Телекомите в ЕС призоваха Брюксел да изиска от IT компаниите да инвестират в интернет

Според телекомуникационния сектор развлекателните услуги само на няколко платформи представляват повече от 70% от целия трафик

Повечето телекомуникационни групи инвестират значителни средства за разширяване и модернизиране на своите услуги
Повечето телекомуникационни групи инвестират значителни средства за разширяване и модернизиране на своите услуги
Повечето телекомуникационни групи инвестират значителни средства за разширяване и модернизиране на своите услуги    ©  Reuters
Повечето телекомуникационни групи инвестират значителни средства за разширяване и модернизиране на своите услуги    ©  Reuters
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Най-големите европейски телекоми призоваха законодателите в ЕС да изискат от големите технологични групи да инвестират повече в разрастването на интернет инфраструктурата на континента, тъй като стриймингът и другите развлекателни услуги отговарят за все по-голям дял от потреблението.

В отворено писмо, публикувано от Financial Times, изпълнителните директори на Deutsche Telekom, Orange, Telefónica и Vodafone обвиниха платформите за стрийминг, гейминг и социалните мрежи, че се възползват от милиардите евро, инвестирани в интернет инфраструктурата, заявявайки, че "тежестта трябва да бъде разпределена по по-пропорционален начин". "Спешно призоваваме законодателите да въведат правила на ниво ЕС, за да превърнат този принцип в реалност", се казва в писмото, подписано от Хосе Мария Алварес-Палете, изпълнителен директор на Telefónica; Тим Хьотгес, изпълнителен директор на Deutsche Telekom; Ник Рийд, изпълнителен директор на Vodafone; и Стефан Ришар, изпълнителен директор на Orange.

Въпреки че телекомите и преди са отправяли подобни искания към европейските законодатели, компаниите заявяват, че са били окуражени от предложението на Европейската комисия "всички участници на пазара, които се възползват от цифровата трансформация, да допринасят справедливо и пропорционално за разходите за обществени стоки, услуги и инфраструктури", направено в декларация относно цифровите права миналия месец.

"Предполагам, че ще видим повече подобни позиции, особено по време на френското председателство на Съвета на ЕС, тъй като в миналото те са били доста критични към големите технологични компании", казва Матю Хаует, анализатор в Assembly Research.

Понижаване на рентабилността

Повечето телекомуникационни групи инвестират значителни средства за разширяване и модернизиране на своите услуги - от медни и оптични кабели до изграждане на 5G инфраструктура, но от години се сблъскват с ниски маржове и понижаващи се пазарни оценки. Въпреки че цената на акциите на Deutsche Telekom се е повишила с 12% през последните 5 години, тези на Orange са спаднали с 25%, на Telefónica с над 50% и на Vodafone - с близо 30%.

Четворката предупреди, че пазарите на дребно в сектора "непрекъснато намаляват по отношение на рентабилността" и "мрежовите оператори не са в състояние да договарят справедливи условия с тези гигантски платформи поради силните им пазарни позиции, асиметричната им сила при договаряне и липсата на равни регулаторни условия".

Така телекомите не могат да постигнат реална възвръщаемост от значителните инвестиции, което поставя под риск по-нататъшното развитие на инфраструктурата. Според лидерите на компаниите, ако не се поправят тази небалансирана ситуация, Европа ще изостане от другите световни региони, което в крайна сметка ще влоши качеството на услугите за всички потребители.

Техният призив е подобен на скорошен спор в Южна Корея заради рязкото увеличаване на трафика поради успеха на сериала на Netflix Squid Game. SK Broadband, собственост на най-големия телеком в Южна Корея SK Telecom, миналата година подаде съдебен иск срещу Netflix, за да покрие разходите от увеличения трафик, като заяви, че се е наложило да обнови мрежата си.

Стрийминг компаниите смятат, че не бива да бъдат принуждавани да плащат повече за мрежата, цитирайки концепцията за "интернет неутралност", според която не трябва да се позволява на доставчиците да дискриминират или да таксуват компаниите по различен начин на базата на тяхното потребление или съдържание. Те също така твърдят, че са инвестирали много в собствените си сървъри, за да гарантират, че могат да предоставят съдържание на потребителите, без да претоварват мрежата.