Литиевите батерии и замърсяването, което пропускаме

Батериите с литий оставят отпечатък върху околната среда още със създаването си, а вариантите за рециклиране засега са ограничени

Литиево-йонните батерии, използвани в електромобилите, както и за съхранение на енергия от възобновяеми източници, са по-трудни за рециклиране от традиционните оловно-киселинни батерии.
Литиево-йонните батерии, използвани в електромобилите, както и за съхранение на енергия от възобновяеми източници, са по-трудни за рециклиране от традиционните оловно-киселинни батерии.
Литиево-йонните батерии, използвани в електромобилите, както и за съхранение на енергия от възобновяеми източници, са по-трудни за рециклиране от традиционните оловно-киселинни батерии.    ©  Reuters
Литиево-йонните батерии, използвани в електромобилите, както и за съхранение на енергия от възобновяеми източници, са по-трудни за рециклиране от традиционните оловно-киселинни батерии.    ©  Reuters

Плановете на автомобилната индустрия за електрификация стават все по-амбициозни - General Motors възнамерява да спре да произвежда коли с двигатели с вътрешно горене до 2035 г., а Audi - до 2033 г. Благодарение на развитието на технологиите в сферата, както и данъците върху колите, отделящи въглеродните емисии, се очаква цените на конвенционалните автомобили да се изравнят с тези на електрическите до 2023 г. по данни на Science Focus. Според проучване на Bloomberg през 2040 г. поне 2/3 от продадените автомобили ще са електрически. Но какво се случва с батериите в края на техния жизнен цикъл?

Международната агенция по енергетика (IEA) изчислява, че светът има достатъчно капацитет за рециклиране на 180 хил. метрични тона използвани батерии за електромобили годишно. За сравнение, всички електромобили, пуснати в движение през 2019 г., впоследствие ще генерират 500 хил. метрични тона отпадъци от батерии.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    telqk avatar :-P
    telqk
    • + 1

    Аксиома - Според ЕК замърсява това което тя нарочи а не батериите или нещо друго!

    Нередност?
Нов коментар