Автономен автомобил опита да избяга от полицаи в САЩ

Случаят поставя въпроса кой носи отговорност при инциденти с коли, които нямат шофьори

Макар и забавен, случаят не дава отговор на най-належащия въпрос, който съпътства автономните автомобили - кой носи отговорност при инцидент
Макар и забавен, случаят не дава отговор на най-належащия въпрос, който съпътства автономните автомобили - кой носи отговорност при инцидент
Макар и забавен, случаят не дава отговор на най-належащия въпрос, който съпътства автономните автомобили - кой носи отговорност при инцидент
Макар и забавен, случаят не дава отговор на най-належащия въпрос, който съпътства автономните автомобили - кой носи отговорност при инцидент

Колите преживяват големи промени през последните години. Двигателят с вътрешно горене отстъпва постепенно място на електрическия. Сериозно развитие претърпява и развитието на автономните автомобили (AV), като във все повече градове в САЩ се движат такива превозни средства.

Любопитен случай от Сан Франциско обаче поставя един много важен въпрос пред обществото и институциите - кой носи отговорност, в случай че самоуправляващ се автомобил участва в инцидент на пътя? Отговорът на този въпрос е изключително важен, като от него зависят хиляди бъдещи случаи.

Какво се е случило в Сан Франциско

Видеото, заснето от жител на града, показва автомобил на местната полиция, който решава да спре кола GM Cruiser за рутинна проверка на документи. Малко след като Cruiser-ът спира и един от полицаите тръгва към него обаче, колата отново потегля. Тя преминава светофар, след което отново спира отстрани на платното по начин, по който няма да пречи на движението. Важно е да се спомене, че колата на GM, която е базирана на Chevrolet Bolt, прави повторното си спиране едва след като полицейската патрулка включва светлинния сигнал на бурканите си.

'

На видеото се забелязва и как случайни минувачи се забавляват със случката, като няколко пъти подвикват на полицаите "И с кого ще говорите сега". В случая производителят е оставил телефонен номер, на който органите на реда да звъннат, в случай че спрат една от колите на компанията. Един от полицаите е звъннал на посочения номер, като изявление на Cruiser в Twitter потвърждава, че до фиш или глоба не се е стигнало.

Кой носи отговорност

Макар и забавен, този случай не дава отговор на най-належащия въпрос, който съпътства автономните автомобили - кой носи отговорност в случай на инцидент. Ако съдим по случилото се в Сан Франциско, когато полицията спре подобно превозно средство, органите на реда просто трябва да звъннат на телефонен номер и проблемът е решен. Крайно нетехнологично и обратно на автономността, нали?

Законовата несигурност около самоуправляващите се автомобили не е нещо ново. Според проучване на Американската автомобилна асоциация (AAA) от 2020 г., шест от десет американци казват, че се нуждаят от известна яснота за това кой ще бъде законно отговорен за инцидент, преди да излязат на пътя със самоуправляваща се кола.

Конкретен отговор за това все още липсва, като различните щати в САЩ имат различни закони, но между тях може да се правят паралели. Ако по време на катастрофата в автономната кола е присъствал шофьор, който има книжка, отговорността може да падне върху него. Това е така, защото в случая той може да бъде обвинен в небрежност, която му е попречила да предотврати инцидента. В този случай те могат да носят поне частична отговорност според закона. Друг вариант, при който собственикът или шофьорът биха били отговорни, е в случай че превозното средство има нужда от поддръжка или ремонт, а такъв не е бил направен.

От друга страна, ако основната причина за катастрофата е проблем със самия самоуправляващ се автомобил, като неизправност на софтуера например, тогава производителят може да понесе последствията. Отговорността би паднала върху компанията, която е произвела превозното средство и в случай, че тя не е предупредила потребителите за потенциалните опасности от пътуването в автономно превозно средство.

Макар и законовите въпроси все още да не са напълно изяснени, може да бъдем сигурни в едно - очаквайте да видите повече достойни за смях взаимодействия като това в Сан Франциско. Все повече автомобилни производители пускат тестови паркове за самостоятелно управляващи автомобили, което със сигурност ще доведе до още забавни моменти.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    ss avatar :-P
    SS
    • + 1

    И изкуствения интелект мрази ченгета ...

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал