Закони и съдебни спорове застрашават печалбите на Apple и Google

Регулаторите се насочват към магазините за приложения

Миналото лято Южна Корея забрани на магазините за приложения да принуждават разработчиците да използват определена платежна система. През декември регулатор в Нидерландия взе подобно решение срещу Apple.
Миналото лято Южна Корея забрани на магазините за приложения да принуждават разработчиците да използват определена платежна система. През декември регулатор в Нидерландия взе подобно решение срещу Apple.
Миналото лято Южна Корея забрани на магазините за приложения да принуждават разработчиците да използват определена платежна система. През декември регулатор в Нидерландия взе подобно решение срещу Apple.    ©  Reuters
Миналото лято Южна Корея забрани на магазините за приложения да принуждават разработчиците да използват определена платежна система. През декември регулатор в Нидерландия взе подобно решение срещу Apple.    ©  Reuters

Какво е необходимо, за да се обуздаят две от най-големите компании в света? Очевидно коалиция от шведските музикални стриймъри, южнокорейски политици и нидерландски приложения за запознанства. Те, изглежда, успяват където американското федерално правителство се провали - да наложат промени в начина, по който Apple и Google управляват своите магазини за приложения.

Голям бизнес

Магазините за приложения са големи бизнеси с общи миналогодишни продажби на стойност 133 млрд. долара, три пъти повече от преди 5 години (виж графиката). Apple и Google държат дял до 30%, което се смята, че допринася до една пета за оперативните печалби в Apple и Alphabet, компанията майка на Google. Таксата от 30% в магазина за музика на Apple iTunes беше копирана в този за приложения на iPhone, започнал да предлага услуги през 2008 г. След като хората вече използват своите телефони за игри, стрийминг и много други неща, тя се превърна в данък върху цифровата дейност. Регистрирайте се за услуга като Disney+ на вашия телефон и Apple или Google ще получават дял от вашия абонамент завинаги. Приложенията трябваше да използват платежните системи на технологичното дуо и не можеха да съобщават на потребителите за други начини за регистрация. Оплакванията на разработчиците доведоха само до малки отстъпки: миналата година Apple заяви, че ще им позволи да препращат към външни страници за плащане, и Google намали своята такса за абонаменти. Сега обаче защитата се пробива.

Оплакванията на разработчиците доведоха само до малки отстъпки.

Миналото лято Южна Корея забрани на магазините за приложения да принуждават разработчиците да използват определена платежна система. През декември регулатор в Нидерландия взе подобно решение срещу Apple след оплакване от разработчиците на приложения за запознанства. На 23 март тенденцията стана световна. Google обяви сделка със Spotify, яростен критик на таксите в магазините за приложения, че ще позволи на услугата за стрийминг на музика да извършва собствени плащания. Google ще намали комисионата си, най-вероятно в съответствие с понижението от 4%, договорено в Южна Корея. Компанията заяви, че предстоят още сделки.

Опит за промяна

Великодушието на Google предвижда закони, които може да изискват по-големи отстъпки. Законопроект, внесен в американския Конгрес, ще принуди магазините за приложения да позволят алтернативни начина за плащане и ще позволи на разработчиците да рекламират други начини за регистрация. По-голяма заплаха идва от Закона за цифровите пазари на ЕС (DMA), чийто работен вариант беше одобрен на 24 март. Огромният закон покрива множество елементи на цифровите пазари, включително магазините за приложения. DMA, който е напът да влезе в сила през следващата година, ще принуди мобилните платформи да позволят магазини за приложения на трети страни и ръчно инсталиране на приложения директно от интернет - нещо, което Google позволява, но Apple не. Нарушителите ще се изправят пред глоби в размер на 20% от световните си приходи и забрана на придобивания. Според поддръжниците на DMA разрушаването на затворените градини ще засили конкуренцията.

Шефът на Apple Тим Кук е предупредил, че ръчното зареждане от интернет ще "унищожи сигурността на iPhone". Това е малко прекалено: Apple позволява това да става на нейните настолни компютри, без да се стига до произшествия. Но далеч по-големия дял на Apple в мобилния пазар може да направи iPhone по-сочна цел за зловреден софтуер. И компанията залага много на поверителността и сигурността. Без значение какво вярват авторите на DMA, пише технологичния анализатор Бенедикт Евънс, не можете да "приемете закон срещу компромиси".

2022, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар