Фондът Vitosha Venture започва 2022 г. с 12 нови сделки за над 6 млн. лв.

Пет дружества влизат във втория випуск на акселераторската програма на фонда

Екипът на фонда
Екипът на фонда
Екипът на фонда    ©  Надежда Чипева
Екипът на фонда    ©  Надежда Чипева

Фондът за рискови инвестиции Vitosha Venture Partners обяви първата си вълна от инвестиции за 2022 г. В нея влизат 12 компании от разнообразни сектори, които ще получат финансиране на обща стойност 3.375 млн евро. Фонд мениджърът управлява 25.9 млн. евро предимно публичен ресурс от Фонда на фондовете, който инвестира в дялове на компании в различен етап на развитие.

В портфолиото от инвестиции на Vitosha Venture влизат още 42 български стартъпа, които досега получиха финансиране над 6.3 млн. евро. Освен обявената инвестиционна вълна от 12 компании, които ще получат между 75 и 700 хил. евро, той ще подкрепи още 5 компании в начален етап на развитие, участващи в т.нар. акселераторска програма. Ускорението на вложенията е очаквано и с тенденция да продължи, тъй като партньорите имат определен брой сделки, които трябва да сключат до края на мандата си през 2024 г. Управляващият партньор Макс Гурвиц коментира пред "Капитал", че до края на 2022 г. ще бъдат направени още около 30 инвестиции.

И стоки, и услуги

Първата инвестиция за 150 хил. евро е в Stinky Socks (чрез "Арктик Фокс Съплай"), която произвежда чорапи и облекло за зимни спортове. "Досега компанията беше хоби проект на двамата братя основатели. С инвестицията в новото дружество "Арктик Фокс", което придоби стария бизнес на Stinky, компанията поема в нова посока", коментира управляващият партньор Макс Гурвиц. Инвестицията ще помогне на Stinky за разработване на нови канали на дистрибуция, разширяване на продуктовото портфолио и стартиране на онлайн магазин.

Pet Buddy (чрез "Пет Бъди") е следващата инвестиция, която получава 200 хил. евро. Тя развива абонаментна услуга за доставка на продукти и услуги за домашни любимци. Vitosha Venture решават да подкрепят компанията, защото вярват, че има потенциал да бъде лидер в онлайн продажбите в сегмента. Свежият капитал ще бъде използван за разработка на софтуера, покриване на маркетинг разходи и администриране на бизнеса.

Брандът Vgan (който работи чрез дружеството "Виган експорт") получава инвестиция на стойност 200 хил. евро срещу дълг 7.41%. Компанията произвежда веган шоколад, който предстои да предложи на европейския, азиатския и американския пазар. "Понастоящем продуктите на VGAN се произвеждат в тестов и ограничен мащаб в Норвегия и България. Основателите на компанията, Томас Крафт и Сверре Рефсъм, имат богат опит в сегмента на премиум шоколадите с предишни успешни бизнеси като Novelty Foods", коментира Камен Банковски, мениджър във фонда.

Четвъртата, най-мащабна, инвестиция е за 700 хил. евро в производителя на батерии за електрически велосипеди Voltrax (чрез "Волтракс"). "Европейските производители на велосипеди вече имат регулаторно наложени ползи да купуват компоненти от местни доставчици вместо от китайски. Считаме, че компанията има потенциал да се възползва от този контекст и да стане европейски лидер в производството на батерии за електрически велосипеди", казва партньорът във Vitosha Venture Стоян Недин. Voltrax снабдява с батерии електрическите велосипеди Econic One (варненската "Елджой") и ще си партнира в региона с Panasonic. Инвестицията ще бъде използвана за разширяване на производствения капацитет.

Доставчикът на стоки и услуги за слънчеви покривни панели Greenray ("Грийнрей") е петата инвестиция за 200 хил. евро срещу дълг от 20%. Компанията на Ангел Василев се занимава с цялостния процес от проектирането до финансиране на слънчеви инсталации, които монтира както върху жилищни сгради, така и върху индустриални. "Компанията e все още на най-ранен етап на развитие и ще започне дейност през първото тримесечие на тази година. Няколко нейни проекта вече са в процес на подготовка и договаряне", коментира партньорът във Vitosha Venture Марин Илиев. Финансирането ще се използва за оборотен капитал, покриване на разходи за маркетинг и продажби.

Инвестиции в дигитални решения

Шестата инвестиция, за 75 хил. евро, е в 15% дял във Voxxy (през дружеството "Вокси БГ"), която завърши акселераторската програма на фонда Vitosha ACCELERATE. Тя изгражда социална мрежа, базирана на гласови съобщения, която свързва слушатели и водещи на подкасти. "Ако Voxxy се развие, може да се позиционира сред големите гиганти на пазара и да бъде желан актив за придобиване от големи световни компании", казват от Vitosha Venture. Инвестицията ще се използва за доизграждане на платформата. Очаква се тя да заработи през втората половина на 2022 г.

Седмата инвестиция, на стойност 600 хил. евро, е в 22% от капитала на компанията Operator.bg (чрез "Сейвър Тех"). Тя изгражда платформа за сравнение на широк спектър оферти за услуги за дома и офиса, така че потребителите да изберат най-изгодната пакетна оферта. Инвестицията ще се използва за надграждане на продукта, маркетинг и продажби.

Благотворителната платформа WeHugIt (чрез "УиХъгИт България") е осмата, която получава 100 хил. евро при 7% дял за фонда. Тя предлага прозрачно финансиране на различни кампании за набиране на средства с помощта на блокчейн технология. В целевата й група попадат и инфлуенсъри, които разчитат на подкрепа от своите последователи. Липсата на конкурент на пазара е водещият мотив зад инвестицията на Vitosha Venture. Полученото финансиране ще се използва за завършване на платформата и покриване на разходи за маркетинг.

Следващата компания, получила свежи 200 хил. евро, е Preo Now (чрез "Прео Нау"). Тя развива платформа за предварителни покупки на широк набор от стоки като електроуреди, мода, храни, детски стоки и други в замяна на отстъпки. "Платформата е насочена основно към брандове, които имат редовни клиенти или фирми, които се стремят да изградят критична маса от редовни клиенти", казва Стоян Недин. Средствата ще се използват за завършване на платформата, сключване на партньорства, продажби и маркетинг.

Десетата инвестиция на Vitosha Venture е в компанията Sheetly (чрез "Шийтли"), която получава 100 хил. евро при 8% дял. Тя разработва софтуерно решение за онлайн търговци, които управляват продуктова информация измежду множество канали за продажба. "Sheetly улеснява ръчната синхронизация и поддръжка на данни - процес, отнемащ много време и с висока вероятност за грешки, водещи до финансови загуби", казва фонд мениджърът. Компанията ще вложи полученото финансиране в това да завърши продукта и в набирането на първите му потребители.

В резултат от ковид кризата много компании бяха принудени да напуснат офисите си, което доведе до бум на свободните офис пространства. Платформата Multispace (чрез "Мултиспейс България") свързва именно собствениците на незаети офис площи с хора, които търсят по-гъвкава локация. Дружеството е единадесетото, което получава свеж капитал от 400 хил. евро (срещу 20% дял), който ще му помогне да достигне следващ етап на развитие. Vitosha Venture вярват, че този бизнес модел ще монетизира и организира работата извън традиционните офиси.

Последната инвестиция на фонд мениджъра на стойност 200 хил. евро (дял от 21.95%) отива при бранда Aeco Space, който разработва софтуер за специалисти в строителната и архитектурната индустрия. Средствата ще се използват за доразвиване на компанията и излизане на нови пазари.

Кой влиза в акселераторската програма

Освен дванадесетте пълни сделки Vitosha Venture обяви и втория "випуск" от компании, които ще участват в акселераторската програма. Тя ще продължи три месеца, по време на които участниците ще получат фундаментални познания за пазарната ниша, в която оперират. Всяка компания ще получи и сийд финансиране между 25 и 50 хил. евро.

"Както и в предишната итерация на Vitosha ACCELERATE, ние прилагаме персонализиран подход към типа компании в групата, както и към всяка индивидуално, чрез структуриране на ежеседмична програма с групови и персонални сесии. Целта ни е да предоставим максимално приложима и целенасочена помощ", коментира партньорът Камен Банковски.

В акселераторската програма влизат:

DAacademy ("Домашна академия"), платформа за частни уроци, предназначена за ученици от 1 до 12 клас.

Tom Termochromic ("МУТИВ.БГ"), течен термометър, който се нанася директно върху кожата.

FoxCrop ("ФРЕШЧУ"), B2B дигитален пазар за храни на Балканите, позволяващ свободна търговия без посредник.

Swipe.bg ("СУАЙП БГ"), платформа за покупко-продажба на мобилни телефони втора употреба.

"Реър Инкорпорейшън", абонаментна услуга за контактни лещи.
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал