Бъдещето на икономиката на създателите

Споделената собственост и контролът върху онлайн платформите е пътят напред, твърди Ли Дзин, съосновател на Variant Fund и основател на Atelier Ventures

Културното въздействие на създателите засенчва това на традиционните медии, смята Ли Дзин
Културното въздействие на създателите засенчва това на традиционните медии, смята Ли Дзин
Културното въздействие на създателите засенчва това на традиционните медии, смята Ли Дзин    ©  The Economist
Културното въздействие на създателите засенчва това на традиционните медии, смята Ли Дзин    ©  The Economist

Представете си свят, в който Facebook е притежаван и управляван от своите потребители, които гласуват за определяне на неговите политики за модериране на съдържанието и събиране на данни. Тези потребители - чиито снимки, видеоклипове и други публикации придават на Facebook неговата стойност, колективно притежават платформата и най-ранните потребители са видели как се покачва стойността на това, на което са заложили, с увеличаването на мащаба. Основният екип работи всеки ден върху разработването на платформата, но продуктовата стратегия и разпределението на ресурсите са решение на всички. Това въображаемо бъдеще звучи коренно различно от днешния дигитален свят. Но е по-близо, отколкото си мислите.

През последното десетилетие пазарните оценки на големите онлайн платформи като Facebook, YouTube, Snap и TikTok достигнаха милиарди долари. Те не биха могли да го направят без съдържанието, публикувано от техните потребители. "Икономиката на създателите" - платформите и инструментите, които позволяват на творческите индивидуалисти да споделят съдържание, да изграждат аудитория и да правят пари по различни начини - сега струва над 100 млрд. долара. По света има около 50 млн. създатели и това е четвъртата най-желана кариера сред децата във Великобритания на възраст от 7 до 11 години.

Културното въздействие на създателите засенчва това на традиционните медии. Ryan's World, детски канал в YouTube, който включва видеоклипове на разопаковане на играчки, има над 30 млн. абонати, а най-популярният му видеоклип има повече от 2 млрд. гледания. За сравнение - по-малко от милион души гледат CNN в праймтайма.

Но в икономиката на създателите се появяват пукнатини, вкоренени в явния дисбаланс на силата на собствениците на платформи и създателите, които ги използват. Шепа социални медии гиганти действат като "пазители на портите" за намиране и свързване с аудитория. Създателите разчитат на непредсказуеми алгоритми, за да запазят своята релевантност. Въпреки прекия принос за стойността на платформите чрез качване на съдържание, ангажиращо потребителите, създателите приличат на ниска класа работници - те нямат облагите и защитата на служителите или опциите за споделяне, които биха им позволили да се възползват от успеха на платформите. Наричам тази динамика "облагане без представителство" или "крепостничество в XXI век".

Създателите са в слаба позиция да настояват за промяна. В исторически план напредъкът в правата на работниците се движи от колективно договаряне чрез синдикати, които представляваха една трета от американските работници в средата на XX век. Днес създателите изразяват възгледите си чрез организиране отдолу нагоре - например като оповестяват несправедливите правила пред аудиторията си или обявяват "стачка", като се въздържат от публикуване. Но тези усилия оказват слабо въздействие, тъй като в крайна сметка създателите няма къде другаде да отидат.

Следващата стъпка е създателите да изграждат, управляват и притежават продуктите и платформите, на които разчитат. Това ще промени баланса на силите между платформите и техните потребители. Представете си подобна на Uber услуга за пътуване, собственост на нейните шофьори и потребители, или подобен на Etsy пазар за занаяти, собственост на неговите търговци и клиенти. Вече има примери. Stocksy, сайт за фотография, е кооперация, която споделя печалбите между своите членове, а те гласуват за нейните политики.

В момента кооперативната собственост се затруднява поради предизвикателства, свързани с разрастването на процеса на вземане на решения и управлението, както и привличането на инвестиции. Но новите технологии обещават да премахнат тези бариери. Децентрализираните мрежи като тези, които са в основата на криптовалутите, позволяват собствеността да се разпространява чрез токени, които се печелят за принос към мрежата и които често предоставят права за управление. Може да звучи футуристично и абстрактно, но вече се случва. Axie Infinity, игра за двубои с домашни любимци, в която потребителите печелят токени, които могат да продават и конвертират в пари, вече има 1.7 млн. потребители на ден. Досега те са търгували активи от играта на стойност над 2 млрд. долара. SuperRare, пазар за дигитални изкуства, пусна "токен за куриране" през август, като на практика децентрализира себе си и дава на потребителите правото да кажат мнението си за бъдещето на платформата.

Децентрализирайте това

През 2022 г. новите децентрализирани мрежи, обслужващи икономиката на създателите, ще достигнат повратна точка. Демократизацията на активите за създаване на богатство чрез разпределение на токени е привлекателна перспектива. За иноваторите възнаграждаването на потребителите със собственост може да помогне за привличане на масовите потребителски бази, които ще позволят на тези нови платформи да се конкурират със съществуващите централизирани такива.

Собствеността на създателите премахва конфликта между платформи и участници и гарантира, че растежът е от полза за всички заинтересовани страни. През следващите месеци и години създателите ще осъзнаят и впрегнат силата си, което ще доведе до раждането на нов набор платформи, които предоставят собственост и контрол - и третират създателите като първокласни граждани.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved