Империята за електронна търговия на Alibaba е под заплаха от Douyin и Pinduoduo

Компанията на Джак Ма обновява бизнеса си, но се сблъсква с много предизвикателства

Alibaba изостава с години от Pinduoduo във формирането на взаимоотношения с ключови местни търговци и производители, смятат анализатори.
Alibaba изостава с години от Pinduoduo във формирането на взаимоотношения с ключови местни търговци и производители, смятат анализатори.
Alibaba изостава с години от Pinduoduo във формирането на взаимоотношения с ключови местни търговци и производители, смятат анализатори.    ©  Reuters
Alibaba изостава с години от Pinduoduo във формирането на взаимоотношения с ключови местни търговци и производители, смятат анализатори.    ©  Reuters
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Повече от десетилетие Alibaba Group беше безспорният владетел на електронната търговия в Китай. Но в последно време короната му, изглежда, започва да се изплъзва поради наплива на агресивни конкуренти в сектора. Наскоро Alibaba обяви, че реорганизира бизнеса си за електронна търговия в две подразделения - едно за Китай и едно за чужбина. В Китай основните два виртуални пазара на групата - Tmall за утвърдените марки и Taobao, който приветства всякакви търговци - получават поръчки за над 1 трлн. долара годишно, пише Reuters. Но Alibaba наблюдава рязко забавяне в растежа на приходите от управление на клиенти (CMR) - парите, получени от таксуването на търговците за услуги, които обикновено представляват от една трета до половината от общите приходи на групата. CMR са нараснали само с 3% през третото тримесечие, спрямо 20% ръст година по-рано. В края на миналата година Alibaba намали и годишната си прогноза за приходите, докато продажбите или брутнат стойност на стоките (GMV), продадени на Singles' Day (Ден на необвързаните) - еквивалента на Черния петък за Alibaba, миналата година са се покачили само с 8.5%, което е най-малкото увеличение до момента.

Тези разочароващи резултати се дължат отчасти на регулаторните промени и забавения от пандемията икономически растеж, който накара купувачите да намалят разходите си. Но те също така подчертават и натиска на конкуренцията и факта, че някои конкуренти неочаквано са надделели над Alibaba в най-бързо развиващите се области на електронната търговия в Китай.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове