Фондът Vitosha Venture инвестира нови 1.6 млн. евро в осем стартъпа

Със средствата се придобиват дялове в компании от разнообразни сектори - от пробиотици до мултимедийно съдържание

Екипът на Vitosha Venture
Екипът на Vitosha Venture    ©  Надежда Чипева
Екипът на Vitosha Venture
Екипът на Vitosha Venture    ©  Надежда Чипева

Българският фонд Vitosha Venture Partners обяви последната вълна от инвестиции за 2021 г. В нея влизат осем нови компании от различни сектори и индустрии, които ще получат финансиране на обща стойност 1.6 млн. евро. Това е третият за годината рунд сделки на фонд мениджъра, който управлява почти 26 млн. евро предимно публичен ресурс от Фонда на фондовете.

По-рано през годината Vitosha Venture подкрепи български стартъпи с още 4.7 млн. евро, които инвестира в 17 компании в различен стадий на развитие. Третата вълна от инвестиции обхваща предимно компании в начална фаза на развитие, разработващи дигитални платформи. Управляващият партньор Макс Гурвиц коментира пред "Капитал", че водещ мотив фондът да избере тези компании е богатият бизнес бекграунд на екипите зад тях и вярва, че проектите ще бъдат успешни.

Акцент върху дигиталните решения

Първата инвестиция е актуална предвид енергийната криза в страната - в дигиталната платформа Elca.bg (през дружеството "Елка.Бг"), която получава 200 хил. евро. Тя позволява на битови и промишлени потребители да сравняват оферти за електроенергия на пазара и да изберат най-изгодния доставчик на ток. Екипът зад Elca се състои от хора от сектора, сред които бившият изпълнителен директор на ЧЕЗ България Кремена Стоянова. По думите на Гурвиц Elca ще повлияе положително на енергийния пазар и индустрията в страната, а средствата ще бъдат използвани за пускането на пазара на първата версия на услугата.

Втората инвестиция, за 200 хил. евро, е в Dexycon (през дружеството "Дексикон"), която изгражда платформа за евтина разработка на мобилни апликации. Компанията предоставя вече готови шаблони, които лесно и бързо да бъдат модифицирани според нуждите и предпочитанията на клиента. От Vitosha Venture решават да инвестират в компанията заради богатия опит на екипа в IT индустрията. Инвестицията ще бъде използвана за доизграждане на приложението и пускането му на пазара.

Optoexpert (през дружеството "Опто смарт сълюшънс") е следващата дигитална платформа, получила 120 хил. евро инвестиция. Компанията разработва мобилно приложение в помощ на офталмолози, като предоставя възможност за извършване на очни прегледи и консултации чрез телефона. Това вероятно не е първата апликация по рода си, казва Гурвиц, но партньорите се спират на нея, защото виждат надежда тя да промени индустрията в страната и по света. Първата версия на приложението вече е факт, а инвестицията ще се използва за усъвършенстване на продукта.

Четвъртата компания, получила финансиране, е "Агровар", която с получените средства от 200 хил. евро ще създаде платформа за електронна търговия в помощ на агрокомпании. Чрез изкуствен интелект и селскостопанска експертиза тя ще предоставя и дигитални решения за регенеративно земеделие, т.е. производство чрез възстановяване на почвата. Фонд мениджърът решава да инвестира в нея, за да запълни пазарната ниша на онлайн търговци на агробио продукти. Компанията ще използва финансовата помощ и за проучване на пазара, бизнес развитие и популяризиране на продукта на местно ниво.

To be developed

Петата инвестиция е във физически продукт и е една от най-нетрадиционните от този рунд. Noviotic (чрез "Новиотик") получава най-богато финансиране, от над 500 хил. евро, и произвежда пробиотици и хранителни добавки, но тя изглежда още в начална фаза - сайтът ѝ например не е завършен и не дава информация за компанията.

"Търсенето на пробиотични продукти на световните пазари е толкова силно, че според нас хранителната индустрия в България заедно с технологичната е един от вертикалите с най-голям потенциал", казва Гурвиц. Финансирането е с цел създаване на лаборатория и увеличаване на производствения капацитет на компанията.

MyVi.io (чрез дружеството "Инфо смарт") е шестата платформа, получила финансиране на стойност 100 хил. евро. Апликацията позволява нов подход към разпространението на съдържание в интернет, което е и основният мотив фонд мениджърът да я подкрепи. Тя помага на експерти и инфлуенсъри да продават съдържание на своята аудитория и да си осигурят допълнителни приходи. Компанията все още няма готов продукт, а финансирането ще й позволи да изгради първия си прототип.

Платформата за онлайн или физически консултации с медицински специалист Softmedline (чрез дружеството "Софтмедлайн") е седмата компания, получила 90 хил. евро. Подобно на предишната, тя представя нов подход за маркетиране на услуги, който е непознат за българския пазар, казва Гурвиц. Идеята е тя да стане място за обмен на информация и добри практики. Получените средства ще бъдат използвани за нейното завършване.

Продуцентската компания Black Sea Film (чрез "Блек сий филм") е последната, осма инвестиция, със 140 хил. евро. Основана от актрисата Деси Тенекеджиева, фокусът на продуцентската къща е върху нискобюджетна продукция на филми, които все пак генерират приходи. Vitosha Venture инвестират в компанията заради богатия медиен опит на екипа и идеите за експериментиране със съдържание. Финансирането ще послужи на Black Sea да реализира и разпространи продукцията си.

До края на 2023 г. екипът на Vitosha Venture Partners ще подкрепи още над 70 компании в ранен етап на развитие. Макс Гурвиц коментира пред "Капитал", че през януари започва нова акселераторска програма, в която малки и средни предприятия могат да получат финансиране от 15 хил. до 50 хил. евро. В новия "випуск" на програмата ще участват шест компании.