Империята за електронна търговия на Alibaba е под заплаха от Douyin и Pinduoduo

Компанията на Джак Ма обновява бизнеса си, но се сблъсква с много предизвикателства

Alibaba изостава с години от Pinduoduo във формирането на взаимоотношения с ключови местни търговци и производители, смятат анализатори.
Alibaba изостава с години от Pinduoduo във формирането на взаимоотношения с ключови местни търговци и производители, смятат анализатори.    ©  Reuters
Alibaba изостава с години от Pinduoduo във формирането на взаимоотношения с ключови местни търговци и производители, смятат анализатори.
Alibaba изостава с години от Pinduoduo във формирането на взаимоотношения с ключови местни търговци и производители, смятат анализатори.    ©  Reuters

Повече от десетилетие Alibaba Group беше безспорният владетел на електронната търговия в Китай. Но в последно време короната му, изглежда, започва да се изплъзва поради наплива на агресивни конкуренти в сектора. Наскоро Alibaba обяви, че реорганизира бизнеса си за електронна търговия в две подразделения - едно за Китай и едно за чужбина. В Китай основните два виртуални пазара на групата - Tmall за утвърдените марки и Taobao, който приветства всякакви търговци - получават поръчки за над 1 трлн. долара годишно, пише Reuters. Но Alibaba наблюдава рязко забавяне в растежа на приходите от управление на клиенти (CMR) - парите, получени от таксуването на търговците за услуги, които обикновено представляват от една трета до половината от общите приходи на групата. CMR са нараснали само с 3% през третото тримесечие, спрямо 20% ръст година по-рано. В края на миналата година Alibaba намали и годишната си прогноза за приходите, докато продажбите или брутнат стойност на стоките (GMV), продадени на Singles' Day (Ден на необвързаните) - еквивалента на Черния петък за Alibaba, миналата година са се покачили само с 8.5%, което е най-малкото увеличение до момента.

Тези разочароващи резултати се дължат отчасти на регулаторните промени и забавения от пандемията икономически растеж, който накара купувачите да намалят разходите си. Но те също така подчертават и натиска на конкуренцията и факта, че някои конкуренти неочаквано са надделели над Alibaba в най-бързо развиващите се области на електронната търговия в Китай.

Търговци и анализатори посочват китайското дъщерно приложение на TikTok - Douyin, също собственост на ByteDance, като бъдещ победител в електронната търговия на живо. Листваната на Nasdaq китайска платформа Pinduoduo, насочена към селското стопанство, пое водещата роля в бюджетната електронна търговия. "Другите платформи растат по-бързо от Alibaba, което означава, че изяждат обяда на Alibaba", твърди Лу Женванг, главен изпълнителен директор на базираната в Шанхай Wanqing Consultancy.

Alibaba заявява пред Reuters, че винаги се е сблъсквала с интензивна конкуренция. От компанията добавят, че предлагат на търговците мощен инструмент за стрийминг на живо чрез Taobao Live. Платформата за пазаруване с отстъпки Taobao Deals и платформата Taocaicai за пазаруване на групи също набират популярност, твърди групата.

Предприемчивото приложение Douyin

Douyin - приложението, което може да се похвали с над 600 млн. активни потребители дневно, започна да позволява на търговците да използват платформата за продажби през 2018 г. Тази година компанията улесни марките при отварянето на магазини. Yatsen, фирмата майка на китайския козметичен гигант Perfect Diary, планира да инвестира повече в присъствието си в Douyin. За сравнение, продажбите ѝ през Tmall, които представляват около 40% от приходите на компанията, се свиват.

"Douyin в момента се превръща в много важен фактор за растежа на марката", заяви главният изпълнителен директор на Yatsen Хуанг Джинфен при разговор с анализатори.

Търговците са привлечени от времето, което потребителите прекарват в Douyin - средно по 1871 минути през октомври в сравнение с 350 минути в Taobao, по данни на консултантската фирма Questmobile.

Евтино и мощно

В другия край на спектъра на електронната търговия е Pinduoduo. Платформата е популярна сред жителите на селските райони на Китай благодарение на най-ниските цени и модела за групово купуване, който насърчава потребителите да споделят покупките си в платформи за съобщения, за да получат по-ниски цени.

Alibaba изостава с години от Pinduoduo във формирането на взаимоотношения с ключови местни търговци и производители, казват анализатори. "За потребителите, които вече са свикнали да купуват изгодни оферти с Pinduoduo, е трудно да преминат към нова платформа. Същото важи и за фабрики или местни доставчици на хранителни стоки, които са свикнали с Pinduoduo", твърди Дафне Туйин от базираната в Шанхай аналитична компания Chaoly.

Конкуренти и регулации

Alibaba обновява бизнеса си с електронна търговия, но въпреки това се сблъсква с много предизвикателства и анализаторите се съмняват, че може да се върне назад към времето, в което показваше най-бързия растеж в китайската електронна търговия.

Douyin и Pinduoduo са само два от най-малко 10 утвърдени конкурента. JD.com остава най-близкият съперник на Alibaba, докато Meituan и Baidu, съответно гиганти в търсенето на стоки и доставката на храна, разширяват своите предложения за електронна търговия. В същото време по-малките стартиращи фирми са насочени към нишови сегменти като обувки и грим.

И въпреки че въздействието на регулациите е трудно да се определи количествено, Alibaba също беше засегната от тях и това я принуди да се откаже от политиката на изискване от заинтересованите търговци да създават магазин изключително на нейните платформи.