Потребителите искат все по-бързи, интегрирани и сигурни дигитални разплащания

Красимира Райчева, мениджър Visa, България

Потребителите искат все по-бързи, интегрирани и сигурни дигитални разплащания
Потребителите искат все по-бързи, интегрирани и сигурни дигитални разплащания

Какъв беше ефектът от COVID-19 върху онлайн продажбите и дигиталните разплащания в България и в Европа? Кои държави отбелязаха най-голям скок в онлайн търговията и онлайн плащанията?

COVID-19 доведе до постоянна промяна в поведението на потребителите и ускори прехода към дигитални разплащания. За хората в цяла Европа безкасовите трансакции в магазините и онлайн вече не са просто удобство, а необходимост. Проучването Back to Business ("Обратно в бизнеса") на Visa от 2021 г. разкрива, че промяната в поведението на потребителите при покупка е значителна. Близо две трети (65%) от клиентите биха предпочели да използват безконтактни плащания толкова, колкото правят в момента, или дори повече, а само 16% казват, че след пандемията биха се върнали към старите начини.

Промяната сред търговците е също толкова силно изразена. Делът на търговците, които продават онлайн за първи път, се е увеличил от 27% на 43% след юни 2020 г. Дребният бизнес смята, че безконтактната технология е спасителен пояс и 74% от малките и средните предприятия очакват потребителите да продължат да предпочитат безконтактните плащания дори след COVID-19. В някои страни - например Гърция, Visa отбеляза увеличение на трансакциите за електронна търговия с над 100%. В Холандия увеличението е почти 90%; в Чехия - над 75%; в Словакия - над 70%; в Хърватия - близо 70%; в Унгария - над 65%; в Ирландия - над 50%; а в Италия и Полша - близо 35% (март 2021 г. на годишна база).

Как се промениха нагласите и изискванията на клиентите и пазара на електронни плащания през последните месеци? Смятате ли, че някои от тези промени ще бъдат постоянни?

- В цяла Европа потребителското търсене на безконтактни, мобилни и онлайн плащания продължава. Към март 2021 г. 29 държави в Европа са повишили лимита за безконтактни трансакции. Visa приветства тези действия и подкрепя пускането на безконтактни терминали, карти и мобилни устройства.

През март 2021 г. повече от 80% от плащанията с Visa в Европа вече са безконтактни и бяха обработени един милиард такива плащания с Visa в рамките на новите, по-високи лимити.

В много европейски страни в Европа делът на безконтактните трансакции с Visa се е увеличил с най-малко 20% (ръст на годишна база, март 2020 г. - март 2021 г.). Общият обем на картовите плащания в България през декември 2020 г. нараства с 21.3% спрямо декември 2019 г. Общият обем на безконтактните плащания в България през декември 2020 г. се увеличава с 40.2% спрямо декември 2019 г.

Visa се фокусира върху това да даде възможност на потребителите да пазаруват безопасно и удобно онлайн.

Тъй като популярността на онлайн търговията нараства, ние въвеждаме нови технологии като Click to Pay, които съхраняват сигурно потребителските данни, така че, когато се върнат на сайта, купувачите да могат да пазаруват с едно кликване по-лесно, по-бързо и по-сигурно.

Пандемията показа важността на надеждните дигитални разплащания - тъй като приемането на безконтактни карти и устройства и електронната търговия се увеличиха.

Безконтактният остава един от най-сигурните начини за плащане, и то с едни от най-ниските нива на измами в сравнение с всички методи на разплащане.

Какво е бъдещето на парите в брой в търговията?

- Във Visa вярваме, че по-отвореният и по-свързан свят е този, в който потребителите и бизнесът се радват на по-голям избор и гъвкавост. Ние не се обявяваме изрично за "общество без пари в брой", а по-скоро насърчаваме свят с "по-малко физически пари" и по-голям достъп до сигурни и надеждни дигитални разплащания.

За да постигнем тази цел, трябва да преодолеем пропастта между тези, които имат достъп до тях, и тези, които нямат.

Трябва да продължим да премахваме някои непълноти, които все още съществуват за потребителите и бизнеса - от това как се обменят средства между физическите лица, между фирмите до това как се плаща на специалистите, които са част от разрастващата се гигаикономика.

Вярваме, че парите в брой ще продължат да играят роля като една от социално и исторически обоснованите прояви на предпочитанията на хората как да плащат за стоки. Въпреки това постепенно количеството на физическите пари ще намалява и ще бъде популярно при суми с малка стойност. В бъдеще това ще повдигне въпроси за разходите за инфраструктура, тъй като по-малкото използване на парите в брой означава, че то ще бъде по-скъпо. Много страни намаляват мрежите с банкомати, а Visa има решение за ситуацията, което осигурява достъпа до пари в брой като кешбек без покупка.

Какви ще бъдат следващите стъпки в технологичната (р)еволюция на сектора?

- Смарт телефоните, таблетите и другите свързани устройства създават нови изживявания при плащане, независимо дали от вградено приложение, онлайн или лице в лице. Когато става въпрос за сигурността на тези трансакции, от основно значение е токен технологията на Visa. Тя премахва чувствителна информация за разплащателната сметка и осъществява сигурна връзка на картовите сметки Visa и различни свързани устройства.

Ние помагаме на потребителите в 34 европейски държави да извършват сигурни мобилни плащания, като активирахме близо 800 програми за мобилни разплащания и портфейли в Европа.

Технологията Tap to phone от Visa превръща мобилните устройства в платежни терминали и позволява на търговци от всякакъв мащаб да приемат безконтактни и удостоверени с PIN разплащания.

Глобалните тенденции в разплащанията се определят от предпочитанията на потребителите, технологиите и регулациите. Регионално акцентът върху всеки от тези стълбове може да е различен, но в целия свят потребителите искат все по-бързи, интегрирани и сигурни дигитални трансакции.