Битката на изчислителните облаци набира сила

Нови конкуренти предизвикват AWS, Microsoft Azure и Google Cloud Platform

Gartner очаква глобалните продажби на облачни услуги да нараснат с 26% през 2021 г. до над 400 млрд. долара.
Gartner очаква глобалните продажби на облачни услуги да нараснат с 26% през 2021 г. до над 400 млрд. долара.
Gartner очаква глобалните продажби на облачни услуги да нараснат с 26% през 2021 г. до над 400 млрд. долара.    ©  Shutterstock
Gartner очаква глобалните продажби на облачни услуги да нараснат с 26% през 2021 г. до над 400 млрд. долара.    ©  Shutterstock

Колко сте похарчили за облак днес? На Робърт Ходжис са му необходими само няколко клика, за да си отговори на въпроса. Той отваря компютъра в домашния си офис в Бъркли, Калифорния, който показва в реално време разходите за облак, направени от фирмата му за бази данни Altinity. Половината от всички разходи на Altinity отиват за облака.

Приложението на Ходжис е като прозорец към бъдещето. С нарастването на сметките всяка фирма независимо от размера си ще трябва да научи не само за ползите от облака, но и за разходите за него. Консултантската компания Gartner изчислява, че разходите за публични облачни услуги ще достигнат близо 10% от общите корпоративни разходи за информационни технологии (ИТ) през 2021 г. спрямо около 4% през 2017 г. Много технофилски стартъпи харчат около 80% от приходите си за облачни услуги, изчисляват Сара Уанг и Мартин Касадо от компанията за рискови инвестиции Andreessen Horowitz. Ситуацията е аналогична на тази отпреди един век, когато електрическата енергия се превръща в основна суровина (и кара някои фирми да наемат нов вид директор - по електроснабдяването).

Златна мина

За облачните компании ситуацията се превърна в истинска златна мина. Гигантите в индустрията - като Amazon Web Services (AWS), Microsoft Azure, Google Cloud Platform (GCP) и китайските Alibaba и Tencent, бързо разширяват бизнеса си. Gartner очаква глобалните продажби на облачни услуги да нараснат с 26% през 2021 г. до над 400 млрд. долара. Но конкуренцията се раздвижва. На 9 декември Oracle, който е голям производител на софтуер, отчете по-високи приходи от очакваните главно благодарение на бързия растеж на своето облачно звено. Пазарната му стойност нарасна с над 15%, или почти 40 млрд. долара. Появяват се и множество компании, които да помагат на бизнеса да управлява своите изчислителни натоварвания. Една такава фирма, Snowflake, струва 108 млрд. долара. Друга, HashiCorp, стана публична в Ню Йорк на 8 декември и сега може да се похвали с борсова стойност 15 млрд. долара - три пъти повече от последната ѝ частна оценка през 2020 г.

Най-новата облачна формация и ветровете, които я оформят, бяха изложени на показ в Re:Invent - най-голямата в света конференция за облачни изчисления, провеждана всяка година в Лас Вегас от AWS. Срещи, обсъждащи "оптимизацията на разходите" и "таксуването през AWS", бяха сред най-посещаваните. Съпътстващото изложение включваше щандове, където стартъп фирми с имена като CloudFix, Cloudwiry и Zesty предлагаха помощ на клиентите при управлението на дейността им с облак.

Възможностите

Основният мотив на бизнеса за преминаване към облак не е свързан с разходите, а с "мащабируемостта" - възможността за достъп до допълнителни изчислителни ресурси само с няколко щраквания. Но сметките за облака станаха по-сложни, както и по-високи, понякога съперничейки си с тези от известните американски доставчици на здравни услуги. Сметката от AWS дори на малък клиент като Duckbill Group, друга консултантска фирма за разходи, може да се простира на повече от 30 страници, като изброява подробно цената на всяка отделна използвана услуга от честотната лента в Индия (0.01 долара по заявка до уебсайта) до виртуален сървър в Орегон (83.59 долара за Amazon Elastic Compute Cloud, работещ със софтуер с отворен код).

Това е съвсем естествено, казва Кори Куин, съосновател на Duckbill Group. Големите облачни доставчици като AWS, Azure и GCP представляват обединения от десетки услуги. AWS продава повече от 200 такива, вариращи от просто съхранение и анализиране на числа, до всякакви специализирани бази данни и предложения за изкуствен интелект. Таксата за всяка услуга варира според множество фактори, включително броя на сървърите, използваното време или прехвърлените байтове. След това идват отстъпките и специалните оферти.

Основният мотив на бизнеса за преминаване към облак не е свързан с разходите, а с "мащабируемостта" - възможността за достъп до допълнителни изчислителни ресурси само с няколко щраквания.

Уанг и Касадо предлагат фирмите да обмислят изграждането на собствени частни облаци, за да намалят разходите. Досега малко фирми са избрали такова "репатриране", което е едновременно скъпо и затруднява бизнеса да се възползва от предимствата на неограничените изчислителни ресурси в публичния облак. По-скоро предприятията се опитват да професионализират своите "облачни финансови операции" (или Fin Ops според задължителната технологична стенография), например обвързвайки бонусите на ръководителите, отговорни за използването на облака, с контрола на разходите.

За момента измерването на финансовото въздействие на облака е затрудняващ ръчен процес. С нарастването на употребата на облака той ще трябва да бъде автоматизиран, казва Лидия Леонг от Gartner. Някои дейности вероятно ще бъдат възложени на външни изпълнители от сорта на тези, които правят Re:Invent. Някои продават комбинация от консултантски и софтуерни инструменти за оценка на използването на облака и предлагат съвети как да се намалят разходите. CloudFix, който представи услугата си в Лас Вегас, предлага абонамент за стартиране на потребителската конфигурация чрез софтуер, който оптимизира облачната производителност на клиента.

Големите облачни компании са взели под внимание както новите фирми, така и нарастващото мърморене на клиентите. Точно преди събитието в Лас Вегас AWS обяви, че ще започне да таксува по-малко за пренос на данни към интернет, намалявайки сметките на милиони клиенти. Освен това компанията им помага да идентифицират спестявания, например като предлага "Прост месечен калкулатор" (въпреки че той изглежда доста сложен и поддържа уеб интерфейс сяВъзходящият тренд продължава от миналата година, когато котировките се покачиха с около 50%, но той остана на заден план заради природния газ.каш от края на 90-те).

В Microsoft разходите за Azure често се включват в "дружествените споразумения" - всеобхватни абонаменти, за които големите компании обикновено се записват. GCP като най-малкия от първите три "силно вярва" в "мултиоблака", казва Амит Завери, старши изпълнителен директор. С други думи, той има за цел да даде възможност на клиентите да изберат най-добрите и най-евтините облачни услуги от различни доставчици (като по този начин им е по-лесно да изберат Google).

Скъпо, с възможност за отстъпки

И все пак големите доставчици не улесняват живота на клиентите навсякъде. Това, че клиентите плащат само за ИТ, които използват, като същевременно комбинират различни услуги според нуждите, е целият смисъл на изчисленията в облак. В AWS сложността се разглежда като конкурентно предимство. Асортиментът от услуги на компанията се създава предимно от независими екипи, които могат да иновират по-бързо (включително чрез промяна на начина на таксуване на клиентите). "Решихме да позволим на нашите разработчици да изградят каквото смятат и да разгърнат своята креативност", казва Мат Гарман, който оглавява продажбите и маркетинга в AWS.

Трите големи доставчика също имат навика да правят евтино и лесно прехвърлянето на данни в своите облаци, но скъпо преместването от тях. Критиците обвиняват AWS и в по-малка степен Azure и GCP, че са дигитален "Хотел Калифорния", където можете да се настаните по всяко време, но никога не можете да си тръгнете. Блокирането на клиентите по този начин може да ги подтикне да използват други услуги. Гарман възразява, че по-високата цена за преместване на данни извън облак (egress на жаргона) отразява по-високите разходи за това упражнение. Почти по дефиниция клиентите напускат с повече данни, отколкото са въвели.

Възходящият тренд продължава от миналата година, когато котировките се покачиха с около 50%, но той остана на заден план заради природния газ. Каквато и да е истината, големите маржове на брутна печалба на облачните доставчици - повече от 60% в случая на AWS според брокерската компания Bernstein - привличат конкуренти. През септември CloudFlare, който помага на клиентите да обслужват онлайн съдържание и да отблъскват дигиталните атаки, пусна нова услуга за съхранение на данни, която не начислява такси за изходящи цифрови потоци. Матю Принс, шефът на CloudFlare, казва, че това трябва да "отключи истинския потенциал на облака", като позволи на бизнеса да смесва и съчетава услуги от различни доставчици. "Всеки доставчик на облак има различни силни и слаби страни", казва Принс. Инвеститорите все още виждат силните страни на CloudFlare - въпреки скорошния спад на фона на общото охлаждане на новите технологични акции пазарната стойност на фирмата 45 млрд. долара е осем пъти по-висока от тази след първичното ѝ публично предлагане през септември 2019 г.

Ако залози като този на Принс се изплатят, индустрията ще стане по-конкурентоспособна. Що се отнася до Altinity, нейното компютърно табло е плод на нейния продукт - базирана на облак база данни, която позволява на потребителите да преглеждат информация, включително сметки, в реално време. Компанията обмисля да пусне кода на таблото за всеки, който иска да го използва или адаптира. Колко благородно от нейна страна.

2022, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved