Да се сбогуваме с бюрокрацията и бумащината

Как Vivacom помага на местната власт да дигитализира общуването с гражданите

Да се сбогуваме с бюрокрацията и бумащината
Да се сбогуваме с бюрокрацията и бумащината

Вероятно всеки от вас е стоял на опашки пред гишетата на държавната и общинската администрация и се е сблъсквал със страховития надпис "Тук не е информация!", опитвайки се да се ориентира. В недалечно бъдеще това може да се превърне само в неприятен спомен и първите регулаторни стъпки в тази посока вече са факт. На пазара вече има първите практически технологични решения, които да направят услугите на държавната и местната власт "по-цифрови" и "по-умни".

"Работим много усърдно с местната власт по проекти, свързани с изграждането на т.нар. кол-центрове в общините. Те се осъществяват в отговор на промените в наредба 7 за административното обслужване на гражданите, която беше приета от Министерския съвет в края на миналата година", разказва Пламена Иванова, регионален мениджър "Корпоративни продажби" на Vivacom за региони Варна и Шумен. Измененията във въпросната наредбата датират от октомври 2021 г., но са в сила от този април. В момента в общините текат сериозни преобразувания, за да може тя да бъде изпълнена. "Нашата цел е да се улесни обслужването на гражданите и да се подобри организацията на дейностите в общинските администрации", допълва Иванова.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Влезте в профила си Регистрация

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Вероятно всеки от вас е стоял на опашки пред гишетата на държавната и общинската администрация и се е сблъсквал със страховития надпис "Тук не е информация!", опитвайки се да се ориентира. В недалечно бъдеще това може да се превърне само в неприятен спомен и първите регулаторни стъпки в тази посока вече са факт. На пазара вече има първите практически технологични решения, които да направят услугите на държавната и местната власт "по-цифрови" и "по-умни".

"Работим много усърдно с местната власт по проекти, свързани с изграждането на т.нар. кол-центрове в общините. Те се осъществяват в отговор на промените в наредба 7 за административното обслужване на гражданите, която беше приета от Министерския съвет в края на миналата година", разказва Пламена Иванова, регионален мениджър "Корпоративни продажби" на Vivacom за региони Варна и Шумен. Измененията във въпросната наредбата датират от октомври 2021 г., но са в сила от този април. В момента в общините текат сериозни преобразувания, за да може тя да бъде изпълнена. "Нашата цел е да се улесни обслужването на гражданите и да се подобри организацията на дейностите в общинските администрации", допълва Иванова.

За да облекчи общуването между хората и местната власт, Vivacom започва да имплементира цифрови решения, базирани на основата на виртуалните телефонни централи. "Vivacom е доверен партньор на общините и затова им предлагаме интелигентно, комплексно телекомуникационно решение. То обединява предимствата на фиксираната и мобилната ни мрежа, за да се оптимизират разходите и да се създаде алтернатива на традиционната телефония с всички допълнителни функционалности и гъвкавост, която притежават IP реализираните решения", разяснява регионалният мениджър за Варна и Шумен. По отношение на имплементацията разговорите са в изключително напреднал етап с пет от петнайсетте общини в двата региона.

Въпросното софтуерно решение се базира на три основни компонента: така наречените SIP услуги, виртуални централи и отдалечено съхранение на информацията на "облачен" сървър. "Разбира се, Vivacom предоставя цялостно решение на местните власти, с които отдавна си партнираме изключително добре. Помагаме им да реализират нещо, което на тях така или иначе им се изисква по наредба 7", обобщава Пламена Иванова.

Виртуална или хардуерна телефонна централа

Предимствата, които дава изграждането подобни виртуални кол центрове, са по-голямата достъпност на информация при обслужването на гражданите. Преобразуването на традиционната телефония в IP базирана чрез виртуални централи дава на местната власт допълнителна гъвкавост. На първо място, тя съкращава разходите, които се правят за хардуер. Често се оказва, че наличната апаратура вече е морално остаряла, трудна за поддръжка и в крайна сметка, когато се тегли чертата - излишно скъпа. При виртуалната централа потребителите не само нямат разходи за поддръжката на хардуер, но и не се налага да има човек, който да се занимава с подобна дейност, защото тя изцяло се поема от Vivacom. Софтуерът също така дава изключително много функционалности, които са лесни за имплементация. "И, разбира се, не на последно място е облачното съхранение на информацията. Това е най-сигурният начин за запазване на данните, който също така гарантира резервираност на сървърите и непрекъсваемост на електрическото захранване", разяснява регионалният мениджър на Vivacom.

Друго улеснение за служителите на общините е, че с виртуалните централи те могат да работят на принципа на децентрализирания офис и не трябва задължително да бъдат събрани в една сграда. Дори ако се намират извън работното си място, благодарение на специално приложение, което може да е инсталирано на компютър или на телефон, те могат да продължават да си вършат работната дейност или от вкъщи, или от където и да е другаде по света. "В тази обстановка, в която ковид все още се разпространява, а и при положение че има всякакви други причини да си останем у дома, е важно да можем да работим отдалечено. Това е нещо, което вече не връзва хората на работното им място и те могат да си свършат работата буквално навсякъде - разбира се, посредством високоскоростен интернет, какъвто предлагаме", споделя Пламена Иванова.

Въвеждането на подобни дигитални решения обаче би било невъзможно без високоскоростен пренос на данни. "Както за проектите за виртуални кол-центрове в общините, така и за останалите ни иновативни решения, основата е оптичната свързаност, която осигурява достатъчно надежден и сигурен интернет. Vivacom има първата 10-гигабитова мрежа* в страната и продължаваме да инвестираме много в развитието на нашата инфраструктура", обобщава регионалният мениджър за Варна и Шумен.

Всевиждащите очи на местната власт

На основата на въпросната броудбенд инфраструктура телекомът продължава да развива и системи за умно видеонаблюдение във въпросните два региона. "Това е нещо, което не отшумява във времето, въпреки че от няколко години работим по подобни инициативи. Това вече не е екстра, а абсолютна необходимост", убедена е Иванова. Според нея проектите за видеонаблюдение вече не се ограничават само с предоставянето на оборудване под формата на камери. Вече става дума за имплементирането на интелигентно решение - със софтуер, който има аналитични функции и позволява "използването на камерите по най-добрия начин за вземане на решения: за намаляване на престъпността, за следене на потока на хора в населеното място и за задоволяването на други нужди на съответната община."

Според Пламена Иванова добър пример за развитие на подобен проект е община Смядово. "Община Смядово е отличен пример за иновативна местна власт. Наскоро дори спечелиха наградата "Иноватор в българското общество" и ние сме изключително щастливи, че сме част от изпълнението на проекти, подобряващи живота на хората в местните общности, чрез проявена креативност и иновативност", обобщава тя.

Имплементацията на проекти за видеонаблюдение на Vivacom вече не е само в нишата "местна власт", а вече говорим и за изграждане на решения в хотелски комплекси или пък в магазини от типа на големите хипермаркети. При последните благодарение на камерите и аналитичните функции на софтуера собствениците могат да определят например горещи точки и зони в обекта, като по този начин после може да се управляват разпределението и натоварването на персонала. "Така че разширяваме дейността и към частния сектор", обобщава местният мениджър на телекома.

Образование от бъдещето

В региони Варна и Шумен Vivacom работи много активно и по отношение на инициативите за дигитализация на образованието. "Wi-Fi зоните и STEM проектите в образованието са две инициативи, в които изключително много си партнираме с местната власт. Става дума за инициативи, финансирани по линия на Министерството на образованието и науката (МОН)", споделя Пламена Иванова. Според нея телекомът е отговорен за дигитализацията на голяма част от местните учебни заведения, които са кандидатствали и са одобрени за финансиране от МОН. "Основната цел на изградените от Vivacom Wi-Fi зони е предоставянето на интернет, който обаче да не е съсредоточен в кабинета по информатика, а на територията на цялото училище - с еднаква скорост и сигурност на онлайн достъпа", допълва тя.

Оборудването, което е инсталирано във всяко училище, е съобразено с броя на учениците и учителите, така че да се осигури достатъчен капацитет. Не е задължително всички те да могат да се свържат едновременно, но трябва да има такава теоретична възможност и функционалност. "Едно е оборудването, ако учебното заведение е със 100 ученици и е в някое от малките населени места. Съвсем друго е, ако се обучават 500-600 души, както е например във Варна или в Шумен", коментира Пламена Иванова.

Нещото, с което тя се гордее особено много, са т.нар. STEM проекти. "Тук говорим за изграждането на интерактивни класни стаи в зависимост от профила на училището. Целта е максимално доближаване на учениците до реалната среда в сферата, в която искат да се развиват", споделя Иванова. И продължава: "Говорим за оборудване със специални проектори, с 3D принтери, с VR очила, със специални софтуери, чрез които учениците да могат наистина да се докосват до това, което им предстои занапред при бъдеща реализация в съответната професия." Според Иванова STEM проектите са нещото, което наистина ще пренесе българското образование в XXI век. "Колко повече би се запалил един млад човек и колко повече би работило въображението му, когато сложи очила за виртуална реалност и вижда пресъздадено всичко, за което преподавателят му говори", обобщава тя.

-----

*Скорости до 10 Gbps в части от София, Пловдив, Стара Загора, Бургас и Варна. За техническа възможност и повече информация - vivacom.bg