Те знаят защо не купи

Българският стартъп за анализ на данни SessionStack привлече инвестиция от 750 хил. евро от фонда BrightCap и съоснователя на "Телерик" Бойко Яръмов

Александър Златков (вляво) от SessionStack и Георги Митов от BrightCap Ventures залагат на бързото развитие на пазара
Александър Златков (вляво) от SessionStack и Георги Митов от BrightCap Ventures залагат на бързото развитие на пазара    ©  Надежда Чипева
Александър Златков (вляво) от SessionStack и Георги Митов от BrightCap Ventures залагат на бързото развитие на пазара
Александър Златков (вляво) от SessionStack и Георги Митов от BrightCap Ventures залагат на бързото развитие на пазара    ©  Надежда Чипева
Темата накратко
  • Фондът BrightCap и съоснователят на "Телерик" Бойко Яръмов инвестират 750 хил. евро в българската SessionStack.
  • Създадената преди пет години компания работи върху софтуер за дълбок анализ на данни.
  • Основателят Александър Златков вече планира следващ рунд на финансиране, в което да влезе голям европейски фонд.

Анализът на данни не е нещо ново. От десетилетия насам дигиталните компании събират тонове числови данни - колко потребители посещават дадена страница, колко потребители завършват поръчката си при пазаруване, колко оставят количката си пълна, но без в крайна сметка да поръчат, колко потребители напускат и след колко минути. Досега обаче инструментите за анализ на данни дават отговор само на въпроса "колко". Българската SessionStack, основана от бившия служител на "Телерик" Александър Златков в края на 2016 г., търси отговор на по-важен въпрос: защо.

"Ние искаме да направим следващата стъпка в анализа на данни - не само да даваме числа какво се случва, но и да отговаряме на въпроса защо се случват тези неща. Не просто "имате пет нови клиенти", а как те са станали нови клиенти", казва пред "Капитал" Златков. Компанията разработва инструметни за дълбок анализ на данни, който дава конкретни препоръки какво може да се направи, за да се подобрят резултатите на дадена организация. Бизнес моделът на компанията е на абонаментен принцип (SaaS).

В момента SessionStack затваря първия си сериозен рунд на финансиране - общо 750 хил. евро, от които 700 хил. идват от фонда за рискови инвестиции BrightCap, а останалите 50 хил. евро са от съоснователя на "Телерик" Бойко Яръмов. Когато "Капитал" се среща със Златков и Георги Митов от BrightCap, пред компанията стои отворен въпрос - дали да не разшири рунда до 1 млн. евро, за да може в него да влезе и европейски фонд. Както отбелязва Митов обаче, по-важен от крайния размер на рунда е интересът към компанията.

Преди това Златков отказва три предложения за придобиване на компанията. Едно от тях идва от компания за лесна направа на сайтове, а друго - от фонд за частен капитал.

SessionStack работи през дружеството "Сешънстек", което за 2020 г., последната налична в Търговския регистър, отчита 386 хил. лв. приходи. Към момента в компанията работят общо 10 души, като след инвестицията Златков очаква тази бройка да се удвои в следващата година.

От собствен опит

SessionStack започва съществуването си в края на 2016 г. и първо се самофинансира. "В началото компанията тръгна от мои собствени болежки. Като програмист съм се сблъсквал много пъти с това да не мога да разбера защо потребителят има проблем с нашия продукт. Беше много странно, че ние не можехме да разберем клиентите, на които продавахме", казва Златков. Това е и първоначалната насока на продукта - по-скоро към програмисти, отколкото към продуктови мениджъри, какъвто е настоящият фокус.

Още в началото на съществуването си SessionStack влиза в естонския акселератор Startup Wise Guys, който впоследствие подпомага и финансово компанията. С миноритарни дялове в компанията са и няколко известни имена от българската екосистема: Бойко Яръмов и Христо Косев от "Телерик", Пиер Вале от "Проксиад" и Васил Поповски от Leanplum.

"В началото ние бяхме фокусирани върху технически проблеми, проблеми на програмисти. Финансирахме го ние, основателите, бяхме заделили някакви пари. Имахме си срокове за първа версия, за валидация и когато влязохме в акселератора, имахме три компании клиенти: една българска, една израелска и една от САЩ", казва Златков.

Днес SesssionStack може да се похвали с някои големи клиенти като софтуерната компания Sprinklr, Motorola, Time и дори тексаското правителство. "До момента клиентите са ни намирали изцяло органично. Публикациите в блога ни станаха много популярни, не на последно място и заради липсата на подобно наложено решение на пазара", казва Златков.

Добавя, че "няма наложено решение" не означава, че няма конкуренция. Според него на пазара има още няколко компании, които адресират проблема по сходен начин, но всички те са стартъпи и нишата остава без доминиращ играч. "С рунда искаме да станем лидер в Европа. В момента около 60% от клиентите ни са в САЩ и искаме да настъпим в Европа, защото тук няма силен играч. Това не значи, че ще игнорираме Северна Америка."

Инвестиция, две години по-късно

Първите разговори между SessionStack и BrightCap за инвестиция датират от преди почти две години, но впоследствие компанията се отказва от плана си да набира външен капитал. "Тогава продуктът още беше на друго ниво - по-скоро за анализ на потребителската сесия, за да се помогне на разработчиците. Това много ни хареса, защото ние като инвеститори имаме бекграунд именно като разработчици", казва Георги Митов, управляващ партньор във фонда BrightCap. "Преди няколко седмици те отново дойдоха с новината, че вече имат отворен рунд, и за нас беше лесно да вземем решението да го поведем."

Александър Златков казва, че рундът има няколко цели: първо, да бъде развит продуктът. "Ние тепърва имаме да развиваме и обогатяваме продукта и да даваме най-умните насоки за продуктови мениджъри. Говорили сме с много от тях и техният проблем е, че имат данни от много места, но не знаят какво да правят с тях. Нашата цел е да им даваме толкова добри препоръки, че те с най-малко усилия да постигнат най-ефективни резултати", казва той.

Към тази цел може да се добави и че SessionStack планира да се насочи към работа върху различни платформи. За момента инструментът на компанията работи в уеб среда, докато в бъдеще ще позволява и работа на мобилни устройства. Освен това фокусът остава върху сигурността на данните - продуктът на SessionStack може да се интегрира и в организации, които работят с облачни решения като AWS и Google Cloud, и в организации, които ползват свои собствени сървъри. Същевременно чувствителна информация не напуска браузърите на потребителите, което е и причина сред големите клиенти на компанията да са пенсионни фондове и компании в сферата на здравеопазването.

Втората голяма цел е в рамките на следващите 12 месеца компанията да отвори първия си офис в Западна Европа. Дискутираните възможности като страни за момента са Германия, Нидерландия и Великобритания, като там ще бъде регистрирано и дружество, което да помогне при търсенето на бъдеща инвестиция.

По-дългосрочният план на Златков е насочен именно към по-голям рунд в бъдеще и дори с мисъл за консолидацията, която той предполага, че ще се случи в сектора след няколко години. "Искаме да сме много добре подготвени за Series A рунд от хубав западен фонд, който вече да бъде фокусиран върху по-сериозна експанзия", казва той.

"Нашият пазар е много голям и много бързо развиващ се, което е по-важното и интересно. Има различни играчи, които са се насочили към този пазар чрез различни призми. Бъдещето му според нас е след 5-6 години всички различни предложения и групи компании да започнат да се консолидират и тогава ние да бъдем сред най-наложените инструменти", завършва Златков.

Каква е основната добавена стойност на продукта ви?

Александър Златков: С нашия инструмент продуктовите мениджъри вече не трябва да питат нищо крайните потребители. Сега им се налага да питат кой браузър ползват, какви грешки са срещнали. Ние им предоставяме цялата информация, която им трябва, заедно с индивидуалния списък от хора, които са се отказали от поръчка например, за да разберат къде точно нещо се е объркало, без да се налага да питат.

Защо решихте да инвестирате в компанията?

Георги Митов: Това, което отличава SessionStack от другите компании за анализ, от наша гледна точка, е нивото на детайл. Има много такива решения, но това, което прави SessionStack различна, е, че откритията за продуктовия мениджър са много по-лесни. Това са конкретни насоки: ако този бутон в сайта е по-голям, това ще доведе до 5% повече продажби. При SessionStack всичко се случва изцяло автоматично, всичко, което потребителите правят, се следи и прави процеса изключително апетитен за продуктовите мениджъри.

За какво използва инструмента правителството на Тексас?

Александър Златков: Тяхното правителство се дигитализира също като нашето. Те са малко по-напред от нас. Тексас има платформа, в която хората могат да качват документи, свързани с лични данни, карти, заявления и т.н. Те използват SessionStack, за да оптимизират процесите си. Коронавирусът катализира дигиталната трансформация и дори държавите навлизат бързо в тези процеси. Хората, които са свикнали да ползват офлайн услуги и да ходят по гишета, сега се сблъскват с тях за пръв път и се учат да ги използват. Това всъщност е един стандартен казус за нас.