Northvolt и Norsk Hydro откриват завод за рециклиране на батерии в Европа

Той най-вероятно ще се намира в Германия, има планове за разширяване и към Америка

Hydrovolt иска да отвори поне още един нов завод за рециклиране на батерии, които се използват за задвижване на електрически автомобили
Hydrovolt иска да отвори поне още един нов завод за рециклиране на батерии, които се използват за задвижване на електрически автомобили
Hydrovolt иска да отвори поне още един нов завод за рециклиране на батерии, които се използват за задвижване на електрически автомобили
Hydrovolt иска да отвори поне още един нов завод за рециклиране на батерии, които се използват за задвижване на електрически автомобили

Съвместното дружество на шведския стартъп Northvolt и норвежкия производител на алуминий Norsk Hydro вече започна дейност. То се казва Hydrovolt, като първият завод за рециклиране на батерии, които се използват за задвижване на електрически автомобили (EV), също вече работи. Той се намира в норвежкия град Фредрикстад и в момента капацитетът е около 25 хил. батерии за електрически автомобили годишно. Това е еквивалентно на целия брой клетки, достигащи края на живота си в Норвегия годишно.

Компанията също така обяви, че има планове за разширяване на дейността си, които включват отварянето на подобен завод и в Германия. "Искаме да се преместим в Европа и ще вземем решения в тази посока тази година. За нас е важно да изградим доверие в рециклирането на електрически батерии от автомобили, важно е използваните батерии да не пътуват из цяла Европа", каза Арвид Мос, ръководител на Hydro Energy, пред Financial Times.

Целта пред Hydrovolt е рециклирането на 150 хил. автомобилни батерии годишно до 2025 г. и половин милион до 2030 г. Компанията в момента е в процес на търсене на правилната локация за следващия си център, като според експерти най-големи шансове за това да приюти подобен завод има Германия. Окончателното решение се очаква да бъде взето до края на годината, а самият център за рециклиране да започне работа около 2024 г.

Стратегията

"Няма смисъл да се строи твърде голям завод в Норвегия. Това е пазар в ранния етап на развитие, не е и толкова голям. Искаме да доближим разширяването до мястото, където ще се появят големите обеми", каза Ема Неренхайм, главен директор по околната среда на Northvolt. Компанията също има своя собствена програма за рециклиране във всеки от заводите й и очаква това да осигури около половината от материала за екологичната си цел за 2030 г., а Hydrovolt да помогне за другата половина.

Компанията казва, че благодарение на нов дизайн на процеса Hydrovolt може да възстанови и изолира около 95% от материалите в батерията, включително пластмаса, мед, алуминий и черна маса, която е съединение, съдържащо никел, манган, кобалт и литий. Няколко нови концепции, предназначени да максимизират възстановяването на материалите, се прилагат в новия завод, включително система за събиране на прах, която гарантира, че ценният материал, който обикновено се губи чрез стъпки на механично рециклиране, се улавя.

Експертите смятат, че възстановяването на черната маса намалява днешната зависимост от добива като източник на първични суровини и всички относителни рискове, свързани с него. Преработката на черна маса в материал за батерии изисква хидрометалургична обработка, като тази, която се създава в завода за рециклиране на Northvolt в Швеция. До 2025 г. се очаква Hydrovolt да произвежда над 2 хил. тона черна маса годишно.

Голямо търсене

Очакванията са търсенето на рециклиране на батерии да нарасне драстично в следващите години, тъй като регулаторите изискват производителите на автомобили да ги изхвърлят безопасно в края на живота им. Hydrovolt очаква значително по-висока конкуренция, но се надява фактът, че е първата голяма компания в бранша да я постави в по-добра ситуация относно отношенията с регулатори, клиенти и застрахователи.

"Виждаме, че има голям интерес от страна на всички производители на пазара да получат помощ. Тъй като пазарът расте и с нарастването на обемите, мисля, че ще има значителна нужда от рециклиращи компании. Нуждата е огромна", казва Неренхайм.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал