Фондовете NV3 и HR Capital инвестират 870 хил. евро в българската Releva

Компанията разработва инструменти, базирани на изкуствен интелект, за онлайн търговия

Съоснователите на Releva Георги Георгиев и Явор Стойчев
Съоснователите на Releva Георги Георгиев и Явор Стойчев
Съоснователите на Releva Георги Георгиев и Явор Стойчев    ©  Releva
Съоснователите на Releva Георги Георгиев и Явор Стойчев    ©  Releva

Българската компания Releva, която разработва инструменти с изкуствен интелект за онлайн магазини, е набрала 870 хил. евро. Инвестицията се води от NV3 и третия фонд NEVEQ, който управлява предимно публичен ресурс от Фонда на фондовете. В рунда влизат още HR Capital на Христо Христов, "Верто инвест" и частни инвеститори.

Продуктът на Releva предвижда бъдещи покупки на клиенти, предлага им продукти, от които може да са заинтересовани, персонализира и оптимизира маркетинга на онлайн магазините. Основната цел е оптимизирането на приходите в електронната търговия.

Пред "Капитал" изпълнителният директор на Releva Георги Георгиев коментира, че парите от инвестицията ще бъдат използвани в две направления - разширение на екипа и навлизане на нови пазари. В момента в компанията работят седем души, които трябва да станат 15 до края на годината, като се запази сегашното съотношение - трима софтуерни разработчици, двама маркетинг специалисти и двама представители за продажби.

Оптимизиране на българските онлайн магазини

Идеята за Releva се появява през 2019 г., когато Георги Георгиев и Явор Стойчев разработват първоначална версия на продукта, която се използва от спортния търговец Sport Depot и онлайн супермаркета Ebag. Георгиев е бивш служител на Leanplum и "Онтотекст", а Стойчев - на Amazon, като и двамата имат предишен опит в разработването на изкуствен интелект.

"Създадохме нещо, което искахме отдавна, но все не ни оставаше време. Не беше задължително да е продукт за онлайн търговия, но видяхме, че търговците са готови да си плащат и създадохме реална компания", казва Георгиев.

Дружеството "Релева" се появява през юни 2020 г., но до този момент няма отчет с пълна финансова година в Търговския регистър.

Първоначално Releva залага изцяло на органичното разширение и не влага пари в маркетинг. Сега част от парите ще идат именно за маркетинг и разрастване извън страната, като целта според Георгиев е компанията да може да изкарва достатъчно пари органично, за да издържа основния си екип.

Досега компанията е работила изцяло в България. "Локалният пазар позволява създаването на мрежа от хора, които ти казват лично какво работи и какво не работи. Ако бяхме излезли директно на чужд пазар, това щеше да бъде проблем", казва Георгиев. Той добавя, че все още има място за растеж в България, но вече се дискутира кои да бъдат първите външни пазари за разширение. "Най-вероятно първо ще погледнем регионално", казва още Георгиев и добавя, че и в момента компанията работи с чужди пазари, защото решението ѝ се използва от международни търговци като Sport Depot във всички пазари, в които оперират.