Българската софтуерна компания без програмисти

Младото дружество Sappience разработва софтуерен продукт чрез лоу-код технологията, която не изисква писане на код

Ангел Георгиев съосновава Sappience след години работа в компании за бизнес софтуер, които намира за прекалено бавни и неефективни
Ангел Георгиев съосновава Sappience след години работа в компании за бизнес софтуер, които намира за прекалено бавни и неефективни
Ангел Георгиев съосновава Sappience след години работа в компании за бизнес софтуер, които намира за прекалено бавни и неефективни    ©  Цветелина Белутова
Ангел Георгиев съосновава Sappience след години работа в компании за бизнес софтуер, които намира за прекалено бавни и неефективни    ©  Цветелина Белутова
Темата накратко
  • Българската Sappience разработва софтуерен продукт чрез технология, която не изисква писане на код.
  • Компанията работи с индустрии, в които има голям брой физически активи.
  • През октомври Sappience набра 200 хил. евро, а в края на тази година се очаква нов рунд на финансиране.

"При нас няма нито един програмист. Хората, които се занимават с разработка и имплементация, са хора от бизнеса. Грубо казано, ние сме софтуерна компания без програмисти. При това продуктова компания. Това е нещо, което малко или много ни отличава на пазара не само в България, но и в световен мащаб", казва Ангел Георгиев. Основаната от него Sappience, на която е и изпълнителен директор, е една от малкото компании в световен мащаб и още по-малкото такива - потенциално единствена - в България, която разработва софтуер чрез технологията low-code/no-code (лоу-код), която позволява създаването на приложения без писането на код.

Лоу-код е колкото технология, толкова и идеология, която се ражда през 2014 г. Тя не произвежда софтуер чрез магия, а стъпва на код, който вече е написан, и позволява върху него да се правят различни приложения по много по-прост начин, най-често чрез визуално "нареждане" на приложение.

В случая на Sappience тази технология се използва за продукта Asset Insider, насочен към бизнес клиенти, които имат голям брой физически активи, на които искат да направят дигитални близнаци - виртуален еквивалент, който събира данни, анализира ги и позволява симулиране на сценарии от типа "какво, ако", без да се пипат наистина физическите активи.

"С най-прости думи, идеята е да имаш технологичен инструмент, чрез който да разработваш бизнес приложения без необходимостта да пишеш код - без да си програмист, без да знаеш различни езици", казва Георгиев. "В много от случаите бизнесът или клиентът имат изисквания, други хора събират тези изисквания и ги превеждат на технически език, после програмистите пишат, после други хора тестват и накрая веригата се затваря. Но тази верига е много дълга, всичко това отнема много време и води до загуба или изкривяване на информация."

Всичко това прави технологията и компанията интересни на инвеститорите. През есента на 2021 г. Sappience набра 200 хил. евро пресийд инвестиция, водена от фонда Innovation Capital, който оперира предимно с публичен ресурс от Фонда на фондовете. Това е една от най-големите инвестиции на фонда, който обичайно инвестира по-дребни суми в множество тепърва зараждащи се компании.

Sappience е основана от Ангел Георгиев и Атанас Янакиев през 2019 г. и работи през дружеството "Саппиенс", което за 2021 г. отчита 371 хил. лв. приходи, скок от над 200% спрямо 2020 г., когато приходите са 124 хил. лв. Освен Георгиев и Янакиев, които държат общо 71% от компанията, дялове имат и Илия Христозов и Таня Стоянова. Фондът Innovation Capital е собственик на 15% от компанията.

По-бързо, по-лесно

Преди да основат Sappience, Георгиев и Янакиев се занимават с технологии, които им се струват прекалено бавни и сложни. Георгиев е работил в компании за интеграция на системи за управление на ресурси (ERP) и връзки с клиентите (CRM), а Янакиев е помагал за разработването на уеб и мобилни приложения като дизайнер. Нито един от двамата не е програмист.

"Внедряването на системи е много тромав процес и невинаги крайният резултат покрива очакванията. Затова започнах да търся динамика и бягане от традиционния бизнес модел на такива решения", казва Георгиев.

Двамата се насочват към low-code/no-code технологията не само защото е по-лесна и интересна, но и защото тя решава най-големия проблем в софтуерната индустрия - липсата на кадри. Така клиентите, които искат да използват продукта на Sappience Asset Insider, могат просто да се абонират за него и сами да създадат свое приложение или дигитален близнак, без да наемат програмисти или да заемат ресурс от друга компания.

"Търсенето на бизнес приложения е много по-високо от предлагането, затова са нужни такива решения, които да доведат до ефективност във времето и разходите. Ако трябва да направим референция към нас, бизнесът иска да се свързва със собствените си активи и да извлича информация от тях. Лоу-кодът позволява бизнесът още днес да седне и да реши какво иска, след което да си го разработи, без да наема програмисти, където предлагането отново е много по-малко от търсенето", казва Георгиев.

Asset Insider е насочен към секторите телекомуникации, производство, възобновяема енергия, управление на недвижимо имущество, превоз на стоки, или иначе казано, индустриите с много физически активи. "Там, където, ако имаш проблем с активите, имаш проблем с целия жизнен цикъл на бизнеса си и крайния си клиент", казва Георгиев и добавя, че е логично хората, които правят приложенията за активи, да не са програмисти и да не им се налага да могат да пишат код. "Този, който знае какво трябва да бъде налягането в тръбите или кога е следващата проверка на дадена машина, той не е програмист."

Освен всичко друго продуктът на Sappience позволява и интеграция на други приложения, отново без да са нужни особени технически знания. Както казва самият Георгиев, много бизнес клиенти сами "включват щепсела".

В търсене на следващия рунд

В момента в компанията работят осем души, като по план до края на лятото те трябва да станат 15. Сегашното разрастване ще бъде финансирано чрез инвестицията от 200 хил. евро. Георгиев казва, че се търсят основно хора в продажбения процес, но подобно на пазара на програмисти, намирането на добри продавачи на особен вид бизнес софтуер също не е лесно. "Много е трудно намирането на нахъсани, мотивирани търговци, които могат да продават извън България."

"Инвестицията е с цел да яхнем по-бързо вълната и да оптимизираме процесите по продажбата и имплементирането на продукта в различните бизнеси. Много по-агресивно бихме могли да влезем на няколко пазара, които сме идентифицирали, като инвестираме в продажби и маркетинг", казва Георгиев, като посочва целевите пазари - скандинавските държави и САЩ на първо място.

Освен инвестицията наскоро Sappience получи и сертификат Microsoft Low-Code Advanced Specialization, единствената компания в Централна и Източна Европа, която разполага с такъв. Гиганти като Microsoft и Salesforce, които традиционно са производители на CRM системи, обръщат внимание на лоу-код тенденцията в опит да опростят продуктите си.

Същевременно компанията вече мисли за последващ рунд на финансиране, който да се случи до края на годината. Георгиев не казва конкретна сума, която компанията търси, но казва, че вече има разговори с британски и американски фондове, които са заинтересовани от лоу-код технологията.

Показателното според Георгиев е, че фондовете са проактивната страна, а не Sappience, заради все още малкия брой лоу-код компании в света. "След като постигнем това, което сме си заложили с първия рунд, искаме да търсим следващо финансиране. Още преди да сме отворили темата за такъв рунд, вече имаме интерес от външни фондове за рисков капитал. За тях е важно не само че използваме технологията, но и че я използваме за продукти, а не за услуги", завършва той.

Q&A

Търсите ли програмисти?

Ако говорим за традиционни, то лека-полека започваме да търсим и това умение, защото в момента продуктът ни е 90% лоу-код - ноукод, но и 10% традиционно програмиране. Тази нужда като съотношение няма да се промени, но заради обема от работа ще започнем да търсим и такива хора в следващите ни колеги. Под никаква форма няма да се откъснем от основния ни фокус, който е лоу-код.

В кои пазари се целите?

Скандинавските държави и САЩ. Централна и Източна Европа е пазар, в който имаме много добре изградени отношения с Microsoft, а и сме позиционирани тук, така че и това е пазар от интерес, но основните ни кампании са насочени към Скандинавия. По-нататък ще мислим и за Западна Европа.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ltoshev avatar :-|
    Lubomir Toshev

    Хубава идея но не винаги можеш да минеш без писане на код. Подозирам, че продуктите направени по този начин са доста бавни и тромави и вероятно грозни. Добре е да покажат нещо от тяхната продукция. Иначе на хартия звучи доста добре.

    Нередност?
  • 2
    ved08379705 avatar :-|
    Lazar Mateev

    Никога повече не бих си губил времето за SAP и подобни ERP, със Сапиенс за броени дни направихме софтуер и уеб портал за стотици партньори, което а практика е невъзможно с добре познатите ERP софтуери. Low Code / No Code е бъдещето и го осъзнах преди 5 години след като почнах да решавам проблемите си с MS SharePoint и то без пари. Доверетесе се на Сапиенс и няма да сгрешите.

    Нередност?
Нов коментар