WorkisrOund предлага решения на европейските изисквания, свързани с командироването на служители

Дигиталната LegalTech платформа е разработена от български екип от юристи и софтуерни специалисти

Теодосия Кирилова - съосновател на WorkisrOund, Бранимир Ананиев - изпълнителен директор на WorkisrOund (в средата), Петър Боюклиев - съосновател на WorkisrOund
Теодосия Кирилова - съосновател на WorkisrOund, Бранимир Ананиев - изпълнителен директор на WorkisrOund (в средата), Петър Боюклиев - съосновател на WorkisrOund
Теодосия Кирилова - съосновател на WorkisrOund, Бранимир Ананиев - изпълнителен директор на WorkisrOund (в средата), Петър Боюклиев - съосновател на WorkisrOund
Теодосия Кирилова - съосновател на WorkisrOund, Бранимир Ананиев - изпълнителен директор на WorkisrOund (в средата), Петър Боюклиев - съосновател на WorkisrOund

Визитка

Теодосия Кирилова е съосновател на WorkisrOund и адвокат с близо 20-годишен опит в областта на данъчното облагане. От 2012 г. управлява собствена бутикова данъчна практика. Преди това работи като данъчен консултант в PwC, а по-рано и в Deloitte, където се занимава с международна трудова мобилност. Наред с данъците неин професионален интерес e и автоматизацията на законодателни изисквания и оптимизация на нормативни процеси.

Петър Боюклиев е съосновател на WorkisrOund. Той е съдружник в адвокатско дружество "Йорданова, Ризова и съдружници". Преди това е ръководил правния отдел на Deloitte в България. Негова е идеята WorkisrOund да започне с дигитализацията на европейското posting законодателството (командироване в рамките на предоставяне на услуги). Тя се ражда в работата му с международни клиенти, за които съответствието със закона е кауза.

Бранимир Ананиев има над 20 години опит в ръководенето и организирането на софтуерни проекти. Той е изпълнителен директор на WorkisrOund. Съосновател е на Evolution IT - софтуерна компания с над 150 разработчици, доставящи софтуерни решения за някои от най-големите световни софтуерни фирми. Кариерата му започва в Prosist, а след частичното й придобиване става част от управленския екип на SAP Labs Bulgaria. Участва в ролята на изпълнителен директор в дългогодишното изграждане и на друга успешна софтуерна компания - SBND Technologies.

Компанията

WorkisrOund е българска LegalTech компания за дигитални решения в областта на правото. Предоставя платформа, автоматизираща правилата и процесите, които работодателите трябва да спазват, когато командироват свои служители към Европа и между самите европейски държави. Там, където автоматизацията е безсилна, платформата е подкрепяна от експертна мрежа от консултанти в различни европейски държави.

Кога и как се зароди идеята ви за създаването на WorkisrOund?

Теодосия Кирилова: Роди се като всяка идея - хем спонтанно, хем в търсене. През 2015 г. станах партньор на английски TaxTech стартъп. Това беше първата ми среща с треската за дигитализация, която по това време беше в разгара си в Лондон. Динамичната и зареждаща среда на хора от всякакви краища на света, на всякаква възраст естествено породиха у мен желанието да стана част от нещо такова в България. И това се случи. Идеята да автоматизираме европейското posting законодателство дойде от Петър.

Петър Боюклиев: Да, идеята при мен възникна в процеса на ежедневната ми работа в кантората. При запитвания на клиенти установих колко е трудно спазването на posting изискванията. Това на практика е задължение за спазване на чуждо право, на държавата, в която е изпратен служителят. Множеството приложими нормативни актове са трудно достъпни, разпръснати в различни източници, често на местен език. Трябва да се проверяват и колективни трудови договори. Работодателите са изправени пред дилема - дали да поемат риск да бъдат санкционирани, или да отделят сериозен ресурс, за да осигурят спазването на posting правилата. Това беше провокацията да мисля в посока автоматизиране на това законодателство с цел да стане достъпно прилагането му. В една от поредните ни срещи с Бранимир, тогава клиент на кантората и мой приятел, споделих с него идеята и той "скочи". Започнахме без очаквания, без дългосрочни планове, но с много ентусиазъм

Бранимир Ананиев: Не, не беше точно така, с изключение на ентусиазма... Бях уверен, че имаме съвсем реалистични възможности да създадем такъв софтуерен продукт. Разполагаме с чудесни софтуерни специалисти, а Теодосия и Петър имат солидни правни познания в тази предметна област. И така мощта на софтуерното производство плюс опитът и познанията на тях двамата предопредели това, че ние можем да го направим. Така че съвсем не беше "скок в нищото". Имахме всички предпоставки да направим нещо добро и ето го - WorkisrOund.

Предвид ситуацията с пандемията и ограниченото придвижване на хора как се отрази това на начинанието ви?

Петър Боюклиев: Пандемията дойде изненадващо за всички ни. За нас обаче се оказа добра възможност да развием сериозно платформата, да заздравим контакти с администрацията на различни европейски държави, да развием мрежата от партньорски организации в европейските държави. А и през юли 2020 г. настъпиха сериозни промени в posting изискванията, към които трябваше да се адаптираме. До този момент най-стриктно спазване на posting правилата се изискваше от строителния, транспортния и съпътстващите ги сектори. От лятото на 2020 г. всички командироващи работодатели от всички бизнес сектори трябваше да спазват общоприложимите колективни трудови договори в приемащата държава за техния бизнес сектор. Тази съществена промяна бе донякъде заглушена от пандемията, но вече се усеща възстановяване на трансграничните командирования, засилва се и контролът за спазването на posting правилата. Обяснимо това изостря и нуждата от автоматизирани решения като нашето.

Кога представихте официално продукта? С какви клиенти работите?

Теодосия Кирилова: Реално започнахме през 2018 г., когато дигитализирахме правилата на държавата, към която се командирова най-интензивно - Германия. Последователно продължихме с Белгия, Австрия, Франция, Холандия, където картината е доста по-сложна поради наличието на стотици, дори хиляди колективни трудови договори. WorkisrOund е дигитално решение за работодатели от целия свят. Всяка компания, независимо от коя държава командирова служителите си към Европа (Сърбия, Турция, Китай, Русия и прочие), може да се възползва от него.

Петър Боюклиев: Официално представяне сме нямали, а и не мисля, че ще имаме. Продуктът ни е нишов и най-адекватният начин за представянето му са индивидуални срещи и демонстрации пред специалисти в тази сфера. Започнахме по-целенасочено да се показваме за света от това лято. Понастоящем чрез наши партньори оперираме основно за италиански и немски компании. Нашият целеви пазар са корпоративни групи с дружества в множество европейски държави и средни предприятия, за които съответствието със закона е култура. С радост установяваме, че се повишава интересът и в България.

Какво ви прави по-различни от други европейски Legal Tech компании?

Петър Боюклиев: Както споменах, това което правим е тясно нишово. Също така нашият продукт е интердисциплинарен - той е в една гранична област, към която имат отношение HR и Global Mobility хората, Payroll специалистите, разбира се, и юристите. Материята, която автоматизираме е изключително сложна и динамична, има обща европейска рамка, но в крайна сметка е тясно свързана с националното законодателство на всички държави членки на ЕС, ЕИП и Швейцария. Огромен е потенциалът за надграждане на платформата ни - в допълнение към трудово-правните изисквания командированията се свързани с важни социално-осигурителни, данъчно-правни, имиграционни аспекти, които подлежат на автоматизация. В този смисъл ние не сме класически LegalTech, нито HRTech, нито само RegTech .

Бранимир Ананиев: Но със сигурност сме Tech! От IT гледна точка платформата е изградена по възможно най-високите технологични стандарти. Тя е интегрирана, сигурна, дава възможност за комуникация с различни клиентски системи (ERP, HR и други), многоезична е, разработена е в съответствие с GDPR и т.н. Разработили сме функционалности, които са много ценени от бизнеса - например ежедневно проследяване за промени в posting законодателството по държави и много други.

Да разбираме, че сте забелязали, че работодателите изпитват сериозни затруднения по тази тема, но в същото време трябва да спазват законите и вие им предлагате дигитално решение вместо работа с външни юристи?

Теодосия Кирилова: Да, за стандартните дейности и процеси е точно така. Нашето решение е дигитализация на онези posting правила и процеси, които се поддават на автоматизация - това са както основните европейски, така и специфичните, местни законодателни актове, включително колективни трудови договори. Имаме решение за автоматично уведомяване на приемащите държавите чрез техните портали за генериране на задължителни posting документи, за електронно съхраняване на документи, свързани с командироването. Разработваме и допълнителни функционалности, които да облекчат още повече работодателите (като изчисляване на възнаграждения, следене на срокове и т.н.). Разбира се, животът е шарен и понякога има необичайни случаи, които изискват специализирана намеса. Тук идва ролята на юристите и тяхната експертност. Всъщност, автоматизацията може да работи в изключителна симбиоза със специалисти в тази сфера. Доказателство са членовете на нашата мрежа.

Вероятно колкото повече казуси от компаниите получавате, толкова повече решения ще можете да намирате? Как изглежда пазарът, на който оперирате?

Бранимир Ананиев: Безспорно е така. Имаме технологично ноу-хау за автоматизирано извличане на смислен текст, което е особено ценно при анализ и извличане на условията на труд от обемни колективни трудови договори например.

Според официалната статистика pоsting пазарът в европейски мащаб е 3 млн. командирования и расте всяка година с около 10%. Тя обаче не отчита командирования от държави извън Европа. Те също подлежат на posting правилата. Нашето решение е полезно за всички компании, които командироват към Европа, без значение от коя точка на света.

Какви биха били последиците за работодателите, ако не спазват posting правилата?

Теодосия Кирилова: Могат да са различни, зависи от държавата. В някои държави са предвидени имуществени санкции, които могат да са изключително сериозни - в някои случаи до 500 хиляди евро в Германия. Във Франция е предвидена и наказателна отговорност за управителите. В някои от държавите може да се стигне и до забрана за предоставяне на услуги на тяхна територия. Освен това ощетените служители могат да търсят правата си по съдебен ред, ако например не им е изплащано необходимото ниво на възнаграждение в приемащата държава. В някои държави, например в скандинавските, командированите служители могат да прехвърлят правото си на иск на синдикални организации, които могат да съдят работодателя от тяхно име. Разбира се, неспазването на posting правилата може да има и негативен имиджов ефект за компаниите.

Казвате, че имате голяма мрежа от консултанти. Къде са базирани те и какъв е профилът им?

Теодосия Кирилова: Всички те са тесни специалисти в областта на posting-a на служители. Най-големият ни партньор е в Белгия, работим с партньори в Германия, Италия, Испания, Франция и Нидерландия. Това са държавите, към които командированията са най-много. В нашия Advisory Board участват двама признати изследователи в областта на posting-ите - Frederic De Wispelaere от HIVA - Research Institute for Work and Society към Католическия университет Льовен и Marco Rocca от Университета Страсбург. Двамата много ни подкрепят в това начинание и каузата, която то носи със себе си. Екипът от юристи и програмисти, които работят по разработването на WorkisrOund, е базиран в България, наш млад колега, Борис, в момента следва в Амстердамския университет.

Трудно ли е да се автоматизира толкова сложно международно законодателство? Какви предизвикателства среща IT екипът?

Бранимир Ананиев: Със сигурност е предизвикателство, индикация за това е, че на пазара няма друго такова решение, поне доколкото ни е известно. Но всичко е въпрос на правилен проектен мениджмънт. Нашата организация е със солиден опит в разработването на специфични за клиентите решения. Та, за да отговоря на въпроса - да, имали сме трудности, но никога не сме се изправяли пред нерешими технологични проблеми.

Продуктът ви е достъпен само на сайта на компанията или имате и приложение?

Бранимир Ананиев: Това е уеб базирано приложение. Голяма, интегрирана платформа, изградена съгласно най-добрите практики за производство на интернет приложения, с множество модули, със специфични функционалности. Достъпът до приложението се предоставя след заявка през сайта.

Как си представяте бъдещето на платформата?

Петър Боюклиев: За мен бъдещето й е във все по-голямо надграждане с допълнителни функционалности, от които командироващите работодатели имат нужда. Начинанието ни няма предпоставките за "еднорог", но може да бъде един устойчив бизнес с голямо социално въздействие - да осигури комфорт на работодателите, чийто ефект е правомерно третиране на служителите.

Бранимир Ананиев: В процеса на работа ние като програмисти осъзнахме колко голям е обхватът на едно такова решение, дадохме си сметка, че LegalTech е доста назад в сравнение с други сфери. Така че от нашата гледна точка наистина представлява интерес да продължим да предизвикваме себе си с развитие на нови функционалности в тази сфера.

Теодосия Кирилова: Аз ще бъда много щастлива, ако с WorkisrOund в ръцете си и командироващите компании, и правните кантори, и Payroll доставчиците, и данъчните консултанти, засегнати от тези правила, могат без усилие, без загуба на време и съществен ресурс да ги спазват. Именно в това според мен е смисълът на дигитализацията.

Още от Капитал