Грижата за хората е в основата на нашата фирмена култура

Омид Резвани - изпълнителен директор и собственик на "Мобайл Уейв Солюшънс"

Омид Резвани - изпълнителен директор и собственик на "Мобайл Уейв Солюшънс"
Омид Резвани - изпълнителен директор и собственик на "Мобайл Уейв Солюшънс"
Омид Резвани - изпълнителен директор и собственик на "Мобайл Уейв Солюшънс"
Омид Резвани - изпълнителен директор и собственик на "Мобайл Уейв Солюшънс"

Визитка

Омид Резвани е в сферата на технологиите вече повече от 25 години. Завършва "Компютърни науки" в Лондон и стартира кариерата си като програмист в "Нокия" през 1996 г. Малко по-късно завършва и MBA програма към Imperial College в Лондон.

След кариера в различни технологични компании през 2017 г. създава "Мобайл Уейв Солюшънс" в България. Освен технологиите, които са негова страст през годините, той се ориентира и към въвеждане на иновативни модели на управление.

Как се развива компанията в условията на пандемия през последните години и на какво ви научи ковид кризата?

- "Мобайл Уейв Солюшънс" е бутикова софтуерна компания, където бизнес целите са неразривно свързани с възможностите за развитие на хората. Ние предоставяме на клиентите ни цялостни решения във всички аспекти на софтуерния жизнен цикъл - от анализ и управление на проекта до разработване, тестване и поддръжка. Целта ни е да създаваме дългосрочни взаимоотношения с бизнес партньорите и да им предоставяме висококачествени услуги, извършвани от квалифицирани специалисти. Както за всеки друг бизнес, така и за нас преминаването през ковид кризата беше свързано с огромни предизвикателства, но и белязано с успех и редица постижения.

Пандемията засегна една голяма част от нашите клиенти, като доведе до временна загуба на приходи от бизнеса им. Това направи невъзможно за тях да продължат да инвестират в ИТ проекти. Основната ни цел в този момент беше да успеем да запазим клиентите си, като същевременно защитим хората си, които са най-ценният ресурс на нашия бизнес. Ние вярваме, че истинските партньори си личат в моменти на криза. Това беше моментът, в който трябваше да демонстрираме партньорството си към нашите клиенти, както и да покажем мъдро управление спрямо нашите служители.

Решението, което взехме, беше да направим 50% отстъпка на нашите клиенти за периода, в който те са лишени от приходи, като така си подсигурихме продължаване на работа по проектите. Същевременно инвестирахме в бизнеса, така че да сме сигурни, че това по никакъв начин няма да рефлектира върху служителите ни.

Успяхме дори да се справим с изплащане на годишните бонуси и добавихме нови социални придобивки. Бюджетът, предвиден за обучения, също беше запазен 100%, тъй като по време на пандемията хората имаха повече време да развиват нови умения. HR екипът се грижеше да повдига духа на колегите и да създава позитивно настроение дори от разстояние чрез малки, но важни жестове на внимание.

Това, на което ни научи преминаването през пандемията, беше, че ако една компания има стабилен, отговорен и подкрепящ екип, както и партньори, на които може да разчита, няма криза, която да спре развитието й.

Кои са новите тенденции във вашия сектор и какви са основните предизвикателства пред вас сега?

- В последните години ИТ секторът се развива с изключително бързи темпове. В резултат и на пандемията необходимостта от дигитализация се появи и в много нови сектори на икономиката. На пазара се появяват нови и нови компании, а съществуващите продължават да се разрастват, за да могат да отговорят на постоянно нарастващите потребности. Едно от най-големите предизвикателства към бизнеса в момента е намирането на опитни и квалифицирани кадри, които да могат да поемат нарастващия обем от работа. Специфичното при нас е, че в хората, които наемаме, ние търсим не само професионална квалификация, но държим да споделят нашите ценности и култура, което да им позволи да станат част от екипа и да се чувстват добре в него. За изпълнението на тази нелека задача разчитаме на силния ни тим, който се занимава с подбор, както и на различни програми за менторство и upskill обучения в компанията. От началото на тази година стартира и трейнинг академия, чиято цел бе да обучи хора без практически опит, които искат да се развиват като Java или JavaScript програмисти.

Как определяте условията за бизнес в България и какво според вас трябва да се подобри?

- България предлага добри условия и благодатна почва за развитие на ИТ сектора. Телекомуникациите, бързата и сигурна интернет връзка са в основата на изграждането на успешен ИТ бизнес. Това, което липсва в страната, е лесен и удобен начин за придвижване вътре на територията й, което да позволи и движение на кадри.

Клиентите на "Мобайл Уейв Солюшънс" оперират в различни страни по целия свят, поради което избрахме и стратегическото разположение на нашия офис, който в момента заема три етажа в сграда, която се намира на 20 минути от летището и на толкова от центъра на града.

Новата реалност, създадена от пандемията, ни позволи да разгърнем потенциала на работата от вкъщи и да разширим нашия екип и в градове като Пловдив и Варна, където вече имаме изградени цели екипи.

Това, което липсва на България, за да се превърне в един истински европейски ИТ хъб, е инвестиции в образование и повишаване на квалификацията както от страна на държавата, така и от бизнеса. Смятам, че първата крачка в тази посока е вече направена с откриването на новия Институт за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии, но има още много да се направи в тази насока.

Какво променихте в управлението на компанията - от процеса на подборна нови кадри, през грижата за хората и хибридния начин на работа?

- Стилът на управление в "Мобайл Уейв Солюшънс" винаги е бил различен от масовия корпоративен подход, съществуващ при повечето ИТ компании на пазара. При нас служителите участват активно във всички процеси, включително при вземане на важни решения, свързани с бизнеса. Всеки е добре дошъл да сподели идеите си за подобрение или развитие, персонално или на бизнеса. Ако са добре аргументирани, те биват подкрепени. Прозрачността на управлението и хоризонталната структура са част от ценностите на управленския стил.

Иновативният подход дава отражение и в процеса по подбор, където освен нововъведения наръчник при явяване на интервю, който нашите рикрутъри предоставят на кандидатите, в определени случаи се провеждат и индивидуални сесии за подготовка. За нас е много важно да оставим положително впечатление за компанията и процеса у всеки кандидат, дори и когато той не продължи напред по една или друга причина.

Грижата за хората е в основата на нашата култура. За нас е много важно всеки служител на компанията да чувства, че за него се полагат грижи и му се отделя лично внимание. Освен стандартните придобивки, които се приемат като даденост на пазара, ние се стремим да надградим с чести инициативи за сплотяване на колектива (обяд с изпълнителния директор, закуска в офиса, или Ден за работа с деца и домашни любимци). Нещо, което въведохме по време на пандемията и запазихме впоследствие, е допълнителната грижа за нашите служители в болничен. С цел да се чувстват по-малко стресирани и изолирани им пращаме кошници с плодове и лакомства. За родителите, които трябваше да преживеят онлайн обучението на децата си, организирахме учебен кът в офиса, който може да се ползва постоянно от всеки служител. Макар и да знаем, че работата от офиса създава по-сполотена и екипна атмосфера, ние сме възприели хибридния модел и даваме възможност всеки да направи личен избор и да работи оттам, откъдето се чувства най-добре.

Какви усилия полагате, за да надграждате уменията на служителите си и да ги запазвате дълго време в компанията?

- Развитието на хората е една от основните ценности в компанията. Ние инвестираме в развитието на допълнителни умения и квалификация на нашите служители, тъй като те са един от основните ни активи. Предоставяме възможност сами да изберат на какви курсове да се запишат или ние подбираме и предлагаме трейнинги, които смятаме за подходящи за тях, като изцяло покриваме разходите. Съвсем скоро ще имаме и човек, който ще бъде натоварен със задачата да се грижи за развитието и вътрешното обучение на хората.

За всеки служител има определен бюджет, който може да използва за повишаване на квалификацията и уменията си, свързани в настоящата му позиция или с преминаване към друга. Стимулираме и вътрешния обмен на опит между екипите в различните проекти, като организираме специални събития, на които това да се случва.

Всяко тримесечие се допитваме до служителите ни под формата на въпросник, чрез който да оценят компанията и развитието си в нея. Също така практикуваме т.нар. Stay interviews, които да ни помогнат да установим наличието на проблем в ранен стадий и да работим за неговото отстраняване.

Какви умения е добре да притежават младите специалисти, за да могат да се впишат по най-добрия начин във вашата компания?

- Открита комуникация, почтеност, адаптивност, прозрачно отношение към бизнеса и уважение към екипа, това са качествата, които ценим и градим в "Мобайл Уейв Солюшънс". Вярваме, че всеки може да бъде обучен, стига да има желание и да е достатъчно гъвкав да приеме предизвикателството.

Какви са вашите планове за развитието на компанията в следващите няколко години?

- В "Мобайл Уейв Солюшънс" имаме една основна амбиция и тя е да създадем място, което нашите клиенти да свързват с качественото разработване на техните продукти и стратегия за развитие. От друга страна, искаме за нашите служители компанията да е място, където те могат да се развиват и да следват амбициите си, като поддържат и един добър баланс между работа и личен живот.

Още от Капитал