Неговата частна космическа компания SpaceX изпрати американски астронавти в Космоса за пръв път след космическата совалка Discovery. Неговата мрежа Starlink се приближава към пускането на първата в света комерсиална сателитна широколентова интернет услуга, а гигантска нова ракета Starship, която може да промени икономиката на достигане до орбита, очаква първото си тестово изстрелване.

Един резултат от постоянната активност на Мъск в социалните мрежи е, че Tesla е добре позната марка без нито един долар, похарчен за реклама.

За почитателите си Мъск е визионер, необвързан от умствените ограничения, които ограничават други бизнесмени. Но за критиците той олицетворява технократската арогантност, която безгрижно пренебрегва въздействието си върху света.

(Не) всички обичат Мъск

Откровеността на Мъск в Twitter доведе до регулаторни жалби, една от които го принуди да се откаже от председателското място на Tesla. Коментарите му към критици и подигравките му към регулаторите са износили търпението дори на много от почитателите му. В резултат на това Tesla е обект на разследване от американските регулатори на транспорта и ценните книжа за безопасността на технологията за подпомагане на водача и дали слънчевите панели крият рискове от пожар.

"Той е като президента Тръмп - направи много добри неща, но трябваше да си мълчи и да стои извън Twitter", казва източник на Financial Times.

Един резултат от постоянната активност на Мъск в социалните мрежи е, че Tesla е добре позната марка без нито един долар, похарчен за реклама, казва Саймън Спроул, бивш ръководител на маркетинга и комуникациите в компанията. "Той разкъса книгата с правила за това как главните изпълнителни директори трябва да се държат, в процеса достига до хора, които обикновено не се интересуват от коли или Космоса", добавя той.

Инженер по душа

Собственото обяснение на Мъск за успеха на Tesla включва страстта му към инженерството. "Това, което хората, които не работят с мен, не разбират, е, че аз съм преди всичко инженер", казва той. "Как Tesla и SpaceX успяха, когато други компании имат много повече ресурси и пари от мен? Проблемът е, че не могат да ме наемат." Той също така казва, че отдадеността на инженерните постижения и фокусирането върху важни предизвикателства са от решаващо значение за привличането на най-добрите инженерни таланти.

"Когато се справите с най-трудния проблем в света, най-добрите хора в света искат да дойдат и да работят за вас", казва Джийн Бердичевски, бивш изпълнителен директор на производството на батерии в Tesla. "За цяло десетилетие Tesla беше единствената игра в града."

Мъск казва, че прекарва седем дни и 80 - 90 часа седмично, прескачайки между най-критичните проекти на Tesla и SpaceX. "Не е като да се опитвам произволно да микроуправлявам", казва той. "Мисля кое е най-полезното нещо, което мога да направя? И съм много добър в технологиите и инженерството. Всеки има своите таланти, това е един от моите. Не мога да пея или танцувам, но мога да правя това."

Въпреки богатството - и акциите на Tesla на стойност 13 млрд. долара, които е осребрил през последния месец - Мъск казва, че не притежава къща или лодка, нито ходи на почивка. "Не мисля, че има много хора, които всъщност биха искали да си сменят местата с мен, казва той. Целта ми е да работя, стига да мога да работя, да бъда продуктивен и да допринасям - такава е моята природа."

Преместването на границите на технически възможното означава, че компаниите на Мъск винаги флиртуват с вероятност за фалит, дори и сега. Tesla е в разгара на опитите си да въведе предизвикателна нова технология за батерии в производството и компанията не успя да изпълни плановете си за пускане на голям електрически камион, нов модел на оригиналния си Roadster и електрическия пикап Cybertruck.

Съществуват и изключително трудни технически предизвикателства, които, изглежда, карат дори Мъск да се съмнява понякога, включително изграждането на напълно използваемия Starship и усъвършенстването на технологията за автономно шофиране, за която Мъск твърди от години, че е точно зад ъгъла. Това, казва той, са двете неща, които поемат "най-големия товар" в живота му.

"Уверен съм, че нямаме нужда от нова физика, казва Мъск за Starship. Но това е просто изумително труден технически проблем. Понякога се чудя дали всъщност е по силите на хората да направят това? Знам, че може да се направи, но остава да видим как."

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    rka44622423 avatar :-|
    Бланш

    Пази боже от тоя. Анаконда.

    Нередност?
  • 2
    silverman avatar :-|
    silverman

    Остава и Джо Байдън да се научи, че съществува компания наречена Тесла!

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал